GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’
Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er binnen onze organisatie behoorlijk wat mantelzorgers aanwezig zijn. Dat was voor ons een echte eyeopener. We waren ons namelijk niet bewust van het grote aantal werknemers dat werk- en zorgtaken combineert. Door de resultaten die de organisatiescan ons gaf, besloten we om focusgroepen met mantelzorgers te organiseren. Er werden twee focusgroepen georganiseerd met een vijftal mensen die effectief mantelzorger zijn en die zich bovendien kenbaar wilden maken. Uit deze focusgroepen kwam naar voor welke klemtonen er gelegd moesten worden, wilden we als organisatie mantelzorgvriendelijk ondernemen. We stelden ons de vraag wat mantelzorgers binnen onze organisatie nodig hebben en wat wij als organisatie kunnen bieden om deze mensen te erkennen, te motiveren en langer aan het werk te houden.
Getuigenis 1 In april 2014 planden we een opstartoverleg. Hierin bekeken we samen met de directie en teamcoördinatoren welk traject we zouden lopen en wat we daarvoor nodig hadden. Vrij snel zagen we in dat binnen onze organisatie de leidinggevenden een centrale rol bekleden en sleutelfiguren zijn in de verschillende voorzieningen. Het was dan ook van uiterst belang dat we hen betrokken op weg naar een mantelzorgvriendelijk beleid. In korte vormingsmomenten wisselend we met deze groep mensen ideeën uit en stippelden we het traject uit dat we de komende maanden zouden bewandelen.
Reflectie getuigenis 1 Wat roept deze getuigenis op? Is deze getuigenis herkenbaar? Wat wil je graag onthouden uit deze getuigenis?
Het is op zijn minst een uitdaging om medewerkers te laten voelen dat wij het als werkgevers echt belangrijk vinden dat zij een evenwicht vinden tussen hun werk- privé balans. Cruciaal hierin is het creëren van een cultuur van bespreekbaarheid. Naar aanleiding van mantelzorgsituaties kunnen we deze cultuur van bespreekbaarheid vorm geven. Waar loop je als medewerker tegenaan, waar ervaar je problemen, hoe kunnen we jou helpen om zowel je mantelzorgrol als professionele rol vol te houden, … Dit houdt medewerkers bezig. Dit bespreekbaar maken, zowel als directie als leidinggevende, heeft op zich al een gunstig effect op de beleving van de medewerker. En dat is wat meteen opvalt. Medewerkers in een mantelzorgsituatie vragen geen onmogelijke grootse dingen, ze vragen vooral om beluisterd te worden. Getuigenis 2
Reflectie getuigenis 2 Wat roept deze getuigenis op? Is deze getuigenis herkenbaar? Wat wil je graag onthouden uit deze getuigenis?