School en ouders: een winnend team!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Huiswerktips.
Informatieavond groep 7
De Van Damschool in ontwikkeling
Werkwijze groep
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2013.
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
10 november 2014 klas go1b Welkom! Welkom in lokaal GN02.
Studiekeuzes van uw kind
Onderwerpen van deze avond
Voortijdig schoolverlaten
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Voorlichtingsavond VMBO 3
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Magister voor ouders.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Ouderavond leerjaar 1 en 2
Basisschool Op De Horst
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Welkom op Bogerman Kennismakingsavond Vakcollege klas 1.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
P.T.A. Leerjaar 4 locatie DEN BONGERD.
informatieavond groep 6
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methodiek: Plancyclus
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Woordjes leren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond 14 september Havo
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
INFORMATIE AVOND OUDERS
Slowakijehof 1 - Europakwartier BD Almere Poort
Informatieavond.
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Ouderavond VMBO 2 Wilt u vooraan in de zaal plaats nemen
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Informatieavond groep 4K
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Welkom! Even voorstellen Contact Algemene informatie Magister TL 3
Transcript van de presentatie:

School en ouders: een winnend team! Startbijeenkomst Triade 17-8-2015 Marianne van Zanten www.samenwerkingsverbandvowaterland.nl

Met succes naar het vmbo diploma en verder Tot de startkwalificatie behaald is: minimaal een diploma op MBO niveau 2 (tot 23 jaar). 85% van de leerlingen ‘ rolt’ door het onderwijs zonder grote problemen/ met weinig hulp. 15% heeft meer hulp nodig. Samenwerking tussen school en ouders/verzorgers is essentieel !

De dynamische driehoek Leerling Groeiruimte contact- en communicatielijnen contact- en communicatielijnen groeiruimte   contact- en communicatielijnen Ouders Leerkracht Mulligen W., Gieles P. en Nieuwenbroek A. (2001).

De groeiruimte krimpt als er niet met iedereen wordt samengewerkt Leerling + Ouders leerkracht Leerling Ouders + Leerkracht De groeiruimte wordt kleiner De groeiruimte wordt kleiner naarmate ouders en kind samenvallen naarmate ouders en leerkracht samen vallen

De groeiruimte wordt structuurloos als er niet wordt samengewerkt. Voorbeeld: leerling wiens ouders wantrouwend staan ten opzichte van de school, en daardoor moeilijk gemotiveerd mee kan doen met de les. leerling   ouders leerkracht

Wat kun je doen? De ouders van Joost hebben geen hoge pet op van school. Joost komt elke dag thuis met verhalen over hoe zijn klasgenoten hem pesten en hoe zijn leraren erbij staan, maar niets doen. Wanneer de mentor van Joost hen belt om het gedrag van Joost tegenover zijn klasgenoten te bespreken, is de maat voor ouders vol. Vader schreeuwt tegen de mentor dat hij dat zootje ongeregeld eerst maar eens goed moet aanpakken, voordat hij commentaar heeft op het gedrag van Joost. “ Ik pik dit geterroriseer niet langer, “ zegt vader en hij gooit de hoorn op de haak

Samen sterk voor de leerling Doen Vragen stellen. Melden belangrijke gebeurtenissen en/of veranderingen in de thuissituatie. Signalen zijn dat er iets aan de hand is op school, in de vrije tijd of thuis? Neem contact op! Niet doen Speculeren met collega’s/ klagen bij de buren in plaats van contact opnemen. Denken dat het vanzelf wel overgaat. Bang zijn dat je wordt uitgelachen als je je zorgen maakt.

We reageren allemaal anders: we hebben allemaal een unieke achtergrond (context)   1. familie 2. nabije omgeving 3. buiten de nabije omgeving Leerling Ouders, grootouders, broers, zussen Klas, groep, leraar, begeleider Sportclub, buurt-sportleider enzovoort Ouders Eigen ouders, grootouders, broers, zussen, eigen partner, kinderen, familie Werk, collega’s, manager Ontspanning, clubs, sociale/kerkelijke verbanden, enz., vrienden, buurt leerkracht School, collega’s, (mentor) leerlingen Ontspanning, clubs, sociale/kerkelijke verbanden, enz. Vrienden, buurt

Hoe reageer jij?

Tips voor ouders Luister altijd naar het verhaal van je kind en neem je kind serieus. Luister altijd naar het verhaal van de school en neem de school serieus. Luister altijd naar het gevoel bij je zelf en neem je gevoel serieus. Wees meerzijdig partijdig: houd bewust rekening met alle personen, alleen zo houd je de communicatie met beide partijen op gang en kun je toewerken naar een oplossing. Neem ook jezelf als partij serieus, jij kent tenslotte je kind. Dit hoort ook bij meerzijdig partijdig zijn. Bedenk dat samen met je kind tegenover de school gaan staan nooit een oplossing is. Je kind komt hiermee in een onveilige situatie op school terecht. Zie voor meer tips en voorbeelden het “HANDBOEK ‘VOOR ELKE OUDER’ Je kind succesvol begeleiden tussen thuis en school

Tips voor school Luister altijd naar het verhaal van je leerling en neem je leerling serieus. Luister altijd naar het verhaal van de ouders en neem de ouders serieus. Luister altijd naar het gevoel bij je zelf en neem je gevoel serieus. Wees meerzijdig partijdig: houd bewust rekening met alle personen, alleen zo houd je de communicatie met beide partijen op gang en kun je toewerken naar een oplossing. Neem ook jezelf als partij serieus, jij kent tenslotte je leerling. Dit hoort ook bij meerzijdig partijdig zijn. Bedenk dat als je als school tegenover de ouders en leerling gaat staan dat nooit een oplossing is. Je leerling komt hiermee in een onveilige situatie op school terecht.

