Onze schoolvisie Schooljaar 2015-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
vrije basisschool De Bloesem
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De historie & de toekomst
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Een voorstel Het fundament ligt in de gemeenschap van alle gedoopten. Die is missionair en vertrekt vanuit de boodschap.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Bewegingspaspoort Werkgroep BaO
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Opvoeden.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Schoolopbouwwerk Menen
WELKOM
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Waarom Multimove in Damme ?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Onze schoolvisie Schooljaar 2015-2016

Inhoudsopgave 1 Samen sterk 1.1 Kindsheid Jesu en (SG)KVO(BaO) - Samen sterk 1.1.1 Katholiek Vlaams Onderwijs 1.1.2 De scholengemeenschap SGKVOBaO 2 Ons opvoedingsproject 3 De tradities van onderwijs Kindsheid Jesu Schoten 4 Ons schoolproject 5 Ons beleidsplan 5.1 Inleiding 5.2 Beleidsplan 5.3 Samen groeien

1 Samen sterk 1.1 Kindsheid Jesu en (SG)KVO(BaO) - Samen sterk Vzw Onderwijs Kindsheid Jesu Schoten: Basisschool met kinderen van 2,5 tot 12 jaar Internaat met interne leerlingen vanuit de basisschool en 45 jongeren die naar secundaire scholen in de omgeving gaan

1 Samen sterk 1.1.1 Katholiek Vlaams Onderwijs Onze school behoort tot de groep van het Katholiek Vlaams Onderwijs. Deze groep bestaat uit zowel basisscholen als secundaire scholen die zich richten tot een gemeenschappelijk opvoedingsproject. Volgende scholen behoren tot deze groep: vzw Sint-Ludgardisschool Antwerpen met secundair, lager- en kleuter onderwijs vzw Sint-Ludgardisschool Merksem met secundair, lager- en kleuter onderwijs vzw Sint Ludgardis Campus KVO met lager- en kleuter onderwijs vzw Sint-Michielscollege Brasschaat met secundair en lager onderwijs vzw Sint-Michielscollege Schoten met secundair onderwijs vzw Maris Stella Instituut Malle met secundair onderwijs vzw Openluchtscholen Sint-Ludgardis Schoten – Brasschaat – Schilde voor lager- en kleuter onderwijs vzw Onderwijs Kindsheid Jesu Schoten met lager- en kleuteronderwijs en met een internaat

1 Samen sterk 1.1.2 De Scholengemeenschap SGKVOBaO De basisscholen van KVO vormen samen een scholengemeenschap. Deze scholen werken op verschillende niveaus nauw samen met elkaar, o.a. op het vlak van personeelsaangelegenheden, administratie, maar ook op pedagogisch vlak. Niet enkel de directies komen regelmatig samen, maar ook lokale personeelsleden vormen een netwerk waarin expertise wordt gedeeld (zorgcoördinatoren, preventieadviseurs, ICT-coördinatoren,…)

2 Ons opvoedingsproject Onze school hanteert het opvoedingsproject van KVO als uitgangspunt voor onze opdracht. Het opvoedingsproject geeft richting aan en stuurt onze acties in een gemeenschappelijke richting. Bij inschrijving op onze school krijgt u een brochure waarop u het volledige opvoedingsproject kan terugvinden.

2 Ons opvoedingsproject De KVO-scholen hebben een traditie van kwaliteitsonderwijs en van katholieke en Vlaamse opvoeding. Zij willen centra zijn van degelijke intellectuele, sociale en religieuze vorming. Daardoor zijn zij ook een vruchtbare voedingsbodem voor een schoonmenselijke levenswijze. De KVO-scholen zijn centra van intellectuele en algemeen menselijke vorming De KVO-scholen in Vlaanderen, Europa en de wereld De KVO-scholen: scholen met een religieuze en evangelische boodschap

3 De tradities van onderwijs Kindsheid Jesu Schoten Kindsheid Jesu Schoten heeft een rijke traditie, die startte in 1932. Die traditie bepaalt nog steeds wie we nu zijn en hoe we dagelijks met onze kinderen en met elkaar omgaan.

