Werving van vrijwilligers Carrousel Workshops Kerkbalans Nieuwe Stijl Bisdom Rotterdam 31 oktober 2009
Ontwikkelingen? Druk, drukker, drukst Individualisering, keuzevrijheid, eigen sociale context Minder kerkleden, minder kerkbezoek en de ontkerkelijking minder vaak vrijwilligerswerk uit morele, religieuze motieven, vermijd dus sociale druk Meer: uitdrukking van persoonlijkheid, daarop moeten de functies dus aangepast kunnen worden Van structureel/duurzaam incidenteel en flexibel, maatwerk Uitdaging, originaliteit
Het begint bij…een plan! Maak een plan! Niet alleen voor de werving van vrijwilligers, maar ook voor: Wie is bereikbaar voor vragen Hebben we een informatie pakket Organiseer een kennismakingsavond Hebben we zicht op mogelijke andere taken/werkzaamheden Hoe gaan we om met kritische vragen Stellen we een overeenkomst op Wie benadert wie Keuze: direct werven of eerst interesse wekken? Eerst een praktijk voorbeeld!
Theo Olierook, Hazerswoude Dorp: “Het komt maar zelden voor dat ik twee telefoontjes moet plegen.” Wat is zijn geheim? Gericht in de wijk in het ledenbestand zoeken naar mensen die nog geen vrijwilliger zijn en die tussen de 30 en 50 jaar zijn “Als ik ze bel, geef ik ze aan het begin wel het gevoel dat ik een zwaar beroep op ze ga doen. Dat ze voor de parochie nog geen activiteiten doen en dat ik graag een beroep op ze wil doen om een steentje bij te dragen. Ik zet het dus dik aan. Aan het eind zeg ik dan: je hoeft alleen maar Kerkbalans te lopen.” Ze zeggen eigenlijk bijna allemaal ‘ja’. Wat doen die vrijwilligers? Ze brengen de envelop en halen die weer op Doen ze het volgend jaar weer? De meeste wel, zeker! Ik heb nog niet geprobeerd ze ook meer taken te vragen. Maar komend jaar ga ik met de gedreven vrijwilligers wel een belactie organiseren naar ‘non-respons’
Tips voor het wekken van interesse Maak gebruik van testimonials van andere vrijwilligers Zorg dat de website actuele informatie bevat Zet vrijwilligersportretten op de website Zorg dat het er netjes, verzorgd uitziet De toon van de communicatie doet het’em! Positief, uitnodigend Niet: ‘vrijwilligers gezocht’, maar: concreet zijn BOUW ALTIJD EEN RESPONS MECHANISME IN!
Wervingsmethoden: interesse wekken Interesse wekken kan via diverse middelen: Advertenties Lokale radio Folders met oproep Enquête onder parochianen, waar loop jij warm voor? Via de vrijwilligerscentrales Intake bij nieuwe leden Oproep vanaf de kansel Oproep op het prikbord …
Werving Nieuwe vrijwilligers werf je met name voor 1-malige activiteiten, niet voor een structurele taak Concreet zijn over wat je zoekt, stel profiel op, omschrijving Wat vragen we van de vrijwilliger, welke kenmerken of deskundigheid verwacht je Speel in op What’s in it for them? Drie kernmotieven 1.Gezelligheid, ontspanning, samen met anderen 2.Ontwikkeling, ontplooiing, training, uitdaging 3.Gevoel van nuttig zijn, zingeving, iets voor anderen willen betekenen, en waardering daarvoor vanuit de omgeving (nr. 4?) Bedenk dus ook: wat heeft onze parochie vrijwilligers te bieden?
