Inleiding dienstverlening SJM
Dienstverlening materiele problemen, juridisch, verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld Doel dienstverlening: de vragen van klanten zo correct mogelijk beantwoorden.
Zowel sociaal als juridisch Materieel en immaterieel Oorzaak en gevolg Samenhang/ verbanden tussen problemen voorbeeld Ontslag, onzekerheid, schulden, relatieproblemen, Alcoholmisbruik, dakloos.
Wat doet een dienstverlener Informeren Adviseren Verwijzen Begeleiden Bemiddelen Ondersteunen Praktische dienstverlening
Doelgroepen Met welke mensen krijgt de dienstverlener te maken Welke vragen en of problemen hebben deze doelgroepen Wat is de situatie Wat zijn de achtergronden Wat is de taak van de dienstverlener
Waarom doelgroepen Een indeling, globaal inzicht krijgen in klanten De problemen de dienstverlening, de taken en de werkzaamheden van de dienstverlener het werkveld De organisaties
Werkveld Waar werkt de dienstverlener Overzicht van organisaties en instanties Sociale kaart
Opdracht 1.Beschrijving doelgroep, wie zijn werknemers wie zijn werkgevers wie zijn uitkeringsgerechtigden wie zijn mensen met schulden 2Probleem of situatie beschrijving met welke problemen kunnen werknemers te maken krijgen?
Uitwerken van de opdracht Als DIO Juridisch, wet en regelgeving sociaal, wat speelt er in de maatschappij of de omgeving van de klant vijf W’s wie, wat, waar, wanneer, waarom, waarmee Je probeert inzicht te krijgen in de doelgroep, de problemen (of situatie) en de achtergronden van de doelgroep
Hoe werk je een opdracht uit! Voorbeeld werknemers Definitie werknemer, maatschappelijke positie In dienst treden bij werkgever, CAO arbeidsovereenkomst, arbeidsvoorwaarden, loon Veiligheid en gezondheid Arbeidsconflicten, einde dienstverband sociale zekerheid, Werk zoeken Arbeidsmarkt en vacatures