De laatste Armeniër De Armeense genocide, 1915 Het verleden vergeten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Armeense Kwestie.
Advertisements

De Tweede Wereldoorlog herdacht
1.Voorstelling dienst slachtofferonthaal
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Start na de moord op tsaar Alexander II. Joden kregen de schuld.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Mijn reis naar de Dominicaanse Republiek
Antisemitisme in de nieuwe tijd Hoofdstuk 4. Antisemitisme in de nieuwe tijd Anitsemitisme=jodenhaat op grond van etniciteit en religie. In de geschiedenis.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Internationale organisaties
Gaat U 1 juni stemmen? Bedenk U eerst eens goed!
Duitsland, is gekleurde land.
De toetssteen ‘14-’18.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
WO I.
Moderne Kunst.
Rechtspraak Paragraaf 10.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
Interbellum en Vrede van Versailles.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
Indonesië.
Midden Oosten tot WO II.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Wat is geschiedenis?.
Turkije PowerPoint Turkije van groep 6b `t Bolwerk Gemaakt door 6B.
Agressieve politiek van Hitler.
Les 1 De wereld staat in brand
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
¡ HET LIJKT ONMOGELIJK ! IT SEEMS IMPOSIBLE !
De Eerste Wereldoorlog een herhaling
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Alexander, Napoleon en Joséphine
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Paragraaf 1: Oorzaken van WO I
De Eerste Wereldoorlog
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Door Jessica van der Leij
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Bloedbroeders Suzanne Sitvast Liselotte Ruiter Britt van der knaap
De Grote Oorlog
VredesverdragenVredesverdragen Genoemd naar een buitenwijk van Parijs net als Sèvres (Turkije) en St. Germain (Oostenrijk-Hongarije) Frankrijk, Engeland.
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
Aanval op Aanval op vliegveld Valkenburg Hongerwinter mobilisatie Operatie Market Garden Proclamatie Koningin Wilhelmina D-day Auschwitz monument.
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
1e WO Het verlies van Duitsland.
Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica?
Battle over History (kijk vanaf 01min00 tot en met 7min39)
Historische overzicht Franse Revolutie De gevolgen van de Franse Revolutie.
De muur Jordan valley solidarity.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 5 De rol van Nederland in conflicten.
Koude Oorlog les 8 - par 3B - deel 2 - Einde KO.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Turkije bij de EU?. Waarom wel? 1) In 1959 Turkije vraagt het associatielidmaatschap voor de EEG aan.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Thema 10 Europa.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
§3.2 Volkeren en staten In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

De laatste Armeniër

De Armeense genocide, 1915 Het verleden vergeten?

Slachtoffers  Vergeten / verwerken?  Wel praten / niet praten  Schuldgevoel Daders  V ergeten / verwerken?  Schuld bekennen / schuld ontkennen  Schuldgevoel Toeschouwers  Vergeten  (Verantwoordelijkheid) ontkennen  Herdenken?

Turkije en de Armeense genocide De Turkse president Erdogan bij CNN (2010) Turkse historicus Taner Akçam

Het officiële standpunt van de Turkse overheid  Er heeft in 1915 geen genocide plaatsgevonden. Het was oorlog en er vielen, aan beiden zijden, veel slachtoffers door gewapende strijd, honger en ziektes.  Er zijn (wellicht) door individuen misdaden gepleegd tegen Armeniërs maar niet op initiatief van de overheid.  De term genocide wordt nooit gebruikt. De kwestie wordt consequent aangeduid als de ‘zogenaamde genocide’ of ‘de Armeense kwestie’ of er wordt verwezen naar ‘de Armeense beschuldigingen’.  Mensen die die term wel gebruiken in Turkije lopen het risico aangeklaagd worden omdat beledigen van het Turks-zijn strafbaar is (art. 301 v.d. grondwet).  Turkije wil graag samen met Armenië een onafhankelijk onderzoek instellen om vast te stellen wat er nu precies gebeurd is.

Armenië en de genocide  Armenië herdenkt jaarlijks de genocide op 24 april in Jerevan.  Het officiële herdenkingsmonument werd in 1967 onthuld in Jerevan op de heuvel Tsitsernakaberd  Er zijn verspreid over de wereld herdenkingsmonumenten ter herinnering aan de genocide (ook in Nederland).  Armenië wijst het voorstel van Turkije, om samen historisch onderzoek te verrichten af.

De rest van de wereld en de Armeense genocide  Veel landen en organisaties erkennen de Armeense genocide als officiële genocide, bijv: EU en Rusland.  In Frankrijk is het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar.  De president van de VS heeft nog nooit de term ‘genocide’ gebruikt voor de moord op de Armeniërs.

Waarom ontkent Turkije? 1.Een misdaad bekennen en er verantwoordelijkheid voor nemen valt niet mee. 2.Mogelijke schadevergoedingen. 3.Hooggeplaatste personen binnen de Turkse overheid na WOI waren betrokken bij de genocide. 4.De genocide werd gepleegd door de mede-grondleggers van dat moderne Turkije. Erkenning van genocide tast de basis van de Turkse staat aan.

Waarom wil Armenië geen gezamenlijk onderzoek?  Armenië is van mening dat er genoeg historische feiten zijn die de genocide bewijzen (vgl. Holocaust)

Rol van rest van de wereld  Standpunt is deels te verklaren uit relatie die landen met Turkije onderhouden, of juist de band met Armenië of Armeense inwoners in een land.  Bijv. Turkije is als NAVO-bondgenoot in het Midden-Oosten belangrijk voor Amerika; in Frankrijk wonen van oudsher veel Armeniërs.

Les 2 – Getekend verleden De Turkse overheid en de Armeense ‘kwestie’

Epiloog Arshil Gorky, The artist and his mother