Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rechtsstaat Civitas Hoofdstuk 7
Advertisements

Democratie en dictatuur
4.3 Politieke stromingen.
3.2 Het bestuur van de polis
Het socialisme Paragraaf 7..
Parlementaire democratie
Introductieles: politiek
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
Griekse geschiedenis.
Staatsinrichting van Nederland
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 2.3 De Revolutie Begint!!.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Politiek.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken (2.2) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken HC: 3.2 kort Huiswerk.
Het bestuur van de stadstaat
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Wat gaan we vandaag doen
De tijd van Grieken en Romeinen
Op weg naar een eerlijker bestuur
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Van polis tot keizerrijk
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Histoclip ‘De oude Egyptenaren.’
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Het bestuur van de polis
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
Griekse geschiedenis.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
De Atheense Democratie
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Inhoud les Nieuw thema: Planten Aantekeningenblad Planten; De wortel
Hoofdstuk 3 De Grieken.
H1 Wat is politiek?.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Hoofdstuk 10 Paragraaf 10.6.
Film: Nederland is een democratie
Democratie of dictator
Democratie en Dictatuur
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
In Gods rijk zijn de burgers vrij
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
OUDE GRIEKEN – JONGE HELDEN Laatste les 
Transcript van de presentatie:

Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.

Antwoorden opdracht Democratie (burgers) : (alle volwassenen) x 100 ≈ 13,8%. 2. Ze moesten werken / hadden geen interesse in politiek. 3.Eerst werd men er met een touw naartoe gejaagd, later werd presentiegeld ingevoerd. 4.De macht is niet in handen van maar een paar mensen. Iedereen kan een ambt vervullen, of je nu rijk of arm bent. 5.De bevolking is dom en de politici zijn uit op geld. 6.Het is in een groot land onmogelijk (te veel mensen), in een stadstaat wel. 7.Burgers/ volksvertegenwoordigers. Alle mannelijke vrije burgers boven de 20/ alle Nederlanders boven de x per jaar/ eens in de 4 jaar. Ja/ ja. Ander verschil: de bevoegdheden van de mensen in de raad/ vertegenwoordiging. 8.Mee eens, want niet- Atheners mochten ook niet stemmen. 9.Bijvoorbeeld: Athene, want er werd vaker gestemd. Of: Nederland, want daar mag elke volwassen Nederlander stemmen. 10.Stemmen verplicht maken (in België: boete als je niet gaat stemmen). Of: meer referenda per jaar. 11.Democratie maakt dictatorschap mogelijk.

Met wie zou Churchill het eens zijn geweest?

Opdracht: Vul bij het filmpje over de oude Grieken het VOGGP-schema in.  Vul het schema aan met info uit 2.1.

Les 9 Huiswerk Maak een samenvatting van paragraaf 1.2. en lever die in via de ELO. -Op tijd -Als een Word- bestand -In je eigen woorden.  Begin volgende les: spullen in je tas, niet nog uit je kluisje halen!