Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
ODD en CD, wat is dat?.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Welkom 1e Ouderavond Klas 1 Mavo.
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
CENTRUM KAUWENBERG VZW
Attentie voor Dementie Frontotemporale dementie Riëtte Oudenaarden, verpleegkundig specialist geriatrie.
hoe autismevriendelijk ben ik
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het fotogenieke geluid
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
De oudere 60+.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Gespreksvaardigheden V2
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
WEGWIJS Groep 5 Verkeersmethode
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Handelingsplannen.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Portfolio Presentatie
Onderzoeksvragen?.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Ontwikkeling van het jonge kind
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De ervaringsdeskundige binnen het ACT-Rehabteam JellinekMentrum (Arkin) Gijs Francken presentatie workshop studiedag Ypsilon, 8 november 2008, Apeldoorn.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Bron: raadpleging
Passend onderwijs.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
© UNIEK IN DE KLAS.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De zorg voor kinderen met Downsyndroom
Van thuiszitter naar werknemer
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Intensieve begeleiding
Prikkelverwerking bij autisme
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Hoe volgen wij onze kinderen?
De kinderen en leerkrachten van de Mussenberg (gaan) werken met IPC
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee Autisme Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee

Waar gaan wij het over hebben? Wat is autisme? De diagnose Kenmerken van autisme Hoe ga je hier als onderwijsassistente mee om? Ervaring Rianne De test

Wat is autisme? Aangeboren stoornis Voorbeeld: Inzicht in het probleem met autisme.

De diagnose * Uitgebreid observeren. * De diagnose word vaak vroeg gesteld. * Kinderen die verwaarloos zijn.

Contact verloopt moeizaam. Niet sociaal Gevoelig voor prikkels etc. Kenmerken van autisme Contact verloopt moeizaam. Niet sociaal Gevoelig voor prikkels etc.

Hoe ga je hier als onderwijsassistente mee om? * Structuur * Vast rooster * Pas taalgebruik aan

*structuur. *Begeleiding nodig. * Boos Ervaring van Rianne *structuur. *Begeleiding nodig. * Boos