Werving van vrijwilligers Carrousel Workshops Kerkbalans Nieuwe Stijl Bisdom Rotterdam 31 oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Introductiebijeenkomst
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Sollicitatiegesprek.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Het wezen van ‘contact’
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Motiveren van vrijwilligers
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Vergaderen.
Communicatie en dementie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
WOW: enqueteren bij Jumbo
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Cursus vrijwilligers werven
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Een vergadering organiseren
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Vormingplus Limburg vzw
Transcript van de presentatie:

Werving van vrijwilligers Carrousel Workshops Kerkbalans Nieuwe Stijl Bisdom Rotterdam 31 oktober 2009

Ontwikkelingen? Druk, drukker, drukst Individualisering, keuzevrijheid, eigen sociale context Minder kerkleden, minder kerkbezoek en de ontkerkelijking  minder vaak vrijwilligerswerk uit morele, religieuze motieven, vermijd dus sociale druk Meer: uitdrukking van persoonlijkheid, daarop moeten de functies dus aangepast kunnen worden Van structureel/duurzaam  incidenteel en flexibel, maatwerk Uitdaging, originaliteit

Het begint bij…een plan! Maak een plan! Niet alleen voor de werving van vrijwilligers, maar ook voor:  Wie is bereikbaar voor vragen  Hebben we een informatie pakket  Organiseer een kennismakingsavond  Hebben we zicht op mogelijke andere taken/werkzaamheden  Hoe gaan we om met kritische vragen  Stellen we een overeenkomst op  Wie benadert wie Keuze: direct werven of eerst interesse wekken? Eerst een praktijk voorbeeld!

Theo Olierook, Hazerswoude Dorp: “Het komt maar zelden voor dat ik twee telefoontjes moet plegen.” Wat is zijn geheim?  Gericht in de wijk in het ledenbestand zoeken naar mensen die nog geen vrijwilliger zijn en die tussen de 30 en 50 jaar zijn  “Als ik ze bel, geef ik ze aan het begin wel het gevoel dat ik een zwaar beroep op ze ga doen. Dat ze voor de parochie nog geen activiteiten doen en dat ik graag een beroep op ze wil doen om een steentje bij te dragen. Ik zet het dus dik aan. Aan het eind zeg ik dan: je hoeft alleen maar Kerkbalans te lopen.” Ze zeggen eigenlijk bijna allemaal ‘ja’. Wat doen die vrijwilligers?  Ze brengen de envelop en halen die weer op Doen ze het volgend jaar weer?  De meeste wel, zeker! Ik heb nog niet geprobeerd ze ook meer taken te vragen. Maar komend jaar ga ik met de gedreven vrijwilligers wel een belactie organiseren naar ‘non-respons’

Tips voor het wekken van interesse Maak gebruik van testimonials van andere vrijwilligers Zorg dat de website actuele informatie bevat Zet vrijwilligersportretten op de website Zorg dat het er netjes, verzorgd uitziet De toon van de communicatie doet het’em! Positief, uitnodigend Niet: ‘vrijwilligers gezocht’, maar: concreet zijn BOUW ALTIJD EEN RESPONS MECHANISME IN!

Wervingsmethoden: interesse wekken Interesse wekken kan via diverse middelen:  Advertenties  Lokale radio  Folders met oproep  Enquête onder parochianen, waar loop jij warm voor?  Via de vrijwilligerscentrales  Intake bij nieuwe leden  Oproep vanaf de kansel  Oproep op het prikbord  …

Werving Nieuwe vrijwilligers werf je met name voor 1-malige activiteiten, niet voor een structurele taak Concreet zijn over wat je zoekt, stel profiel op, omschrijving Wat vragen we van de vrijwilliger, welke kenmerken of deskundigheid verwacht je Speel in op What’s in it for them? Drie kernmotieven 1.Gezelligheid, ontspanning, samen met anderen 2.Ontwikkeling, ontplooiing, training, uitdaging 3.Gevoel van nuttig zijn, zingeving, iets voor anderen willen betekenen, en waardering daarvoor vanuit de omgeving (nr. 4?) Bedenk dus ook: wat heeft onze parochie vrijwilligers te bieden?

