Een schot voor open doel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De stappen van het methodisch werken
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Filmpje voor servicedesk
Waterbestendig polstermateriaal
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Een verpleegkundige interventie
Hoe brei een team?.
Workshop “Beoordelen”
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Aanpak problematisch gedrag
Animatie team Dio en Tjeerd.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Parametric release Wat is dat?.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Een schot voor open doel?!
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Opdrachten en eindopdracht
Communicatie is de basis
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Evaluatie Cursus.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Financiering van de zorg
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Een vergadering organiseren
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Cliënt en Veiligheid.
Vergadering Personeelsdienst
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Verpleegtechnische vaardigheden
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Welkom bij DAIly NURSE.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Vernieuwend - Attent - Samen
Transcript van de presentatie:

1.1.4. Een schot voor open doel? Resultaat: Concreet omschreven zorgresultaat Specifiek geformuleerde interventies Kennis van standaarden en deze toegepast

BEOOGD ZORGRESULTAAT (OF VERPLEEGKUNDIG DOEL) Als verpleegkundige kun je je richten op: het voorkomen van een probleem uitstel of beperken van een probleem oplossen van een probleem verminderen van het probleem stabiliseren van het probleem

Formuleringseisen: Is het beoogd resultaat? Relevant Understandable Measurable Behavioral Attainable Formuleringseisen: Is het beoogd resultaat? Relevant : ZINVOL Sluit het aan op de verpleegkundige diagnose? De resultaten moeten datgeen wat in de verpleegkundige diagnose staat verzachten, oplossen of verkleinen Understandable : BEGRIJPELIJK Is het voor iedereen begrijpelijk in heldere taal geschreven? iedereen moet het resultaat op dezelfde manier kunnen interpreteren Measurable : MEETBAAR Is het meetbaar in tijd en toetsbaar geschreven? Concreet actief werkwoord gebruiken. BV: leren lopen; 2 keer op en neer in de gang en BV drinkt voldoende: minimaal 2 liter per dag Behavioral : IN TERMEN VAN GEDRAG. Is het doel concreet in waarneembaar gedrag van de zorgvrager beschreven? WETEN is geen gedrag! Je moet het kunnen ZIEN! Attainable : HAALBAAR: Is het beoogd resultaat reëel? Is het haalbaar? Moet motiverend werken. Eventueel subdoelen formuleren

Lange en korte termijnresultaten Lange termijn doelen: bij zorgvragers die langdurig worden verpleegd. Statische doelen: waarin lange termijn geen verandering komt. Korte termijn doelen soms kleine stapjes binnen lange termijn doel of resultaat kan in korte termijn worden bereikt. Worden ook wel dynamische doelen of werkdoelen genoemd omdat ze vaak veranderen of aangepast worden

Verpleegkundige interventies Soorten interventies Eisen aan de formulering Het kiezen van verpleegkundige interventies

Soorten interventies: Zorgvragergebonden Niet-zorgvragergebonden Autonome verpl interventies Gedelegeerde interventies

Eisen aan de formulering Acceptabel: zorgvrager moet weten wat het belang is en zal moeten instemmen Verpleegkundig: passend binnen beroepsdomein: Relevant: zinvol zijn Uitvoerbaar: bewaken dat de randvoorwaarden aanwezig zijn. Bv voldoende geschoold personeel, juiste middelen en materialen Eenduidig: dus heel concreet beschrijven evt checken bij collega Duidelijk: wie voert het uit? Wanneer, hoe vaak, waar, hoe lang en waarmee wordt de interventie uitgevoerd?

