HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Anticonceptie.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Introductiebijeenkomst
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Communicatief gedrag + / -
John Vaupell Justin van der Steen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Proces en Product.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Wat willen we vandaag doen?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Samenwerken Werken in Teams.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Onze doelen en visie in beeld
SCRUM Agile ontwikkelen
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie

Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom bij de Week van het Succes!
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Een vergadering organiseren
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Burgerschap Samenwerkend leren
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

HOE WORD JE EEN WINNING TEAM? Bij elkaar komen is een begin Bij elkaar blijven is vooruitgang Met elkaar samenwerken is succes Moravian Teachers Days 2015

ANIMATIE

SAMEN WERKEN

Presentatie Welkom/ kennismaking Illustratie/ animatie Interactieve inleiding Opdracht Afsluiting

Omschrijving van het begrip Samenwerken In een groep of team een persoonlijke bijdrage leveren aan gemeenschappelijke resultaten, gericht zijn op positieve relaties en communicatie, anderen van de groep of het team ondersteunen.

Wanneer spreken we van een groep/ team? Als 2 of meer mensen directe relaties met elkaar hebben over zaken die voor hen van belang zijn. Met wie werkt u samen binnen het onderwijs?

Welke voordelen heeft samenwerken? Je bent samen sterker Je bent samen sneller Je hebt samen meer kennis Er is hulp dichtbij Het is gezelliger en daardoor zal de motivatie toenemen Je kunt elkaar aanvullen (ieder heeft weer andere kwaliteiten). Je leert elkaar beter kennen. ……………………………. Onduidelijkheid over studiedrempels, belangrijke richtlijnen (bijv. over stage), rechten en plichten Te laat of niet geinformeerd worden over zaken als het niet doorgaan van lessen, data tentamens e.d.; geen reacties krijgen op sms-jes of mailtjes.

Zijn er ook nadelen??

Nadelen Je moet delen. Je moet tot overeenstemming komen wat soms lang kan duren. Er kan irritatie of zelfs ruzie ontstaan bijv. wanneer teamleden zich niet aan de afspraken houden. Je moet je aanpassen aan het team wat niet altijd gemakkelijk is. Concentratieverlies doordat het zo gezellig is of door irritatie omdat sommige teamleden veel aandacht opeisen. ……………………………………………… Het signaleren en adviseren van de IOL directie t.a.v. het studentenbeleid. Samenwerken met bureau Kwaliteitszorg t.a.v. het studentenbeleid waar nodig. Terugkoppeling en advies naar de directie in het geval van kwesties tussen studenten en OC’s of docenten. Op verzoek van OC’s en docenten advies uitbrengen inzake studentenkwesties

Opdracht Wat zijn uw ervaringen met SAMENWERKE N? Geef enkele concrete voorbeelden. Netwerk: (decanen overige HBO+ instituten, NOB)

Vragen die je jezelf kunt stellen S Situatie  Beschrijf een situatie waarin u hebt samengewerkt met anderen.  T Taken Wat was uw taak of rol in dit voorbeeld? Wat werd er van u verwacht? A Activiteiten Hoe hebt u dat aangepakt? Hoe hebt u dat opgelost? Wat waren de opmerkingen? Hoe bent u daarmee omgegaan? Hoe hebt u het voor elkaar gekregen?  

R Resultaat Wat was het resultaat? Waar heeft dit toe geleid? Hoe voelde u zich erbij? R Reflectie Hoe kijkt u terug op uw bijdrage? Wat heeft u ervan geleerd? Welke feedback heeft u gehad? Wat zou u voortaan anders doen?  

Gedrag dat hoort bij een goede samenwerking   Ik overleg in het team over de taken. Ik kom gemaakte afspraken na. Ik geef informatie die gebruikt kan worden aan het team. Ik stel gerichte vragen aan de teamleden om de nodige informatie te verkrijgen. Ik houd rekening met verschillen tussen mensen en hun manier van werken en communiceren en respecteer deze verschillen. Ik houd de teamleden op de hoogte van de stand van zaken van mijn deeltaak. Ik houd de teamleden op de hoogte van mijn manier van werken. Ik luister naar de mening van mijn teamleden.     

Ik vraag naar feedback over mijn handelen/performance. Ik stimuleer en help de andere teamleden als de situatie daarom vraagt en het werk het toelaat. Ik geef aan wanneer en waarom ik niet meer optimaal kan functioneren en ik draag zorg voor anderen als zij niet optimaal kunnen functioneren.   Ik reageer flexibel door mijn werkwijze te wijzigen indien nodig. Ik stem mijn werkzaamheden af op die van de andere teamleden. Ik neem als teamlid mijn verantwoordelijkheid voor het eindresultaat. Ik neem verantwoordelijkheid voor de hulp die ik bied.  Ik stel het gemeenschappelijke resultaat van het team centraal. Ik draag bij aan een positieve werk- en studiesfeer.

Vragen / opmerkingen

The winning team!