22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen
Aanpak Page 2 ESF – Stuurgroep 1 FASE jun 2014
Aanpak Page 3 ESF – Stuurgroep 1 FASE jun 2014
Page 4 WIE
Wie Page 5
Page 6 WAT Page 6
Page 7
Page 8 POP OP ZO ’ N GROTE SCHAAL IMPLEMENTEREN, ZORGT VOOR EENHEIDSWORST !
POP als evaluatie- instrument? Page 9
Project met 12 partners: Eenduidige visie? Page 10
Eén zelfde project voor zo’n diverse sector en doelgroep? Page 11
Externe partij POP’s afnemen? = weerstand ≠ implementatie Page 12
Page 13
WAT Ontwikkeling van een POP concept en bijhorende methodieken Ondersteuning bij implementatie POP aan alle SE organisaties: breed bereik van alle sectoren Begeleiden van doelgroepmedewerkers naar POP toe Opleidingen aan omkaderingsmedewerkers/begeleiders POP algemeen, open aanbod en in-house Specifiek rond bv. ASS (laatste sessie 26 okt) Coaching op de werkvloer van POP coaches Administratieve proces Page 14
Page 15 RESULTATEN
Page 16
Mooie ambities, maar de praktijk is allicht anders! Page 17
Project is ‘one shot’-benadering, Garandeert geen duurzame inbedding Page 18
Niet iedereen is allicht tevreden over de gekregen begeleiding Page 19
Eén draaiboek voor alle mogelijke gesprekken? Page 20
Hoe POP attractief en eenvoudig toelichten aan alle betrokkenen? Page 21
Page 22
RESULTATEN +/- 20% van de doelgroepmedewerkers heeft een eerste POP Meer dan 800 mensen bereikt met de opleidingen Grote algemene tevredenheid: tweede meting volgt Page 23
Draaiboek Page 24
Info op website 15/10: aankondiging op popindesocialeeconomie.bdo.be Page 25
Infofilm POP Page 26
Page 27
Page 28 CONCLUSIES / BELEID Page 28
Voornaamste uitdaging: POP gebruiken op pragmatische manier voor het doel waarvoor het ontwikkeld is Page 29
Voornaamste uitdaging: POP gebruiken voor het doel waarvoor het ontwikkeld is POP werd niet ontwikkeld als objectief assessment van iemand mogelijkheden of aandachtspunten, maar als (zelf-)reflectie instrument om na te denken over ontwikkelingsmogelijkheden en om hierin eigen keuzes te kunnen maken Wordt POP gehanteerd als evaluatie-instrument? Wordt POP gezien als een objectieve meting? Wordt POP gezien als een instrument waarbij iedereen met dezelfde standaard beoordeeld wordt? Is een POP mogelijk voor 100% van de doelgroep? Page 30
Voornaamste uitdaging: POP gebruiken op pragmatische manier Blijven communiceren om vragen over registratie & administratie op te vangen Transparantie wat betreft gebruik en wat er met de inhoud zal gebeuren Page 31
Page 32 Doelgroep- werknemer ESFPartnersVDAB Kabinet S.E. - organisaties Departement Koepel- organisaties