Evidence based Wetenschap Praktijkervaring Waarden en voorkeuren van de zorgvrager Gebruik van standaardinterventies NIC Gebruik maken van uitkomsten van wetenschappeljk onderzoek. Het is dus bewezen dat interventie effectief is maar waarbij ook rekening gehouden wordt met verpleegkundig ervaring en met de zorgvrager NIC Nursing Interventions Classification

Korte oefening De cliënt loopt binnen een week zelfstandig met krukken Frans is tevreden met zijn nieuwe rolstoel Mevrouw Bokma slaapt over een week weer zoals ze thuis gewend is. Deze voldoet. Eventueel nog minimale eis aangeven bijvoorbeeld minimaal tweehonderd meter of van de kamer naar de slaapkamer. b. Wat is tevreden? Hoe kun je dat zien? Wanneer moet het doel bereikt zijn? Frans geeft binnen twee weken aan wat hem wel en niet bevalt aan zijn nieuwe rolstoel. c. Hoe is zij het thuis gewend?; Na navraag: Mevrouw Bokma slaapt binnen een week gemiddeld acht uur per nacht en wordt niet vaker dan één maal per nacht wakker.

Gebruik van standaardinterventies Nursing Interventions Classification Een interventie bestaat uit: een label of naam, een definitie en een overzicht van activiteiten die een verpleegkundige uitvoert. Niet alle activiteiten behoeven uitgevoerd te worden, de verpleegkundige beslist op basis van deskundigheid en betreffende patiënt welke acties relevant zijn. Nursing Interventions Classification lijst met 433 termen waarmee verpleegkundige interventies werden beschreven. NIC bevat 433 interventies met een definitie en een gedetailleerde reeks activiteiten Veel van de interventies zijn gekoppeld aan de NANDA diagnosen

Iedere zorgvrager is uniek en zal op zijn of haar manier reageren op een situatie. Een mens is toch niet standaard?!!

Voorbeeld uit de Nuring Intervention Classification (McClosky & Bulechek, 1997) Interventie: Zorg bij bedrust 0740 Definitie: bevorderen van het comfort en de veiligheid en voorkomen van complicaties bij de patiënt die bedrust moet houden Activiteiten:

Activiteiten: - Leg de patiënt uit waarom hij bedrust moet houden. - Help de patiënt op een geschikte therapeutische matras/bed. - Help de patiënt in een goede houding - Gebruik geen ruw beddengoed. - Zorg voor schoon en droog beddengoed en voorkom plooien in het linnengoed. - Zet een voetensteun op het bed. - Maak gebruik van beschermende hulpmiddelen (bijvoorbeeld hielbescherming). - Gebruik hulpmiddelen om contracturen te voorkomen. - Breng zo nodig zijhekken aan. Zorg ervoor dat de patiënt de bedschakelaar binnen handbereik heeft. -Zorg ervoor dat de patiënt de bel binnen handbereik heeft. - Plaats het nachtkastje zo dat de patiënt er gemakkelijk bij kan. - Installeer zonodig een papegaai. - Draai de patiënt al naar gelang de huidconditie.

Activiteiten: - Pas bij de immobiele patiënt ten minste om de twee uur wisselligging toe volgens een specifiek schema. - Controleer geregeld de conditie van de huid. - Leer de patiënt zo nodig oefeningen die hij in bed kan doen. - Help de patiënt zo nodig bij geringe houdingsveranderingen. - Help de patiënt zo nodig bij passieve en/of actieve bewegingsoefeningen. - Help de patiënt met hygiënische verzorging. - Help de patiënt met de activiteiten van het dagelijks leven. - Help de patiënt zo nodig elastische kousen aan te trekken. - Controleer op obstipatie. - Bewaak de nier- en blaasfunctie. - Bewaak de ademhaling.

Subgroep opdracht Maak vraag 4 uit de kennisopdracht en herformuleer indien nodig de doelen Bedenk zorgresultaat/doelstelling voor jullie zorgvrager die aansluit bij eerder geformuleerde verpleegkundige diagnose. Formuleer een dynamisch en een statisch doel Formuleer passende interventies die voldoen aan de formuleringseisen Bedenk bij elke interventie welk soort interventie het is Bespreek met elkaar de voor en nadelen van een standaardverpleegplan Geef jullie uitwerking aan een ander groepje en vraa gom feedback