Onafhankelijk Gefinancierd door de provincies, stadsprovincies, ministerie voor jeugdzorgPlus en landelijk werkende instellingen LJ&R en WSG Wet op de Jeugdzorg Vertrouwenspersoon Het AKJ en de vertrouwenspersoon
Informatie en advies * cliënt informeren over rechtspositie * cliënt informeren over mogelijkheden op welke wijze klachten kunnen worden besproken. Ondersteuning Overige taken Vertrouwenspersoon Voorlichting Signalering Wat kan een vertrouwenspersoon doen voor de cliënt
Telefonische Advies Dienst Groepsbezoek Intake (cliënt uitnodigen voor gesprek) Klacht/vraagbrief Gesprek instelling op verschillende niveaus Informatie, Advies en Ondersteuning….. Hoe doen we dat?
Wat zijn de ervaringen van cliënten Vragen en klachten over: 1.Bejegening (communicatie) 2. Rapportage 3. Besluitvorming
Onvoldoende aandacht voor de mening van de cliënt. Hulpverlener/onderzoeker wordt niet neutraal ervaren Onvoldoende informeren Oneigenlijk gebruik van de “positie” Niet nakomen van afspraken/beloften Bereikbaarheid Klachten bejegening
Raad voor de kinderbescherming “De onmogelijkheid” van het opnemen van wijzigingen, alleen toevoegen van eigen mening Bureau Jeugdzorg Knip en plakwerk Onvoldoende overleg Klachten rapportage
Ze nemen besluiten over mij en niet met mij…. Onvoldoende informatie over de uithuisplaatsing en voorwaarden thuisplaatsing Onduidelijkheid terugplaatsing Klachten over besluitvorming