Het werven zelf: altijd persoonlijk! Meest beproefd: lijst met namen aanleggen en gericht vragen, telefonisch of bezoek Een brief sturen levert vrijwel geen respons op (kan wel interesse wekken). De vraag moet je persoonlijk stellen Zorg voor een concreet verzoek en uitleg over vervolgstappen: kennismakingsavond, actieperiode, tijdsinvestering, meer informatie (heb je in je plan bedacht)

De crux? U ! Bezieling is nodig: “Kloppende harten vormen de basis van een kloppend systeem.” Durf te vragen Breng het op een leuke manier Een nieuwe manier van werken is noodzakelijk om nieuwe mensen te werven

In de bijlage vindt u nog: 1.Omschrijving van de vrijwilliger van vandaag 2.Twee voorbeeld profielen 3.Belang van ‘binding’, onderhouden relatie 4.Voorbeeld uitingen 5.Tips voor lopers voor aan de deur

Hartelijk dank en veel succes met vrijwilligerswerving! Baukje Stam

De vrijwilliger van vandaag wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak wil afgebakend pakket, overzichtelijk verschillende typen mensen passen bij verschillende taken leeftijdsgroepen inzet vanuit professionaliteit, kwaliteit willen serieus genomen worden zijn weerbaar en mondig zijn schaarser doel organisatie moet hen aanspreken vrijwilligerswerk = contact met andere mensen

Stel een profiel op per taak Voorbeeld: vrijwilliger Ledenadministratie in Navision Profiel: leuk om met cijfers/gegevens om te gaan, accuraat, genieten van werken met computer, interesse in nieuw programma Voorbeeld: Vrijwilliger bezoeken van randkerkelijken voor KB Profiel: Positieve houding en op de hoogte situatie parochie Inlevingsvermogen in mensen die minder kerkbetrokken zijn Overtuigend verhaal kunnen houden Enige autoriteit Kleding, verzorgd uiterlijk Doordrongen van noodzaak van de actie Leuk om contact te leggen Geloven in de aanpak

Binding? Of bouwen aan een relatie Binden kan ook voelen als: hebbes, ik bind je vast! Dus geef mensen de tijd om te wennen en laat ze aangeven wat ze leuk vinden en zouden willen doen Ook bij vrijwilligers die slechts projecten voor je parochie doen: onderhoud de relatie! Hergebruik de vrijwilliger! Sta open voor suggesties en kritische vragen, organiseer forumdiscussies/kringgesprekken, bijvoorbeeld ook over…het werven van vrijwilligers Help ze in de uitoefening van hun taak, dus stel een lijst op met vragen en antwoorden die ze aan de deur kunnen krijgen Heet ze welkom, waak ervoor dat de bestaande (‘oude’) structuur als beklemmend kan worden ervaren, sta open voor vernieuwing

Voorbeeld Kerkbalans-advertentie

Voorbeeld Vluchtelingenwerk-website

5 vragen …nummer 1 =

Tips voor aan de deur 1.Ga na bij wie u langsgaat (trouwe kerkgangers, randkerkelijken) of nog specifieker mensen die hun kind onlangs gedoopt hebben, het parochieblad ontvangen etc. 2.Luisteren – Samenvatten - Doorvragen 3.Gebruik open vragen. Daar komt vaak een gesprek uit voort. Deze vragen beginnen vaak met ‘Hoe, wie, wat, waar, wanneer‘ 4.Pas op met suggestieve vragen en vragen die beginnen met ‘Waarom’. 5.Bedenk tijdens de voorbereiding alvast een openingszin. Deze moet kort en krachtig zijn! Begin met ‘Ik …’ (in tegenstelling tot ‘jij’, dit kan als aanvallend ervaren worden) bv. Ik ben …. en ik kom namens mijn parochie. Heeft u een klein momentje?’ Dat is open manier om een gesprek te beginnen.

Tips voor aan de deur 6.Wanneer je merkt dat het niet uitkomt, heeft het geen zin om ‘door te drammen’. Maak het onderwerp bespreekbaar door te vragen of het uitkomt. Als dat niet het geval is kunt u vragen of u bv. morgenavond nog een keer langs mag komen. 7.Vermijd ten alle tijden conflicten! Wanneer mensen boos zijn, laat hen dan uitrazen en kalm worden. U vertegenwoordigt op dat moment de kerk. Ook al kunt u er zelf niets aan doen, laat het over u heen komen. En reageer meelevend ‘Wat vind ik dat naar om te horen.’, veroordeel niet en probeer een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Zo haal je de angel eruit! 8.Geef belangrijke signalen door aan het kerkbestuur of aan andere mensen in de parochie die verantwoordelijk zijn voor bv. pastoraat.

Veel succes met vrijwilligerswerving! Baukje Stam