Het werven zelf: altijd persoonlijk! Meest beproefd: lijst met namen aanleggen en gericht vragen, telefonisch of bezoek Een brief sturen levert vrijwel geen respons op (kan wel interesse wekken). De vraag moet je persoonlijk stellen Zorg voor een concreet verzoek en uitleg over vervolgstappen: kennismakingsavond, actieperiode, tijdsinvestering, meer informatie (heb je in je plan bedacht)
De crux? U ! Bezieling is nodig: “Kloppende harten vormen de basis van een kloppend systeem.” Durf te vragen Breng het op een leuke manier Een nieuwe manier van werken is noodzakelijk om nieuwe mensen te werven
In de bijlage vindt u nog: 1.Omschrijving van de vrijwilliger van vandaag 2.Twee voorbeeld profielen 3.Belang van ‘binding’, onderhouden relatie 4.Voorbeeld uitingen 5.Tips voor lopers voor aan de deur
Hartelijk dank en veel succes met vrijwilligerswerving! Baukje Stam
De vrijwilliger van vandaag wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak wil afgebakend pakket, overzichtelijk verschillende typen mensen passen bij verschillende taken leeftijdsgroepen inzet vanuit professionaliteit, kwaliteit willen serieus genomen worden zijn weerbaar en mondig zijn schaarser doel organisatie moet hen aanspreken vrijwilligerswerk = contact met andere mensen
Stel een profiel op per taak Voorbeeld: vrijwilliger Ledenadministratie in Navision Profiel: leuk om met cijfers/gegevens om te gaan, accuraat, genieten van werken met computer, interesse in nieuw programma Voorbeeld: Vrijwilliger bezoeken van randkerkelijken voor KB Profiel: Positieve houding en op de hoogte situatie parochie Inlevingsvermogen in mensen die minder kerkbetrokken zijn Overtuigend verhaal kunnen houden Enige autoriteit Kleding, verzorgd uiterlijk Doordrongen van noodzaak van de actie Leuk om contact te leggen Geloven in de aanpak
Binding? Of bouwen aan een relatie Binden kan ook voelen als: hebbes, ik bind je vast! Dus geef mensen de tijd om te wennen en laat ze aangeven wat ze leuk vinden en zouden willen doen Ook bij vrijwilligers die slechts projecten voor je parochie doen: onderhoud de relatie! Hergebruik de vrijwilliger! Sta open voor suggesties en kritische vragen, organiseer forumdiscussies/kringgesprekken, bijvoorbeeld ook over…het werven van vrijwilligers Help ze in de uitoefening van hun taak, dus stel een lijst op met vragen en antwoorden die ze aan de deur kunnen krijgen Heet ze welkom, waak ervoor dat de bestaande (‘oude’) structuur als beklemmend kan worden ervaren, sta open voor vernieuwing
Voorbeeld Kerkbalans-advertentie
Voorbeeld Vluchtelingenwerk-website
5 vragen …nummer 1 =
Tips voor aan de deur 1.Ga na bij wie u langsgaat (trouwe kerkgangers, randkerkelijken) of nog specifieker mensen die hun kind onlangs gedoopt hebben, het parochieblad ontvangen etc. 2.Luisteren – Samenvatten - Doorvragen 3.Gebruik open vragen. Daar komt vaak een gesprek uit voort. Deze vragen beginnen vaak met ‘Hoe, wie, wat, waar, wanneer‘ 4.Pas op met suggestieve vragen en vragen die beginnen met ‘Waarom’. 5.Bedenk tijdens de voorbereiding alvast een openingszin. Deze moet kort en krachtig zijn! Begin met ‘Ik …’ (in tegenstelling tot ‘jij’, dit kan als aanvallend ervaren worden) bv. Ik ben …. en ik kom namens mijn parochie. Heeft u een klein momentje?’ Dat is open manier om een gesprek te beginnen.
Tips voor aan de deur 6.Wanneer je merkt dat het niet uitkomt, heeft het geen zin om ‘door te drammen’. Maak het onderwerp bespreekbaar door te vragen of het uitkomt. Als dat niet het geval is kunt u vragen of u bv. morgenavond nog een keer langs mag komen. 7.Vermijd ten alle tijden conflicten! Wanneer mensen boos zijn, laat hen dan uitrazen en kalm worden. U vertegenwoordigt op dat moment de kerk. Ook al kunt u er zelf niets aan doen, laat het over u heen komen. En reageer meelevend ‘Wat vind ik dat naar om te horen.’, veroordeel niet en probeer een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Zo haal je de angel eruit! 8.Geef belangrijke signalen door aan het kerkbestuur of aan andere mensen in de parochie die verantwoordelijk zijn voor bv. pastoraat.
Veel succes met vrijwilligerswerving! Baukje Stam