7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Onze kernwaarden.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Communicatie en draagvlak
10 tips voor een gouden start Groeitips
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Samenwerking Bankverzekeren
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
….een korte presentatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Efficiënt besturen in de social profit
Leiderschap.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Hoofdstuk 8 Implementatie
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
1 KNR STUDIEDAG 22 september 2011 Mantelovereenkomsten banken/vermogensbeheerders.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Een theoretische verkenning
De groene golf Mike Nikkels.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Visie & Strategie.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio KIGO project Natuurpark Groote Beerze.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Embedded Librarianship
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
door de ogen van haar medewerkers
Behavior Based Safety Warehousing
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
JAN HOLSAPPEL.
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
KNR STUDIEDAG 22 september 2011
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep Naar een duurzame relatie met de klant Frank Elion Directeur Delta Lloyd Verzekeringen NV 1

Programma vanmiddag Wie is Delta Lloyd Groep Uitleg kernwaarden Delta Lloyd Het kernwaardenspel spelen

Beoogd resultaat vandaag Ervaren hoe Delta Lloyd de ‘klant centraal’ heeft vertaald naar haar organisatie en medewerkers Bewust worden van afweging ‘korte termijn’ belang versus ‘duurzaamheid’ Gevoel krijgen hoe je gedragsverandering concreet kan maken

Delta Lloyd Groep Top 3 verzekeraar in Nederland Werkt met meerdere merken: Delta Lloyd, OHRA en ABN AMRO Verzekeringen Kerncijfers 2003 : - Omzet: € 7,4 miljard - Netto resultaat € 247 miljoen - Eigen vermogen € 2,2 miljard - Totaal beheerd vermogen € 41,0 miljard - Solvabiliteit 220 % - Aantal medewerkers 6.500

Aanleiding: fusie Delta Lloyd en Nuts Ohra Delta Lloyd: Intermediairverzekeraar in Leven en Schade, vermogensbeheerder en bank NUTS: Zorgverzekeraar OHRA: Directe verzekeraar, vermogensbeheerder en bank Samen: complementair, meer schaalgrootte, synergie Strategie bepaald Toen 2 labels: Delta Lloyd en OHRA Hoe zit het nu met onze cultuur/kernwaarden/hoe willen we omgaan met onze klanten?

Waarom kernwaarden? Interne roep om waarden/normen vanwege behoefte aan richting in gedrag naar de klant Marktontwikkelingen: Consumenten vragen om transparantie Steeds meer gedragscode-afspraken binnen branche Maatschappelijke ontwikkelingen: Integriteit, maatschappelijke betrokkenheid Succes fusie voor groot deel afhankelijk van succesvolle cultuurintegratie

Anders gezegd De kernwaarden geven aan: waar wij voor gaan en staan wat wij belangrijk vinden in ons gedrag De kernwaarden bieden: Een handvat bij het maken van (commerciële) afwegingen Een handvat om bewust te worden van ons gedrag Een hulpmiddel in het bespreekbaar maken van dilemma's en keuzen Een hulpmiddel bij het maken van onderlinge afspraken

Onze Kernwaarden zijn: Betrokkenheid en verantwoordelijkheid Open communicatie Klant centraal Teamspirit Integriteit Ondernemersgeest Flexibiliteit

Kritische succesfactoren Draagvlak bij leidinggevenden Voorbeeldgedrag van leidinggevenden Communicatie Verankering Directie, managers en teamleiders zijn belangrijke doelgroep Abstracte zaken ‘tastbaar maken’ Combinatie van ‘carrot and stick’

Aanpak in dialoog met: Klanten/tussenpersonen Directie Medewerkers RVC/COR Directeuren en managers via speciale bijeenkomsten

Implementatie Hulpmiddelen: Kernwaarden-Toolkit Intranet-site Kernwaarden-kalender Flankerende communicatie in personeelsbladen, jaarverslag, presentaties Prioriteitsmetingen Gedragscodes geschenken,compliance, internet Plan-afspraken

Kernwaarden toolkit Welkom Duidelijk maken wie wel aanwezig, wie niet en waarom (alleen verzekeringsgroep, alle teamleiders, managers en directie) Leidinggevenden hard nodig voor implementatietraject

Inhoud toolkit Kernwaarden-toolkits voor alle teams beschikbaar Inhoud kernwaardentoolkit: video discussiespel (aan de hand van dilemma’s) dilemmaformulier kernwaardenfolders feedbackformulier (rvb) handleiding

Spelleider pakt dilemma kaart en leest deze voor.

Score van iedere speler wordt bepaald met scorekaart Score van iedere speler wordt bepaald met scorekaart. Je kan scoren op geld (korte termijn) en imago (lange termijn). Toelichting over hoe tot deze scores is gekomen.

Verankering is waarborg voor permanente beleving Medewerkers, teams en bedrijfsonderdelen maken onderlinge afspraken over verbetering Kernwaarden liggen vast in Prestatiedoelstellingen Kernwaarden worden verankerd via functionerings- en/of beoordelingsgesprekken Kernwaarden komen terug in ED/MD-trainingen Kernwaarden vormen vast onderdeel in werving/selectie/introductie nieuwe medewerkers

Resultaten Gedrag medewerkers zichtbaar veranderd Alles draait inmiddels (weer) om de klant Kernwaarden inmiddels ‘dagelijkse kost’ Vast onderdeel van Delta Lloyd missie en strategie