Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Advertisements

Help! Mijn kind gaat naar het mbo.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
CE Ondernemerschap in beweging
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Inleiding Regionale Stuurgroep
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
OUDERAVOND KLAS 3 Nordwin College Buitenpost 16 maart 2015.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Voorlichting studiekeuze klas 4. de decanen 4A, 4B Cor Krüger 4C Marike Elings.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Welkom * MBO- algemene informatie * Rol ouders * Vragen.
BVE  MBO  MCV BVE-veld MBO Volwassenen educatie Contract-onderwijs.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Welkom bij Veehouderij melkvee pluimvee varkens
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Met PERSPECTIEF klaar voor de toekomst. nieuwe kwalificatiedossiers keuzedelen diverse onderwijsconcepten het werk van nu en van de toekomst Met PERSPECTIEF.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
BPV-Update Heleen Beurskens MBO Raad Ad Geluk SBB.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Met Minder Meer en Beter
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
Examinering WIN 17.
Workshop experimenten in het mbo
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Bunnik,
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Kiezen voor keuzedelen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Competentie gericht onderwijs
Profiel- en keuzedelen kiezen
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017

Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Stagecoach Eva Botman, adviseur praktijkleren
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
Transcript van de presentatie:

Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015

De presentatie in het kort › Het mbo-onderwijs verandert › Keuzedelen, nieuw in de mbo-opleiding › Kansen voor het bedrijfsleven

Het mbo-onderwijs verandert

Een flexibeler mbo › Globalisering en technische ontwikkelingen stellen andere en hogere eisen aan de bekwaamheden van toekomstige werknemers › Het beroepsonderwijs moet sneller in kunnen spelen op de vragen vanuit de arbeidsmarkt › Ook gedurende de rit moeten mbo-scholen hun opleidingen eenvoudiger kunnen bijstellen › Studenten willen hun opleiding verrijken met onderwijs dat past bij hun eigen doelen en ambities › Mede daarom wordt de structuur in het mbo per 1 augustus 2016 herzien, scholen mogen de veranderingen ook al per 1 augustus 2015 invoeren

Een overzichtelijker mbo › De kwalificatiedossiers zijn inhoudelijk en qua naamgeving geactualiseerd en er zijn kwalificaties bijgekomen en verdwenen › De opbouw van een kwalificatiedossier is veranderd: compactere documenten met een basis- en profieldeel › Sommige kwalificaties zijn samengevoegd en abstracter beschreven: het aantal is met 25% afgenomen

› Doel: regionale kleuring, doorstroom, verdieping en/of verbreding voor de student, zowel voor de beroepsopleidende (BOL) als beroepsbegeleidende leerweg (BBL) › Er wordt een heel nieuw element aan mbo-opleidingen toegevoegd: de keuzedelen › Keuzedelen komen in de plaats van de huidige “vrije ruimte”

Wat verandert er in het mbo?

Wat verandert er aan de inhoud? › Sommige kwalificatiedossiers of kwalificaties zijn samengevoegd › Sommige kwalificaties zijn ondergebracht in een keuzedeel › Hierdoor kan ook de inhoud van opdrachten en examens veranderd zijn › Precies weten wat er inhoudelijk verandert? Neem contact op met [NAAM SCHOOL EN EVENTUEEL NAAM CONTACTPERSOON]

Voorbeeld

Keuzedelen, nieuw in de mbo-opleiding

Keuzedelen › Zijn een ‘plus’ op de kwalificatie › Zijn het meest flexibele onderdeel van de opleiding › Hebben een snelle ontwikkelcyclus: 4 keer per jaar worden nieuwe keuzedelen gepubliceerd › Bestaan in verschillende tijdseenheden (240, 480, 720 en 960 studielasturen waarvan een deel in de praktijk kan worden ingevuld) › Komen tot stand door samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven

› Denk bij keuzedelen bijvoorbeeld aan “black en mixed hair” voor de kappers, › “ondernemerschap” voor studenten die overwegen zelfstandig ondernemer te worden, › of “Duits” voor opleidingen in de grensregio bij Duitsland › Kijk op kwalificaties.s-bb.nl voor alle ontwikkelde keuzedelenkwalificaties.s-bb.nl Voorbeeld

› “buitenpleisters” bij de kwalificatie “stukadoor” › “gebogen plafond- en wandconstructies” bij de kwalificatie “plafond- en wandmonteur” Voorbeelden van keuzedelen

› “catering” bij de kwalificatie “schoonmaker in verschillende omgevingen” › “geo-ICT” bij de kwalificatie “ICT-beheerder”

Voorbeelden van keuzedelen

BOT = BEGELEIDE ONDERWIJSTIJD BPV = BEROEPSPRAKTIJKVORMING

Beroepspraktijkvorming in een keuzedeel › BPV in het kader van een keuzedeel kan bij ieder door SBB erkend leerbedrijf worden uitgevoerd; het leerbedrijf hoeft hiervoor niet apart erkend te zijn › De BPV-overeenkomst verandert dus ook: er kunnen keuzedelen op staan én de vierde handtekening van het kenniscentrum is niet meer nodig › Een keuzedeel kan door de school in de BPV geprogrammeerd worden, het moet niet

Wat betekent dat voor de beroepspraktijkvorming? › Studenten kunnen BPV volgen voor een: – kwalificatiedossier – kwalificatie – keuzedeel – combinatie van kwalificatie(dossier) en keuzedeel › Studenten kunnen dus andere opdrachten of examentaken hebben dan voorheen: alleen voor een kwalificatie of een keuzedeel of een combinatie van beide › Leerbedrijven kunnen mbo-studenten verwachten voor een BPV…: – voor een langere periode met kennis van het te leren vak (kwalificatie) – voor een kortere periode om specialistische kennis te halen (verdiepend keuzedeel) – voor kortere periode om kennis te verbreden/iets nieuws bij te leren (verbredend keuzedeel) › De spelregels van de BPV veranderen niet; het BPV protocol blijft van toepassing

› Een toekomstig werkgever kan op het diploma van de student dus zien welke keuzedelen hij/zij heeft behaald › Behaalde keuzedelen worden vermeld op het diploma van de student Examineren en diplomeren van keuzedelen › Keuzedelen zijn een verplicht onderdeel van de opleiding en vallen ook onder examinering › Het examineren van keuzedelen kan dus ook in de praktijk plaatsvinden

Kansen voor het bedrijfsleven

› Keuzedelen verrijken de kennis van de student en dragen daarmee bij aan beter geschoold personeel in de toekomst › Met keuzedelen wordt flexibel ingespeeld op kansen op de arbeidsmarkt › Leerbedrijven kunnen zich profileren met verschillende soorten BPV › Een leerbedrijf kan samen met de school keuzedelen ontwikkelen en aanbieden

Collega’s uit het bedrijfsleven over keuzedelen

› Zo zijn innovaties sneller mogelijk en kunnen beroepsonderwijs en bedrijfsleven zich samen profileren bij studenten in de regio › Meer weten over het ontwikkelen van een keuzedeel? Neem dan contact op met [INVOEGEN NAAM SCHOOL + EVENTUEEL NAAM EN GEGEVENS CONTACTPERSOON] › Leerbedrijven kunnen het initiatief nemen om een keuzedeel te ontwikkelen