De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 Januari 2009 : Goede start supermarkten, 6% omzetgroei
Januari 2009 : Goede start supermarkten, 6% omzetgroei. Koning voetbal verslaat smurfen in 2e actieweek. De supermarktomzet is in januari 2009 (week 1-5) met 6% gestegen van € 2.72 miljard (januari 2008) naar € 2.88 miljard (januari 2009). Omzetgroei wordt veroorzaakt door een stijging van de waarde van de kassabon met 4.1%. De gemiddelde kassabon steeg van € 21,24 (januari 2008) naar € 22,10 (januari 2009). De omzetgroei in januari 2009 is met name gerealiseerd in de eerste twee weken van januari Week 1 liet een omzetgroei zien van 12% mede doordat oud/ nieuw gunstig viel. In week 2 profiteerde de supermarkten in het weekend van het schaatsgebeuren. Consumenten kozen in dat weekend voor one-stop shopping in de supermarkt (+8.2% omzetgroei) ten koste van de speciaalzaken. In de weken 3-5 lag de omzetgroei beduidend lager nl. 3.4%. In de eerste week van de voetbalplaatjes actie heeft AH extra huishoudens met kinderen getrokken, in de tweede week (week 5) waren dat er Koning Voetbal wint het nu van de Smurfenactie (begin 2008). Het aantal klanten uit de totale groep huishoudens met kinderen in de 2e actieweek ligt op 41.1% (smurfen 2e actieweek 40,3%).

3 Voetbalplaatjes monitor Albert Heijn Doelgroep: huishoudens met kinderen

4 AH Smurfenactie 2008

5 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

6 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) 2008 + 6.2% 2007 + 4.0% 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2008 + 4.4% 2007 + 2.7% 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

7 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google