Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Zomaar een dag in groep 3.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Welkom op de Julianaschool
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Van Damschool in ontwikkeling
Groep 5/6 De duiven. Dit is ons dagprogramma We beginnen de dag met lezen.
Welkom!.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Informatieavond groep H5/6
HGW en gesprekken met leerlingen
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
wat is een dalton school?
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Portfolio
Informatieavond groep 3 WELKOM
Verlengde Instructie Groepen 3.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.

Informatie- avond groep 6
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Effectief rekenonderwijs
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Planborden en dag- /weektaken
Een kijkje in de keuken…..
Informatie-avond groep 4-5
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Informatieavond Groep 4a
Onze doelen en visie in beeld
Welkom op de informatieavond van groep 7
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
Informatie groep 4 Schooljaar
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Informatieavond groep 3
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatiemiddag groep 5 Geert Snijders. Leerkrachten groep 5 Geert Snijders van maandag t/m donderdag. Miranda de Jong, Judith Hendrikx, om de beurt.
Dalton in 3.
Informatiemiddag groep 5
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Werken in de kleine kring
Circuit en hoeken.
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Groep
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
blok 2 les 4: contact met elkaar
Didactische structuren
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita

Duo’s werken Werken met je maatje Werken met iemand uit je groepje

Zelfstandige verwerking Na instructie volgt zelfstandige verwerking: - Met elkaar overleggen - Hulp geven en vragen

Samenwerken in de weektaak In duo’s werken met je maatje aan de samenwerkingsopdracht van de weektaak Samen lezen in Veilig en Vlot

Doel van samenwerkingsopdrachten Basisvaardigheden: - Elkaars naam gebruiken - Meewerken - Luisteren naar elkaar - Om de beurt praten - Eigen inbreng durven te hebben - Werken aan de taak tot deze af is - Samen oplossingen bedenken - Afspraken maken, tot compromis komen

Doel van samenwerkingsopdrachten Voortgezette vaardigheden: - hulp vragen aan een ander - reageren op wat een ander zegt - elkaar aanmoedigen mee te doen - het werk plannen - elkaar helpen zonder voor te zeggen - elkaar niet veroordelen

Werken aan de weektaak van groep 3

De weektaak van groep van 2 Een aantal individuele opdrachten Een samenwerkingopdracht met je maatje Een extra opdracht

Maatjeswerk in groep 2 - samen een gezelschapsspelletje doen - samen met ontwikkelingsmateriaal werken

Schatkist Een samenwerkingsopdracht vanuit de methode

Een gezelschapsspelletje doen

Samen met ontwikkelingsmateriaal werken

Genummerde hoofden Voor de eerst maal met genummerde hoofden gewerkt. Na de instructie aan de slag. In groepjes van 4 samen de antwoorden bedenken zonder voor te zeggen. Ieder kind krijgt een kleur. Klaar met de opdracht? De juf noemt een kleur en die kinderen geven het antwoord. Daarna wordt er door de leerkracht feedback gegeven.

Ieder kind krijgt een kleur…

Genummerde hoofden

Nabeschouwing We constateren dat in duo’s werken makkelijker gaat dan in een grotere groep (genummerde hoofden). De werkvorm van genummerde hoofden verdient nog meer aandacht. Ze leren met iedereen samenwerken. Oppassen dat zwakkere leerlingen ook een kans krijgen. Bv om de beurt een som maken.