STEM & IW/STEM 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Het secundair onderwijs
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Op stap naar het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Wetenschappen 2e en 3e graad
Secundair onderwijs Studieaanbod.
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
Leerkansen voor alle leerlingen
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
Ante Groep 14.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Op stap naar het secundair onderwijs
Structurele projectwerking in de Wingerd
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
Verschillen tussen scholen en klassen
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs

Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Welkom! structuur van onze school
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Middenschool Don Bosco
Profielkeuze avond ( uur)
Lancering campagne #YouLoveTech
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

STEM & IW/STEM 2014-2015

Science, Technology, Engineering, Mathematics Wetenschappen, technologie, engineering, wiskunde Vlaams Actieplan STEM 2012-2020 (januari 2012) Rapport ‘Kiezen voor STEM’ (oktober 2012) Eindverslag ‘Secure’ (november 2013) Een aantal jongeren verliest tussen 10 en 14 jaar de interesse in / motivatie voor STEM-vakken 2013-2014: vrij keuze-uur in 1ste lj. A in SAG en SMK

Directiecomité SG Informatie inwinnen: Beslissingen nemen: Studiedagen / infosessies in Leuven (KULeuven), Mechelen (Thomas More), Diepenbeek (KHLim), Geel (Thomas More), Gent (HOGent), Brussel (VVKSO)… Studiebezoek Kindsheid Jesu (Hasselt) SAILS-congres (Dublin): Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science Beslissingen nemen: visie op STEM In de eerste graad (2013-2014) In de tweede en derde graad (2014-2015) Inpassing in het pedagogisch concept ‘LED-leren’ Levensecht, Eigentijds, Duurzaam

Visie op STEM in de eerste graad Doelstellingen: Tegemoet komen aan een vraag naar / nood aan onderzoekend leren bij leerlingen 12-14 j.: intellectueel sterke leerlingen prikkelen voor STEM LED-leren voor wetenschappen en techniek   Bewustere studiekeuze op 14 j. tussen technische, wetenschappelijke of andere richtingen

2014-2015: nieuwe keuze in 1ste lj. A in SAG en SMK voor leerlingen die een hoog abstractieniveau en lestempo aankunnen een uitgesproken interesse hebben in wetenschappen en technologie (4 uren STEM in keuzegedeelte)

Industriële wetenschappen/STEM Inhoudelijke vernieuwing van IW praktijk omgevormd tot projectmatig aan de slag gaan met engineering, wiskunde en ICT abstractieniveau omhoog (enkel in PEP)

Industriële wetenschappen/STEM profilering: wetenschappelijk-wiskundig met uitgesproken interesse voor technologie vak ‘technische activiteiten’ omgevormd tot ‘STEM-projecten’ (enkel in PEP)

Vergelijking keuzegedeelte 1ste j. Latijn STEM MW IW/STEM 5 uren Latijn (incl. S.V.) 4 uren STEM 1 uur Frans 3 uren STEM-projecten 1 uur S.V. 1 uur Engels 1 uur wiskunde 1 uur Nederlands S.V.: sociale vaardigheden

2de leerjaar A STEM: 4u STEM Variant van basisoptie Moderne wetenschappen integratie van STEM-projecten in de vakken WEWE (3u/week) ICT (1u/week) Leerplan WEWE opgebouwd volgens STEM-principes

2de leerjaar A IW/STEM: 7 uren STEM-gerichte lessen basisoptie Industriële wetenschappen integratie van STEM-projecten in de vakken Technische activiteiten Mechanica (3 uren) Technische activiteiten Elektriciteit (2 uren) STEM-projecten (2 uren, wetenschappelijk gericht) Leerplannen laten dit toe

Stuurgroep STEM Doelen: Samenstelling: Criteria voor STEM-projecten bepalen Eigen leerplan opstellen – eerste stap: leerplandoelstellingen bepalen Lessenpakketten uitwerken Samenstelling: schooloverschrijdende werkgroep: leerkrachten & directies (±20 pers.) van alle KOGEKA-scholen (ook bovenbouw) Externe specialisten: KULeuven: Jolien De Meester (ESAT) Thomas More Kempen: Erwin Van de Put & Eric Pauwels (STEMacademie) DPB Antwerpen: Wim Peeters (pedagogisch begeleider fysica – wetenschappelijk werk)

Lessen ‘STEM’: criteria 1. Projectwerk Dus: afgeronde lessenpakketten 2. Mix / integratie van wiskunde, wetenschappen, technologie, ICT 3. Onderzoekend leren Dus: proces belangrijker dan product

Lessen ‘STEM’: criteria 4. Gebruiken van kennis (inzicht) belangrijker dan het weten op zich Dus: actief leren belangrijker dan passief weten (cfr. quiz) 5. Wetenschappelijke methode / Technisch proces: hoe werkt wetenschap(per) / ingenieur?

