Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Begeleiding startende leraren
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Regionale opleidingsschool West Friesland
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Educatie Leeuwarden, 25 mei Educatie Wij richten een Expertisecentrum Educatie in, een gezamenlijk opleidings- en onderzoekinstituut voor alle onderwijsberoepen.
Een project van de Korengroep
Wat is passend onderwijs?
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Van startbekwaam naar …..
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Lerarentekort 6 september 2017.
Toekomstgericht personeelsbeleid
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Positie VO-academie-VO-raad-SLP
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten; het proces RAAT Limburg: Samen Doen = Krachtiger! 12 oktober 2018 Informatie t.b.v. bijeenkomst op 9 november 2018.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Van Eiland naar wijland
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Wat is burgerschap in het mbo?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014

Omgevingsverkenning: aanleiding en context  Sectorakkoord  NVAO: visitatie en accreditatie  OCW: toekomstperspectief op opleiden in de school (Lerarenagenda)  Bredere discussies  Intensivering overleg

Rol en positie VO-raad  Belangenbehartiging: behoefte veld (OIDS)  Sectorontwikkeling  Ondersteuning sector (besturen, bestuurders, schoolleiders):  Themacommissie en werkgroep  Steunpunt opleidingsscholen

OIDS: visie en standpunt VO-raad  Kracht van opleiden in de school: belangrijke randvoorwaarde voor onderwijskundige ontwikkeling van scholen en daarmee de kwaliteit van de sector. – ALV (mei 2013); themacommissie  Aandachtsgebieden: – strategische vragen inzake het opleiden in de school op stelselniveau (bekostiging en structuur) – organisatorische vragen op instellingsniveau (inrichting samenwerking opleidingsinstituten en scholen)

Sectorakkoord (I)  Enkele achtergronden  Onderwijs, professionalisering, verbetercultuur (toezicht en verantwoording)  Ambitie 5 en 6: docent in positie (verantwoordelijkheid) binnen lerende organisatie; professionalisering/ HRM o ‘Rijke leer- en werkomgeving’ (leerlingen, leraren) o ‘Praktijkplek-leren’ o ‘Digitale didactiek’ o ‘Praktijkgericht onderzoek’ o Professionele ontwikkeling van startende en zittende leraren: (na)scholing, praktijkgericht onderzoek, leergemeenschappen, collegiale consultatie, intervisie (instrumenten voor de opleidingsschool) o HRM: gesprekkencyclus, functiedifferentiatie, duurzame inzetbaarheid, fasegericht loopbaanbeleid

Sectorakkoord (II)  Initiatief van VO-raad; samenhang met Lerarenagenda OCW  Bestaande opleidingsinfrastructuur van scholen die (nog niet) zijn aangesloten, bestendigen en versterken  Kwalitatief: impuls aan opleidingsinfrastructuur van scholen die deelnemen aan bestaande (academische) opleidingsscholen – verbetering kwaliteit – versterking van de samenhang binnen scholen tussen opleiden, professionaliseren en het op professionele ontwikkeling gerichte personeelsbeleid  Kwantitatief: substantiële uitbreiding van het aantal opleidingsscholen in het voortgezet onderwijs, leidend tot minimaal 2200 en zo mogelijk 4000 extra structurele opleidingsplaatsen in 2020.

VO-raad: aandachtsgebieden  Ontwikkeling toekomstperspectief op (academisch) opleiden in de school en visie op verankering van OIDS in het onderwijsbestel (incl. wettelijk kader)  Vormgeving implementatiestrategie Sectorakkoord  Kwaliteitsverbetering (academisch) opleiden in de school: verbeteragenda c.q. ontwikkelagenda  Kennisdeling: voeding van en bepalen rol van het steunpunt opleidingsscholen

Themabijeenkomst VO-raad 2/12/14  Opleidingsschool als samenwerkingsverband: VO-raad en lerarenopleidingen  Thema’s: Samen opleiden, HR-beleid, strategische samenwerking; opleiding, onderzoek, ontwikkeling  Verschillen tussen opleidingsscholen, incl. scenario’s  Samen opleiden: partnerschap (‘uitwisseling’; OCW, VO-raad: versterking samenwerking) en articulatie van rollen en verantwoordelijkheden ( ‘wat leert student waar het best?’) – Verhouding scholen en lerarenopleidingen: organiseren gelijkwaardigheid  Verhouding kwantitatieve en kwalitatieve ambities – Breedte- en diepstrategie (kwantiteit en kwaliteit)

Enkele slotbeschouwingen  Benutting momentum  Strategische discussie lerarenopleidingen en VO-sector  Versterking verbinding van leren, onderzoeken en opleiden, en schoolontwikkeling, i.r.t. strategisch personeelsbeleid (HRM): concretisering integratie met strategisch HRM is volgende ontwikkelingsfase OIDS  Link met beroepsgroep leraren, i.h.k.v. opleiden en professionaliseren leraren (o.a. register)

Tot slot  Website steunpunt:  Strategisch HRM-katern (website VO-academie)  Sectorakkoord (website VO-raad)

Bas de