Inleiding Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie Helft allochtonen wel succesvol Waarom lukt het de 1 wel en de andere niet?
Factoren die succes verklaren Menselijk kapitaal Relevante kennis en kunde voor het productieproces Psychologisch kapitaal Karaktereigenschappen Sociaal kapitaal Meerwaarde van sociale netwerken Cultureel kapitaal Geheel van waarden,normen en gebruiken
Overige factoren Organisaties geven niet alle groepen evenveel kansen Conjunctuurgevoeligheid Veel of weinig vraag naar die baan? Beleid Diploma in het buitenland behaald Stimulering door de directe omgeving
Statistische analyses Beschrijvende analyse Indicatoren ○ Arbeidsparticipatie ○ Aantal werkenden met vast dienstverband ○ Jaarloon ○ Functieniveau Arbeidspositie verbeterd ○ Beperkte verbetering
Verklarende analyse Indicatoren ○ Wel/geen arbeidsparticipatie ○ Wel/geen dienstverband ○ Hoogte uurloon ○ Functieniveau in klassen Indicatoren worden in verband gebracht met verklarende variabelen Opleiding is belangrijk Buitelandse diploma’s hebben minder rendement Werkevaring en arbeidsverleden zijn belangrijk Taalvaardigheid
Wat zeggen allochtonen zelf? Diepte-interviews Wat zijn volgens hen de succesfactoren? Doorzettingsvermogen Taal Assertiviteit Flexibiliteit Steun van ouders Gekregen kansen van werkgevers
Conclusies Positie allochtonen verbeterd Nog altijd een grote groep niet succesvol Onderwijsachterstand groot negatief effect Rol van omgeving is belangrijk Te weinig zicht op wat de overheid doet Overheid moet onderwijsachterstand oplossen