Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Professioneel sturen.
Samenwerken met OPK Hubert Krekels. Vraagsturing ideaal • GKC programma • Formuleert doelstelling kennisontsluiting /circulatie • Vertaling naar praktische.
Martin Euwema leren van conflict
Vrijwilligers & motivatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Implementeren doe je samen
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Organisatiecultuur.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Agentschap voor Natuur en Bos
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
MVO en intern management
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
Betrokkenheid van mensen binnen een Verander Cultuur
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Social media presentatie
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Van actie naar interactie
Management en leidinggeven
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Kwaliteit en beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Waarden & organisatiecultuur
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Projectmanagement in de Vo
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Leiderschapsontwikkeling
Marketing in sociale media
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen met de nieuwe algemene communicatiestrategie. Communicatie gebeurt immers altijd van binnenuit naar buiten. In de eerste plaats moeten je eigen mensen overtuigd zijn van je verhaal. Zij vormen de eerste lijn naar de buitenwereld toe. Met de nieuwe IC strategie willen we het interne vuur aanwakkeren, de informatiestromen optimaliseren, het teamgevoel versterken en het engagement voor het verhaal van ANB vergroten.

ANB vormt nog geen grote familie. Er is nog steeds een kloof tussen de centrale diensten en de provinciale diensten. Medewerkers zien door het bos de bomen niet meer. De perceptie leeft dat er voortdurend nieuwe projecten worden opgestart maar dat bestaande niet of niet degelijk worden afgesloten. Belang van interne communicatie leeft nog niet bij iedereen. Informatie komt vaak te laat of via “radio couloir”. Bestaande mediamix vraagt verfijning. Intranet houdt nog te weinig rekening met gebruikers Leidinggevenden moeten meer ‘communicatie-minded’ worden Nog te veel persoongsgebonden. Niet alle informatie stroomt door. Medewerkers mogen wat meer gepamperd worden Nood aan meer structuur en uitwerking IC Rijkdom en kennis beter delen Afdelingsgrenzen en locaties doorbreken.

Meer discipline binnen de organisatie. Mensen overtuigen van de kracht van innovatie. Realistische doelstellingen. Nadruk op de bredere boodschap van ANB. Sneller beslissen. Sneller communiceren. Begrip voor stakeholders. Consequent met beslissingen.

InformerenKennis delen & motiveren Inspireren en aanzetten tot gedragsverandering Heldere en duidelijke informatie is een basisbehoefte. Zonder deze basis is het voor medewerkers moeilijk om ook het grotere geheel te zien. Uitbouwen van kennisplatformen is cruciaal. Daarnaast moet er meer aandacht zijn voor het uitdragen van succesverhalen binnen ANB Een sterke organisatie staat of valt met het engagement van zijn medewerkers. Het management moet inspireren, op het terrein gaan, mensen overtuigen en de richting wijzen.

Zorg voor verspreiding van update grote projecten aan team (per kwartaal) Min. 1x actief aanwezig op de DR on tour (op andere locatie dan werklocatie) Stuur min. 2 artikels per jaar naar communicatie (succes, collega in de kijker, wist je dat…, …) voor verspreiding in gans ANB Verspreiden van de ondernemingsplannen en vertalen naar de specifieke behoeften van je team Actieve ondersteuning van de meting van onze communicatie-inspanningen (bv. pulse survey, ad hoc polls rond proces van cascadering)