Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita
Duo’s werken Werken met je maatje Werken met iemand uit je groepje
Zelfstandige verwerking Na instructie volgt zelfstandige verwerking: - Met elkaar overleggen - Hulp geven en vragen
Samenwerken in de weektaak In duo’s werken met je maatje aan de samenwerkingsopdracht van de weektaak Samen lezen in Veilig en Vlot
Doel van samenwerkingsopdrachten Basisvaardigheden: - Elkaars naam gebruiken - Meewerken - Luisteren naar elkaar - Om de beurt praten - Eigen inbreng durven te hebben - Werken aan de taak tot deze af is - Samen oplossingen bedenken - Afspraken maken, tot compromis komen
Doel van samenwerkingsopdrachten Voortgezette vaardigheden: - hulp vragen aan een ander - reageren op wat een ander zegt - elkaar aanmoedigen mee te doen - het werk plannen - elkaar helpen zonder voor te zeggen - elkaar niet veroordelen
Werken aan de weektaak van groep 3
De weektaak van groep van 2 Een aantal individuele opdrachten Een samenwerkingopdracht met je maatje Een extra opdracht
Maatjeswerk in groep 2 - samen een gezelschapsspelletje doen - samen met ontwikkelingsmateriaal werken
Schatkist Een samenwerkingsopdracht vanuit de methode
Een gezelschapsspelletje doen
Samen met ontwikkelingsmateriaal werken
Genummerde hoofden Voor de eerst maal met genummerde hoofden gewerkt. Na de instructie aan de slag. In groepjes van 4 samen de antwoorden bedenken zonder voor te zeggen. Ieder kind krijgt een kleur. Klaar met de opdracht? De juf noemt een kleur en die kinderen geven het antwoord. Daarna wordt er door de leerkracht feedback gegeven.
Ieder kind krijgt een kleur…
Genummerde hoofden
Nabeschouwing We constateren dat in duo’s werken makkelijker gaat dan in een grotere groep (genummerde hoofden). De werkvorm van genummerde hoofden verdient nog meer aandacht. Ze leren met iedereen samenwerken. Oppassen dat zwakkere leerlingen ook een kans krijgen. Bv om de beurt een som maken.