Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kijkje in de schatkist…
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Bedrijfsverbetering met de Code
door: Roderick Juffermans
Workshop De veranderende rol van de docent Visser ‘t hooft Lyceum (VHL) Kandinsky College (KC)
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
BattleBots The school battle.
Didactische werkvormen
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Onderzoeksvaardigheden
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Pass’t Montessorionderwijs ?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Vergaderen.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Basisschool Op De Horst
Start to Run 2015 Informatie (nieuwe) locaties. 2 Ontwikkelingen De loopsport zit nog steeds in de lift (3 e loopgolf) Versnipperde loopsportmarkt (initiatieven.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Anders kijken, anders doen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met wie app jij? Mediabegrip week
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
HET ONTSTAAN VAN PADVINDER
Praktijk Opleiders Cursus
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
PROEVERIJ.
SEL Les 1: kennismaking.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Welkom

Even voorstellen Aukje Menger trainer & communicatieadviseur SBI Formaat aukje.menger@sbiformaat.nl

Stel je vraag via het chat venster. Ik zal je vraag z.s.m. beantwoorden

WEBINAR: aan de slag met didactiek Om jou wegwijs te maken in ‘hoe mensen leren’ Om je op weg te helpen met het opzetten en uitvoeren van een goede gastles Om inspiratie op te doen om je gastlessen nog afwisselender en actiever te maken Didactiek is het werkveld van ‘hoe mensen leren’. Als jeugdvoorlichter ben je daar tijdens je gastlessen ook mee bezig. Je wilt immers dat de kinderen die je tegenkomt in de klas iets leren over UNICEF en over kinderrechten. Dat betekent natuurlijk niet dat je alles over didactiek hoeft te weten. Een basis is wel handig. Het helpt je om de aandacht van je groepen makkelijker vast te kunnen houden en het geeft je richtlijnen om je gastles vorm te geven.

Een didactisch model: doe de check! Evaluatie Doel Begin situatie Didactische aanpak Meting resultaten Het didactisch model bestaat uit de volgende onderdelen: doel, beginsituatie, didactische aanpak, meting resultaten en evaluatie. Doel: wat wil UNICEF uitdragen via zijn gastlessen? Wat wil jij in je specifieke gastles overbrengen? Beginsituatie: in wat voor klas kom je? Wat weet de groep al over kinderrechten? Zijn er bijzonderheden/ gevoeligheden? Welke hulpmiddelen zijn er? Didactische aanpak: welke activiteiten zet je tijdens je les in om je boodschap over te brengen? Meting resultaten: hoe kom je erachter wat er van je boodschap over is gekomen? Evaluatie: als constante aanwezig, je kijkt steeds wat er gebeurt en stuurt bij waar nodig. 5

Een didactisch model: doe de check! Dus: Vooraf contact met leerkracht! Manage verwachtingen; ook je eigen  Praktische middelen en mogelijkheden Aansluiten bij wat er behandeld is of wordt in de klas Op de hoogte van bijzonderheden

Hoe mensen leren: leerstijlen Stel je voor: je krijgt je nieuwe telefoon thuisgestuurd… Wat doe je eerst?

Hoe mensen leren: leerstijlen Goed om te weten: Jij hebt een voorkeur Kinderen in de groep ook! Voor ieder ‘wat wils’ Dromer: veel inlevingsvermogen, creatief, vraagt zich af: ‘hoe zou ik dat vinden?’ Denker: wil de feiten kennen, wil verbanden leggen Beslisser: wil graag kennis concreet toepassen, houdt van beslismomenten Doener: wil graag aan de slag, wil graag actie

Hoe mensen leren: leercyclus Kolb vertelt niet alleen over stijlen: Leren wordt effectief door verschillende vormen Verschillende activiteiten inzetten om cyclus te doorlopen Volgorde is niet cruciaal, variatie wel Als mensen op verschillende manieren met dezelfde leerstof bezig zijn, onthouden ze het beter. We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van wat we met anderen bespreken 80% van wat we evalueren en nabespreken 90% van wat we anderen uitleggen Mensen worden eerder geprikkeld door een activiteit die aansluit bij hun eigen leerstijl. Daarbij helpt een aanpak waarin je de verschillende fases uit de leercyclus meeneemt om de boodschap beter te laten landen bij je doelgroep. Concreet ervaren: het ervaren zonder theoretisch kader, datgene waar ‘de les’ over gaat zelf meemaken, horen/proeven/voelen/ruiken Reflectief observeren: kijken naar/werken met het onderwerp van ‘de les’ met de vraag in gedachte ‘wat betekent dit voor mij?’ Abstracte begripsvorming: feiten leren over het onderwerp van ‘de les’ Actief uitproberen: datgene dat je hebt geleerd over het onderwerp van ‘de les’ toepassen/ omzetten in oplossingen

Didactische aanpak: werkvormen werk·vorm (de; m; meervoud: werkvormen) 1 manier van werken Bron: www.vandale.nl Alle activiteiten in je les zijn werkvormen. Zorg voor variatie in je werkvormen. Dit kun je onder andere doen door Kolb in gedachten te houden.

Didactische aanpak: werkvormen Tips: Maak een draaiboek bestaande uit vier ‘blokken’, corresponderend met de leercyclus Probeer werkvormen die nieuw zijn eerst uit Gebruik het vrijwilligersweb voor concrete activiteiten en materialen Brainstorm met collega vrijwilligers

Een draaiboek maken Opzet voor een draaiboek: Tijd Doel Activiteit Benodigd 10.00-10.10 Kennismaken mij & UNICEF Kort voorstellen en letters UNICEF bespreken whiteboard 10.10-10.20 Kinderen weten wat ondervoeding is Voorbeelden over voeding, kinderen laten kiezen ‘is dit wel of geen ondervoeding?’ Rode en groene kaartjes voor alle kinderen Etc.

Aan de slag! Maak de leerstijlen test en ontdek jouw leervoorkeur Maak een draaiboek over het thema dat je krijgt toegestuurd. Tot bij het volgende webinar!

Contactgegevens Aukje Menger SBI Formaat aukje.menger@sbiformaat.nl 06-51391007