3 De tradities van onderwijs Kindsheid Jesu Schoten 1835: oprichting congregatie Zusters Kindsheid Jesu met als doel opvang van vondelingen en verloren kinderen 1885: de zusters richten een kostschool op voor jongens te Sint-Anneke 1932: nieuwe vestiging van de kostschool in Koningshof te Schoten (met 145 leerlingen), werd gekenmerkt als een ‘huis met een open deur’, ook in vakantietijd 1959: gesubsidieerde gemengde vrije school met zowel internaat als externaat 2015: basisschool met 250-tal leerlingen, internaat met 110 jongeren

3 De tradities van onderwijs Kindsheid Jesu Schoten Betrachting van de zusters: het Kind Jezus te zien in de gevonden en verlaten kinderen Opvoedingsproject Kindsheid Jesu: ieder kind, met bijzondere aandacht voor de kansarmen, maximale kansen bieden om vanuit onze christelijke levensvisie te zorgen voor degelijk onderwijs en een eigentijdse opvoeding.

4 Ons schoolproject De opdracht van Kindsheid Jesu Schoten heeft een duidelijk karakter vanuit haar geschiedenis. Wanneer we ons opvoedingsproject van KVO naast het schoolproject van Kindsheid Jesu leggen, merken we heel veel parallellen Een belangrijke extra focus in het schoolproject van Kindsheid Jesu vestigt de aandacht op de kansarme kinderen. Deze extra aandacht voor wie in de maatschappij minder kansen krijgt, vertaalt zich al heel concreet in ons internaat, en leeft daarnaast ook verder in ons aanbod en in onze aanpak.

4 Ons schoolproject Een korte samenvatting: Zorg voor kwaliteitsonderwijs: maximale ontwikkelingskansen op alle vlakken Respect voor, en aanvaarding van elk kind, met bijzondere aandacht voor de kansarmen Aandacht voor christelijke zingeving en beleving Verbondenheid met elkaar en anderen Een dynamische gemeenschap met aandacht voor deskundigheid dankzij degelijke overlegstructuren

5 Ons beleidsplan 5.1 Inleiding De dagelijkse werking van onze school is doordrongen van ons schoolproject. Ons schoolproject wordt aanzien als ons streefdoel, waaraan we tegemoet proberen te komen via concrete acties.

5.2 Beleidsplan

Zorg voor kwaliteitsonderwijs, maximale ontwikkelingskansen op alle vlakken.

Respect voor en aanvaarding van elk kind, met bijzondere aandacht voor de kansarmen.

Aandacht voor christelijke zingeving en beleving.

Een hechte KJ-gemeenschap

Een dynamische gemeenschap met aandacht voor deskundigheid dankzij degelijke overlegstructuren

Groeien in’t groen

Gezond, het hele jaar rond!

5 Ons beleidsplan 5.3 Samen groeien De focus in dit beleidsplan ligt op het samen groeien. We bieden onze kinderen maximale ontwikkelingskansen op alle vlakken. Zo groeien we samen op intellectueel, sociaal-emotioneel, sportief en creatief vlak. En dit alles in een groene omgeving!

Kwaliteitsvol onderwijs op maat van iedereen Stimulerend opvoedingsklimaat Leerprocessen afstemmen op de noden van elk kind Extra aandacht voor die leerlingen met een leerachterstand of leervoorsprong

Aanleren van sociale vaardigheden via de axenroos Opvolging welbevinden en betrokkenheid Pestactieplan Meter en peter voor nieuwe leerlingen Rapporten sociale vaardigheden

Mens sana in corpore sano Veel bewegingskansen op ons groen domein Lessen lichamelijke opvoeding Bewegingsactiviteiten tijdens de middag Sportdagen Buitenschoolse sportactiviteiten

Focus op verschillende muzische activiteiten Beeldopvoeding Dramatisch spel Muzisch taalgebruik Bewegingsexpressie Talenten ontdekken en verder ontwikkelen Verschillende toonmomenten

We willen samen met onze kinderen groeien in’t groen We willen samen met onze kinderen groeien in’t groen! Het groene domein wordt door onze kinderen dan ook intensief gebruikt: de kleuters spelen en leren bij mooi weer op hun eigen kleuterspeelveld (bewegen, klimmen, klauteren, balcoördinatie, fietsen,…) tijdens de turnlessen worden de grote speelvelden zo veel mogelijk gebruikt voor allerlei spel- en sportvormen elke middag na het eten mogen de kinderen zich op de speelvelden en in het bos uitleven of kunnen ze juist een rustig plekje opzoeken