APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De ontwikkeling van de 7 competenties
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
….een korte presentatie
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Gesprekken met meerdere mensen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
RSV op school Jan Van Parijs.
Werkconferentie APC project
Motiverende Gespreksvoering
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Chronische Ziekten. Wat moet de Aios erover leren?
Preventie van ongeplande zwangerschap Dirk Avonts Centrum voor Huisartsgeneeskunde Universiteit Antwerpen.
Reflectie.
Kinderen en hun sociale talenten
Ik heb iets van autisme of zo
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Welkom bij Maastricht University.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Personeel en organisatie
Eerstejaarsproblemen
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Curriculum Tinbergen Start September Leergang 2.1: Beginnend opleider Tinbergen OktoberBlok 1: Observatie SU, consulteren, Leergesprek, klinisch.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 3 Werving en selectie.
Coaching in regioleren
Coping.
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Communicatie 4e les.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nelleke Gruijters Paul Ram
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Samenwerken in een verzorgingshuis
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Transcript van de presentatie:

APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties voor het nabespreken van een consult

Achtergronden Patiëntgerichte communicatie Patiëntgerichte communicatie Taken Taken Context Context Doel Doel

Patiëntgerichte zorg klacht/ziekte klacht/ziekte beleving/gevolgen/verwachtingen/wensen) beleving/gevolgen/verwachtingen/wensen)

4 Patiëntgerichte zorg Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en advies Beëindiging van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen

Patiëntgerichte zorg MAAS globaal MAAS globaal Calgary Cambridge vaardighedenlijst Calgary Cambridge vaardighedenlijst

Wat al bekend was: Effectieve communicatie is patiëntgericht Effectieve communicatie is patiëntgericht Het ene consult is het andere niet Het ene consult is het andere niet Context beïnvloedt de communicatie Context beïnvloedt de communicatie Noodzaak van integratie medische inhoud en apc!!

“Nieuw”: Hóe beïnvloedt context de communicatie? Hóe beïnvloedt context de communicatie? Hoe bespreek je dat met je aios? Hoe bespreek je dat met je aios?

8 Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en advies Beëindiging van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen

Mengpaneel

Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg advies planning Beëindigen van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg advies planning Beëindigen van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Communicatietaken in consult

Contextmodel Communicatie Patiëntfactoren Leeftijd Ethniciteit/taal Gender SES (Sociaal Economische Status) Seksuele oriëntatie Sterke emoties (Extreem) gedrag Handicap Systeem Artsfactoren Overtuigingen Kennis Vaardigheden (On-)zekerheid Verwachtingen Tijdsdruk Gender Leeftijd Persoonlijke omstandigheden Consultfactoren: Korte episode consult Spoedeisende zorg Chronische zorg Complexe ouderenzorg SOLK Psychosociale zorg en psychiatrische zorg Palliatieve zorg Preventie

Hoe beïnvloedt context het mengpaneel? Hoe beïnvloedt context het mengpaneel?

Contextspecifieke doelgerichte communicatie TaakDoelen Communicatie Context Meer of minder bewust

Nabespreking van een consult Welk deel van het consult wil ik bespreken en waarom? Welk deel van het consult wil ik bespreken en waarom? Welke contextfactoren speelden een rol? Welke contextfactoren speelden een rol? Welke communicatietaken waren van belang? Welke communicatietaken waren van belang? Wat was mijn doel? Wat was mijn doel? Welke communicatievaardigheden zette ik hiervoor in? Welke communicatievaardigheden zette ik hiervoor in? Hoe effectief was dat? Hoe effectief was dat? Waren er andere mogelijkheden? Wat zegt de theorie? Waren er andere mogelijkheden? Wat zegt de theorie?

Nabespreking van een consult Tips: Na vaststellen leervraag eerst een stukje kijken Na vaststellen leervraag eerst een stukje kijken Op grond van observatie eerst vragen naar wat op dat moment het doel was, daarna context en taken erbij betrekken Op grond van observatie eerst vragen naar wat op dat moment het doel was, daarna context en taken erbij betrekken

Het Communicatiewiel Communicatiewiel. Communicatiewiel. Communicatiewiel. Hulpmiddel bij het voeren van een leergesprek over doelgericht en contextspecifiek communiceren Hulpmiddel bij het voeren van een leergesprek over doelgericht en contextspecifiek communiceren Het nabespreek-format (doel- context-taak-communicatie) is waar het om gaat; het Wiel kan illustreren en inspireren