Welkom
Even voorstellen Aukje Menger trainer & communicatieadviseur SBI Formaat aukje.menger@sbiformaat.nl
Stel je vraag via het chat venster. Ik zal je vraag z.s.m. beantwoorden
WEBINAR: aan de slag met didactiek Om jou wegwijs te maken in ‘hoe mensen leren’ Om je op weg te helpen met het opzetten en uitvoeren van een goede gastles Om inspiratie op te doen om je gastlessen nog afwisselender en actiever te maken Didactiek is het werkveld van ‘hoe mensen leren’. Als jeugdvoorlichter ben je daar tijdens je gastlessen ook mee bezig. Je wilt immers dat de kinderen die je tegenkomt in de klas iets leren over UNICEF en over kinderrechten. Dat betekent natuurlijk niet dat je alles over didactiek hoeft te weten. Een basis is wel handig. Het helpt je om de aandacht van je groepen makkelijker vast te kunnen houden en het geeft je richtlijnen om je gastles vorm te geven.
Een didactisch model: doe de check! Evaluatie Doel Begin situatie Didactische aanpak Meting resultaten Het didactisch model bestaat uit de volgende onderdelen: doel, beginsituatie, didactische aanpak, meting resultaten en evaluatie. Doel: wat wil UNICEF uitdragen via zijn gastlessen? Wat wil jij in je specifieke gastles overbrengen? Beginsituatie: in wat voor klas kom je? Wat weet de groep al over kinderrechten? Zijn er bijzonderheden/ gevoeligheden? Welke hulpmiddelen zijn er? Didactische aanpak: welke activiteiten zet je tijdens je les in om je boodschap over te brengen? Meting resultaten: hoe kom je erachter wat er van je boodschap over is gekomen? Evaluatie: als constante aanwezig, je kijkt steeds wat er gebeurt en stuurt bij waar nodig. 5
Een didactisch model: doe de check! Dus: Vooraf contact met leerkracht! Manage verwachtingen; ook je eigen Praktische middelen en mogelijkheden Aansluiten bij wat er behandeld is of wordt in de klas Op de hoogte van bijzonderheden
Hoe mensen leren: leerstijlen Stel je voor: je krijgt je nieuwe telefoon thuisgestuurd… Wat doe je eerst?
Hoe mensen leren: leerstijlen Goed om te weten: Jij hebt een voorkeur Kinderen in de groep ook! Voor ieder ‘wat wils’ Dromer: veel inlevingsvermogen, creatief, vraagt zich af: ‘hoe zou ik dat vinden?’ Denker: wil de feiten kennen, wil verbanden leggen Beslisser: wil graag kennis concreet toepassen, houdt van beslismomenten Doener: wil graag aan de slag, wil graag actie
Hoe mensen leren: leercyclus Kolb vertelt niet alleen over stijlen: Leren wordt effectief door verschillende vormen Verschillende activiteiten inzetten om cyclus te doorlopen Volgorde is niet cruciaal, variatie wel Als mensen op verschillende manieren met dezelfde leerstof bezig zijn, onthouden ze het beter. We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van wat we met anderen bespreken 80% van wat we evalueren en nabespreken 90% van wat we anderen uitleggen Mensen worden eerder geprikkeld door een activiteit die aansluit bij hun eigen leerstijl. Daarbij helpt een aanpak waarin je de verschillende fases uit de leercyclus meeneemt om de boodschap beter te laten landen bij je doelgroep. Concreet ervaren: het ervaren zonder theoretisch kader, datgene waar ‘de les’ over gaat zelf meemaken, horen/proeven/voelen/ruiken Reflectief observeren: kijken naar/werken met het onderwerp van ‘de les’ met de vraag in gedachte ‘wat betekent dit voor mij?’ Abstracte begripsvorming: feiten leren over het onderwerp van ‘de les’ Actief uitproberen: datgene dat je hebt geleerd over het onderwerp van ‘de les’ toepassen/ omzetten in oplossingen
Didactische aanpak: werkvormen werk·vorm (de; m; meervoud: werkvormen) 1 manier van werken Bron: www.vandale.nl Alle activiteiten in je les zijn werkvormen. Zorg voor variatie in je werkvormen. Dit kun je onder andere doen door Kolb in gedachten te houden.
Didactische aanpak: werkvormen Tips: Maak een draaiboek bestaande uit vier ‘blokken’, corresponderend met de leercyclus Probeer werkvormen die nieuw zijn eerst uit Gebruik het vrijwilligersweb voor concrete activiteiten en materialen Brainstorm met collega vrijwilligers
Een draaiboek maken Opzet voor een draaiboek: Tijd Doel Activiteit Benodigd 10.00-10.10 Kennismaken mij & UNICEF Kort voorstellen en letters UNICEF bespreken whiteboard 10.10-10.20 Kinderen weten wat ondervoeding is Voorbeelden over voeding, kinderen laten kiezen ‘is dit wel of geen ondervoeding?’ Rode en groene kaartjes voor alle kinderen Etc.
Aan de slag! Maak de leerstijlen test en ontdek jouw leervoorkeur Maak een draaiboek over het thema dat je krijgt toegestuurd. Tot bij het volgende webinar!
Contactgegevens Aukje Menger SBI Formaat aukje.menger@sbiformaat.nl 06-51391007