GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Het verhaal van Motumbo
Verrassing!!.
Klik op je linker muisknop
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Mobiliteit en Loopbaan
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
die niet om jou zou huilen.
Een romantisch sprookje
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Hogescholen in Dialoog
Werkende mantelzorgers, zorgzame werkgevers: zorg, werk en organisatiekenmerken en de balans tussen arbeid en zorg Onderzoekers: Vrije Universiteit: Inger.
Utrecht, 11 juni
28 mei 2012.
Dopen.
Woord van Leven Februari
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Nut en noodzaak van een kenniscentrum integriteit voor de financiële sector 7 oktober 2010 Edgar Karssing.
ROC dag Alfa College Taco Groenhuis.
Inleefdag Naam organisatie Naam leerlingen. De organisatie zelf  Algemeen (ligging, type organisatie, openingsuren, …)  Doelstellingen van de organisatie.
MANTELZORGGESPREK.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
MANTELZORGCOACH.
HOE MANTELZORGVRIENDELIJK IS MIJN ORGANISATIE?. Hoe mantelzorgvriendelijk is mijn organisatie?  Welke sterktes / krachten zijn er aanwezig binnen jouw.
STELLINGENSPEL.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
INFOSESSIE MANAGEMENTTEAM. Inhoud infosessie managementteam 1. Wat is mantelzorg? 2. Mantelzorg in onze maatschappij 3. Theoretisch kader rond mantelzorgvriendelijk.
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
MANTELZORGER BINNEN MIJN ORGANISATIE. Combinatie werk en mantelzorg Richtvragen:  Is het thema mantelzorg gekend en ook bespreekbaar binnen jullie organisatie?
In dit winkelcentrum hebben vrouwen de mogelijkheid een echtgenote te kiezen uit verschillende mannen...
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
De discipelen hadden de hele nacht gevist en niets gevangen …
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Altijd in de buurt!. Even voorstellen: Meindert Baptist Administrateur / Financial Controller (v.h. Manager bedrijfsbureau)
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Thema: Je bent geliefd… wees een zegen! Zondag 23 november 2014.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Verdieping Timemanagement
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’

Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er binnen onze organisatie behoorlijk wat mantelzorgers aanwezig zijn. Dat was voor ons een echte eyeopener. We waren ons namelijk niet bewust van het grote aantal werknemers dat werk- en zorgtaken combineert. Door de resultaten die de organisatiescan ons gaf, besloten we om focusgroepen met mantelzorgers te organiseren. Er werden twee focusgroepen georganiseerd met een vijftal mensen die effectief mantelzorger zijn en die zich bovendien kenbaar wilden maken. Uit deze focusgroepen kwam naar voor welke klemtonen er gelegd moesten worden, wilden we als organisatie mantelzorgvriendelijk ondernemen. We stelden ons de vraag wat mantelzorgers binnen onze organisatie nodig hebben en wat wij als organisatie kunnen bieden om deze mensen te erkennen, te motiveren en langer aan het werk te houden.

Getuigenis 1 In april 2014 planden we een opstartoverleg. Hierin bekeken we samen met de directie en teamcoördinatoren welk traject we zouden lopen en wat we daarvoor nodig hadden. Vrij snel zagen we in dat binnen onze organisatie de leidinggevenden een centrale rol bekleden en sleutelfiguren zijn in de verschillende voorzieningen. Het was dan ook van uiterst belang dat we hen betrokken op weg naar een mantelzorgvriendelijk beleid. In korte vormingsmomenten wisselend we met deze groep mensen ideeën uit en stippelden we het traject uit dat we de komende maanden zouden bewandelen.

Reflectie getuigenis 1  Wat roept deze getuigenis op?  Is deze getuigenis herkenbaar?  Wat wil je graag onthouden uit deze getuigenis?

Het is op zijn minst een uitdaging om medewerkers te laten voelen dat wij het als werkgevers echt belangrijk vinden dat zij een evenwicht vinden tussen hun werk- privé balans. Cruciaal hierin is het creëren van een cultuur van bespreekbaarheid. Naar aanleiding van mantelzorgsituaties kunnen we deze cultuur van bespreekbaarheid vorm geven. Waar loop je als medewerker tegenaan, waar ervaar je problemen, hoe kunnen we jou helpen om zowel je mantelzorgrol als professionele rol vol te houden, … Dit houdt medewerkers bezig. Dit bespreekbaar maken, zowel als directie als leidinggevende, heeft op zich al een gunstig effect op de beleving van de medewerker. En dat is wat meteen opvalt. Medewerkers in een mantelzorgsituatie vragen geen onmogelijke grootse dingen, ze vragen vooral om beluisterd te worden. Getuigenis 2

Reflectie getuigenis 2  Wat roept deze getuigenis op?  Is deze getuigenis herkenbaar?  Wat wil je graag onthouden uit deze getuigenis?