© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | mei 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | maart 2014.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen januari 2012 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Tompouce index.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | November 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week 7 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | juli 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | november 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2015 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | februari 2015.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Transcript van de presentatie:

© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015

Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015 Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015. Zondag opening supermarkten ingeburgerd. € 1,3 miljard omzet op zondag in supermarkten. Bijna 2 op de 3 huishoudens maakt er frequent gebruik van. Avond omzet supermarkt en omzet op vrijdag/zaterdag valt verder terug . De supermarktomzet is in juli 2015 met 0,5% gestegen van € 3,18 miljard (juli 2014) naar € 3,19 miljard (juli 2015). De omzet per kassabon daalde (-1,5%) van € 22,24 (juli 2014) naar € 21,89 (juli 2015). Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg in juli 2015 echter met bijna 2%. In de eerste 7 maanden van 2015 (t/m juli) steeg de supermarktomzet met 0,7% van € 19,89 miljard (2014) naar € 20,03 miljard (2015). De omzet per kassabon bleef vrijwel stabiel van € 22,27 (2014) naar € 22,25 (2015), terwijl er 0,8% meer kassabonnen werden afgerekend. De zondagomzet van de supermarkten is in het afgelopen jaar (voortschrijdend 2015 t/m kwartaal 2) weer fors gegroeid naar € 1,3 miljard . Bijna 2 op de 3 huishoudens doen per jaar gemiddeld 8.5x boodschappen op zondag. Oftewel: 3.88% van de supermarktomzet wordt op zondag gerealiseerd. 2 2 2

Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015 Lichte omzetgroei supermarkten in juli 2015. Zondag opening supermarkten ingeburgerd. € 1,3 miljard omzet op zondag in supermarkten. Bijna 2 op de 3 huishoudens maakt er frequent gebruik van. Avond omzet supermarkt en omzet op vrijdag/zaterdag valt verder terug . Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. Echter sinds 2008 is jaarlijks in elke fase van de gezingscyclus een forse stijging van het zondag omzet. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondag opening. Regionaal zijn er grote verschillen. De huishoudens in het Noorden en Oosten van het land maken naar verhouding minder gebruik van de zondag opening dan de huishoudens in de Randstad en het Zuiden. In alle regio’s groei het zondag aandeel. De groei van de zondag omzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan van een lager omzetaandeel van de avond verkopen (na 18.00 uur) en van de vrijdag/zaterdag . In 2007 werd nog 9,3% van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd, nu is dat nog 8,0% .De vrijdag/zaterdag zakte qua omzetbelang van 46,9% (2007) naar 43,3% (2015). Vrijdag en zaterdag blijven wel de 2 belangrijkste omzet -dagen van de supermarkt. 3 3 3

Zondagomzet in supermarkten

Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (nu bijna 2 op de 3) steeds vaker (nu 8.5 x per jaar) op zondag boodschappen doen. Ruim drie/kwart van de zondagomzet in de middag.

Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3 Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3.88% in voortschrijdend jaar 2015 (t/m kwartaal 2), oftewel € 1,3 miljard omzet. Afgelopen jaren daalde de vrijdag-/zaterdagomzet van 46.9%(2007) naar 43,3%(2015).

Omschrijving GfK Life Cycle Profielen Jonge Alleenstaande Eenpersoons huishouden Geen kinderen Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners Tweepersoons huishouden Geen kinderen Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, laag inkomen  2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen < €2300,- HH met kinderen, hoog inkomen  2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen > €2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) Eenpersoons huishouden Geen kinderen 40 tot 65 jaar Kostwinner (2p) 2 persoons huishouden Geen kinderen Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, laag inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd/VUT Netto inkomen < €1700,- Gepensioneerden, hoog inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT Netto inkomen > €1700,-

Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Aandeel van de zondag is beperkt bij de gepensioneerden, In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een forse stijging van het zondag aandeel zichtbaar.

Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK) District III: Noord District I: 3 Grote steden + agglomeraties (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II: Rest West District IV: Oost District V: Zuid

Groot verschil tussen de districten qua zondag omzetaandeel, met name tussen de 3 grote steden en het Noorden van het land. Maar in alle regio’s groeit het omzetaandeel van de zondag sinds 2008.

Het omzetaandeel van de avond omzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3% van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd. Nu (MAT Q2 2015) is dit gedaald daar 8.0%.

GfK Supermarktkengetallen

‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 13 13 13

GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2014 - 2015 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% -0.1% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% +1.6% -0.3% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 15

GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2014 - 2015

GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect Research Director Joop.Holla@gfk.com 0162-384278 06-55323114 www.gfk.com