STEM & IW/STEM 2014-2015
Science, Technology, Engineering, Mathematics Wetenschappen, technologie, engineering, wiskunde Vlaams Actieplan STEM 2012-2020 (januari 2012) Rapport ‘Kiezen voor STEM’ (oktober 2012) Eindverslag ‘Secure’ (november 2013) Een aantal jongeren verliest tussen 10 en 14 jaar de interesse in / motivatie voor STEM-vakken 2013-2014: vrij keuze-uur in 1ste lj. A in SAG en SMK
Directiecomité SG Informatie inwinnen: Beslissingen nemen: Studiedagen / infosessies in Leuven (KULeuven), Mechelen (Thomas More), Diepenbeek (KHLim), Geel (Thomas More), Gent (HOGent), Brussel (VVKSO)… Studiebezoek Kindsheid Jesu (Hasselt) SAILS-congres (Dublin): Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science Beslissingen nemen: visie op STEM In de eerste graad (2013-2014) In de tweede en derde graad (2014-2015) Inpassing in het pedagogisch concept ‘LED-leren’ Levensecht, Eigentijds, Duurzaam
Visie op STEM in de eerste graad Doelstellingen: Tegemoet komen aan een vraag naar / nood aan onderzoekend leren bij leerlingen 12-14 j.: intellectueel sterke leerlingen prikkelen voor STEM LED-leren voor wetenschappen en techniek Bewustere studiekeuze op 14 j. tussen technische, wetenschappelijke of andere richtingen
2014-2015: nieuwe keuze in 1ste lj. A in SAG en SMK voor leerlingen die een hoog abstractieniveau en lestempo aankunnen een uitgesproken interesse hebben in wetenschappen en technologie (4 uren STEM in keuzegedeelte)
Industriële wetenschappen/STEM Inhoudelijke vernieuwing van IW praktijk omgevormd tot projectmatig aan de slag gaan met engineering, wiskunde en ICT abstractieniveau omhoog (enkel in PEP)
Industriële wetenschappen/STEM profilering: wetenschappelijk-wiskundig met uitgesproken interesse voor technologie vak ‘technische activiteiten’ omgevormd tot ‘STEM-projecten’ (enkel in PEP)
Vergelijking keuzegedeelte 1ste j. Latijn STEM MW IW/STEM 5 uren Latijn (incl. S.V.) 4 uren STEM 1 uur Frans 3 uren STEM-projecten 1 uur S.V. 1 uur Engels 1 uur wiskunde 1 uur Nederlands S.V.: sociale vaardigheden
2de leerjaar A STEM: 4u STEM Variant van basisoptie Moderne wetenschappen integratie van STEM-projecten in de vakken WEWE (3u/week) ICT (1u/week) Leerplan WEWE opgebouwd volgens STEM-principes
2de leerjaar A IW/STEM: 7 uren STEM-gerichte lessen basisoptie Industriële wetenschappen integratie van STEM-projecten in de vakken Technische activiteiten Mechanica (3 uren) Technische activiteiten Elektriciteit (2 uren) STEM-projecten (2 uren, wetenschappelijk gericht) Leerplannen laten dit toe
Stuurgroep STEM Doelen: Samenstelling: Criteria voor STEM-projecten bepalen Eigen leerplan opstellen – eerste stap: leerplandoelstellingen bepalen Lessenpakketten uitwerken Samenstelling: schooloverschrijdende werkgroep: leerkrachten & directies (±20 pers.) van alle KOGEKA-scholen (ook bovenbouw) Externe specialisten: KULeuven: Jolien De Meester (ESAT) Thomas More Kempen: Erwin Van de Put & Eric Pauwels (STEMacademie) DPB Antwerpen: Wim Peeters (pedagogisch begeleider fysica – wetenschappelijk werk)
Lessen ‘STEM’: criteria 1. Projectwerk Dus: afgeronde lessenpakketten 2. Mix / integratie van wiskunde, wetenschappen, technologie, ICT 3. Onderzoekend leren Dus: proces belangrijker dan product
Lessen ‘STEM’: criteria 4. Gebruiken van kennis (inzicht) belangrijker dan het weten op zich Dus: actief leren belangrijker dan passief weten (cfr. quiz) 5. Wetenschappelijke methode / Technisch proces: hoe werkt wetenschap(per) / ingenieur?