En nu naar school!

Mentoren B1: Roeland van Goor K1: Theo Kwakman M1: Karen Scheele R.vangoor@atlascollege.nl K1: Theo Kwakman T.kwakman@atlascollege.nl M1: Karen Scheele K.scheele@atlascollege.nl Jeanine Dijkstra, Teamleider j.dijkstra@atlascollege.nl

Lestijden en roosters 1e uur 8.30- 9.15 uur 2e uur 9.15-10.00 uur pauze 3e uur 10.20-11.05 uur 4e uur 11.05-11.50 uur 5e uur 12.15-13.00 uur 6e uur 13.00-13.45 uur 7e uur 14.00-14.45 uur 8e uur 14.45-15.30 uur 9e uur 15.30-16.15 uur sms-bom

Magister atlas.magister.net U heeft een inlog ontvangen, zo niet neem contact met mentor op. Leerling logt in met eigen code.

werkwijze Boekenpakket + Leerlingen werken met digitale boeken ondersteund door film en geluidsfragmenten Luisteren naar gesprekjes bij de talen, kijken naar uitleg via filmpjes, kijken naar de docent. Ondersteund door digitale oefeningen, feedback krijgen. Op Moodle opdrachten maken, verschillende apps ondersteunen het leerproces (WRTS, werkwoordspelling, beter spellen, beter rekenen, juf Melis) Agenda op iPad Link via moodle, docenten schrijven, leerlingen lezen (indien ouder beschikt over apple device kan hij/zij ook de agenda inzien)

Begeleiding en contact Contact met mentor leerlingen: Altijd als de leerling dat wil 3 uur mentoruur 1 uur gezamenlijk Studievaardigheden en LOB Sociaal emotionele groepsontwikkeling 2 uur individueel (niet wekelijks) Contact met mentor voor de ouders: ALTIJD wanneer u dat wilt Communicatie veelal via mail 3 vaste momenten per jaar waar u voor uitgenodigd wordt November 2015 Februari 2016 April 2016 Voortschrijdend gemiddelde Rapporten die eventueel leiden tot opstroom: Januari 2016 Juli 2016

Agenda Ingevuld door docenten Zelf ook invullen/plannen Ouders via moodle ook toegang (alleen apple)

Nederlands

Engels

Wiskunde

Geschiedenis

Aardrijkskunde

Nask

Rekenen

Hvt

Biologie

Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de iPad School zorgt voor alle apps die voor school nodig zijn. Wij zorgen er ook voor dat de iPad werkt. De uitgeverijen maken een back-up van schooltas en bettermarks. De leerling is zelf verantwoordelijk voor een back-up van werkstukken, foto`s, notities etc. hiervoor zorgen wij dat er een dropbox-app op de iPad komt. Voor alle schoolapps dient het e-mailadres van school gebruikt te worden.

Verzekering €36,30 per jaar 2 schades gedekt. 50 euro eigen risico Diefstal of verlies niet gedekt Indien de iPad in zijn geheel vervangen moet worden is het maximaal verzekerde bedrag bereikt en zal er opnieuw een verzekering afgesloten moeten worden. Bij verwijtbare schade worden de kosten bij de ouders verhaald (expres stuk maken of op het randje van het aquarium leggen) Gebruikssporen zoals krasjes, putjes, deukjes welke het functioneren van je toestel niet hinderen, zijn uitgesloten van dekking, Schade die door gebruik van een deugdelijke cover/sleeve voorkomen had kunnen worden is uitgesloten van dekking. (Gebruik van bijgeleverde hoes is verplicht)

Determinatie Leerlingen werken op eigen temp Vastgesteld wanneer een toets gedaan moet zijn Indien een leerling eerder klaar is maakt hij/zij verdiepingsstof. Beeld van leerling, cijfer en verdiepingsstof kunnen leiden tot opstroom. Alleen minstens een 7 is niet voldoende omdat de leerling ook in staat moet zijn om stof sneller te verwerken. Het beeld dat de docenten van de leerling hebben is zwaarwegend. Gedurende het jaar worden drie keer determinerende toetsen afgenomen (Nederlands, Engels en Rekenen), deze worden meegenomen in het besluit. 2 opstroom-momenten: januari en juli. Je maakt het jaar af in de klas waar je zit (alleen dan op ander niveau)

Wat verwachten wij van u?! Laat het ons weten als u of uw zoon/dochter ergens mee zit. Begeleid uw zoon/dochter bij het maken van huiswerk. Creëer een rustige werkplek voor uw zoon/dochter. Help uw zoon/dochter plannen (huiswerk om 23:00 uur maken is niet handig) Volg de vorderingen van uw zoon/dochter in magister, zowel absenties als cijfers. Wees positief in uw begeleiding naar uw zoon/dochter toe.

Hoe ziet deze week er uit Dinsdag: 10:30 op school iPads, kluisje, schoolpas, agenda Woensdag en donderdag: 1e 5 uur les (kijk op rooster) 6e uur afsluiting met mentor (of vervanger van mentor) Vrijdag: 9:30 start op school Lopend naar strandbad (zwemkleding dus mee!) Zelf drinken meenemen (wij zorgen voor een patatje)