Lessen ‘STEM’: criteria 6. Stimuleren van probleemoplossend denken Dus: engineering (denkproces) belangrijker dan techniek Dus: ontwerpen belangrijker dan uitvoeren

Lessen ‘STEM’: criteria 7. Evaluatie aangepast aan manier van werken Dus: procesevaluatie belangrijker dan productevaluatie 8. Contexten / thema’s / projecten verschillen van natuurwetenschappen en techniek Dus: leerplannen / jaarplannen controleren 9. Constructivistische methode: verder bouwen op wat de leerlingen al (kunnen) kennen 10. Sociale aspecten: teamwork - presenteren

Afspraken voor STEM lessenpaketten

Voorbeelden van STEM-projecten zonne-oven de zaak Polly Meer

Eerste reeks uitgewerkte STEM-projecten 2013-2014 Ananasboot (RVO-Society) Geluid Micro-macro (microscopie) Robots programmeren (Lego Mindstorms) Windenergie (windmolen) Weerstation Zweefvliegtuig

Tweede reeks uitgewerkte STEM-projecten 2014-2015 Waterkracht (raket) Licht Scratch (Coderdojo – programmeren) Wiskunde in de omgeving Grijp de uitdaging (hefbomen) Kunststofproject (PlastiQ) Energiezuinig huis

1 STEM (SAG): 2 klassen – 39 leerlingen in KOGEKA 2014-2015 1 STEM (SAG): 2 klassen – 39 leerlingen (72 % jongens – 28 % meisjes) 1 STEM (SMK): 1 klas – 22 leerlingen (68 % jongens – 32 % meisjes) 1 IW STEM (PEP): 1 klas – 19 leerlingen (100 % jongens)

in KOGEKA Bezoek Technopolis

projecten

projecten

projecten

projecten

‘Logische’ vervolgopleidingen 3 Wetenschappen (SDC + SMK) 3 Industriële wetenschappen (SJG) ‘Wetenschappelijke’ doorstroomrichtingen 3 Biotechnische wetenschappen (SJG) 3 Bouwwetenschappen (SJG) 3 Elektriciteit–elektronica (SJG) 3 Elektromechanica (SJG) 3 Techniek-wetenschappen (SMK) andere STEM-studierichtingen (zie www.onderwijskiezer.be)

Visie op STEM in de tweede graad Doelstellingen (1) Meer tijd creëren voor onderzoekend leren / probleemoplossend denken als uitdaging voor leerlingen Continuïteit bieden qua onderzoekend leren tussen eerste graad (STEM & IW/STEM) en derde graad Meer integratie van wiskunde – wetenschappen – technische vakken (- ICT) LED-leren voor wetenschappen en techniek  

Visie op STEM in de tweede graad Doelstellingen (2) Meer samenwerking / uitwisseling tussen ASO Wetenschappen en TSO doorstroomrichtingen Geen aparte studierichting ‘STEM’, geen apart vak ‘STEM’, wel STEM-projecten ASO Wetenschappen: tegemoet komen aan verschillende beginsituatie van leerlingen die in de eerste graad de richting STEM hebben gevolgd en leerlingen die dat niet gedaan hebben (in dezelfde klas) TSO doorstroomrichtingen (IW, BIW, TW, HB, EE, EM): engineering-aspect versterken a.h.v. de mogelijkheden die de leerplannen bieden

STEM in de 2de graad Wetenschappen: STEM-projectdagen (nog uit te werken) IW: 5u engineering – STEM@school (2014-2015: 4 modules in uitwerking voor het 3de j.) Andere doorstroomrichtingen: mogelijkheden voor STEM-projecten onderzoeken

Vragen?