Lessen ‘STEM’: criteria 6. Stimuleren van probleemoplossend denken Dus: engineering (denkproces) belangrijker dan techniek Dus: ontwerpen belangrijker dan uitvoeren
Lessen ‘STEM’: criteria 7. Evaluatie aangepast aan manier van werken Dus: procesevaluatie belangrijker dan productevaluatie 8. Contexten / thema’s / projecten verschillen van natuurwetenschappen en techniek Dus: leerplannen / jaarplannen controleren 9. Constructivistische methode: verder bouwen op wat de leerlingen al (kunnen) kennen 10. Sociale aspecten: teamwork - presenteren
Afspraken voor STEM lessenpaketten
Voorbeelden van STEM-projecten zonne-oven de zaak Polly Meer
Eerste reeks uitgewerkte STEM-projecten 2013-2014 Ananasboot (RVO-Society) Geluid Micro-macro (microscopie) Robots programmeren (Lego Mindstorms) Windenergie (windmolen) Weerstation Zweefvliegtuig
Tweede reeks uitgewerkte STEM-projecten 2014-2015 Waterkracht (raket) Licht Scratch (Coderdojo – programmeren) Wiskunde in de omgeving Grijp de uitdaging (hefbomen) Kunststofproject (PlastiQ) Energiezuinig huis
1 STEM (SAG): 2 klassen – 39 leerlingen in KOGEKA 2014-2015 1 STEM (SAG): 2 klassen – 39 leerlingen (72 % jongens – 28 % meisjes) 1 STEM (SMK): 1 klas – 22 leerlingen (68 % jongens – 32 % meisjes) 1 IW STEM (PEP): 1 klas – 19 leerlingen (100 % jongens)
in KOGEKA Bezoek Technopolis
projecten
projecten
projecten
projecten
‘Logische’ vervolgopleidingen 3 Wetenschappen (SDC + SMK) 3 Industriële wetenschappen (SJG) ‘Wetenschappelijke’ doorstroomrichtingen 3 Biotechnische wetenschappen (SJG) 3 Bouwwetenschappen (SJG) 3 Elektriciteit–elektronica (SJG) 3 Elektromechanica (SJG) 3 Techniek-wetenschappen (SMK) andere STEM-studierichtingen (zie www.onderwijskiezer.be)
Visie op STEM in de tweede graad Doelstellingen (1) Meer tijd creëren voor onderzoekend leren / probleemoplossend denken als uitdaging voor leerlingen Continuïteit bieden qua onderzoekend leren tussen eerste graad (STEM & IW/STEM) en derde graad Meer integratie van wiskunde – wetenschappen – technische vakken (- ICT) LED-leren voor wetenschappen en techniek
Visie op STEM in de tweede graad Doelstellingen (2) Meer samenwerking / uitwisseling tussen ASO Wetenschappen en TSO doorstroomrichtingen Geen aparte studierichting ‘STEM’, geen apart vak ‘STEM’, wel STEM-projecten ASO Wetenschappen: tegemoet komen aan verschillende beginsituatie van leerlingen die in de eerste graad de richting STEM hebben gevolgd en leerlingen die dat niet gedaan hebben (in dezelfde klas) TSO doorstroomrichtingen (IW, BIW, TW, HB, EE, EM): engineering-aspect versterken a.h.v. de mogelijkheden die de leerplannen bieden
STEM in de 2de graad Wetenschappen: STEM-projectdagen (nog uit te werken) IW: 5u engineering – STEM@school (2014-2015: 4 modules in uitwerking voor het 3de j.) Andere doorstroomrichtingen: mogelijkheden voor STEM-projecten onderzoeken
Vragen?