Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders
Wij zijn Mieke Meta Jolanda
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Ritmisch weekplan Instructie: groen Spel: oranje Gesprek: geel Viering: blauw Blokperiode: roze
Instructie en werk Instructie in de kring. Groep 4/5 als 1 groep aanspreken. Samenwerkend leren Gebruik van digibord. Werken vanuit doelen, ook voor de kinderen. 5 min: spullen pakken/plannen 15 min: stil werken 35 min: rustig werken 5 min: evalueren/opruimen Tijd om een ronde te lopen en je aandacht aan 1 kind te schenken. Groep 4 leert in de loop van het jaar rekenen zelf na te kijken. Rekenen vanuit doelen. Eerst pré-toets, daarna oefenen, dan aftoetsen. Spelling op 3 niveau’s. Bij taal werken we vanuit teksten. Alle doelen komen hierbij aan bod.
Blokperiode Volgt na de instructie. Het toepassen van de aangeboden lesstof en wereldoriëntatie. Werken met planbord en kieskast. Werkbladen extra oefening. (huiswerk) Inloop op donderdag met ouderhulp. (lijst volgt)
Project Opgebouwd rondom doelen voor wereldoriëntatie groep 4/5. Deze WO-doelen worden behaald door: Kringen Excursies/gastlessen Drama-activiteiten en muziekactiviteiten Hoekenwerk Verhalende ontwerp ‘Werkstukken’ Tuintjes (nog ouderhulp voor nodig)
Spel Spel volgt vaak na een blokperiode. Creatief staat op het rooster. Dit is muziek, drama, tekenen en handvaardigheid. Tijdens spel kunnen we op een leuke manier met o.a. taal, rekenen en seo aan de gang. Spel zorgt voor een ontspannen sfeer in de groep.
Kring Er zijn meerdere kringen: Vertelkring Leeskring Nieuwskring Meeneemkring (4) Spreekbeurt (5) Je hebt keuze uit een kleine en een grote kring. Kring is om te leren spreken en luisteren.
Viering Weekopening en weeksluiting. Voorbereiden gebeurt tijdens creatieve momenten en tijdens de blokperiode. Je laat aan anderen zien waar je mee bezig bent in de klas (project), je deelt dingen met elkaar. Je leert om jezelf te presenteren voor een grote groep. Je leert jezelf te uiten en ervaringen te delen.
Goed voor mekaar. 6 blokken in 1 jaar: Blok 1: Onze stamgroep en ik Elke week een les, naast de andere dingen die gebeuren. Zichtbaar in klas op prikbord, nieuwsbrief en website. Komt terug in stamgroepavond. Kijklessen.
Goedvoormekaar! Doel: blok 1 Les 1 * weten: wat een opsteker en © 2012, AHA, peter te riele Afsluiter: Geef elkaar een opsteker! programma binnenkomer doel kern terugblik afsluiter Binnenkomer: Een leuk spel.. Goedvoormekaar! Doel: blok 4 les 3 * weten: waarom afkoelen belangrijk is * doen: ontwerp van een afkoelplek Goedvoormekaar! Doel: blok 1 Les 1 * weten: wat een opsteker en afbreker is * doen: elkaar opstekers geven Kern: opstekers en afbrekers Wat is een opsteker? Wat is een afbreker? Hoe kun je een goede opsteker aan iemand geven? - Wat doen afbrekers met je? Terugblik: Wat heb je geleerd? Welke opsteker kun je geven? Welke afspraken zijn er gemaakt? Wat wil je onthouden?
Vragen?
Bedankt voor uw aandacht