Serious gaming in het hoger onderwijs ‘ Fantasie is belangrijker dan kennis’ Albert Einstein ‘Mensen in systemen gedragen zich niet zoals het systeem dat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Visie Mensontwikkeling WSD
3e bachelor Agogische wetenschappen
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Willem de Zwijger Schoonhoven
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Transdisciplinaire projecten
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
moderniseren van het curriculum.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Workshop “Beoordelen”
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
4. Online strategie Internet scorecard
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Studentenonderzoek bij de Haagse Hogeschool Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Presentatie EduCheck SOML
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Beeldcommunicatie in de GGZ
Sieberdam/ROCS & KODOS
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Serious gaming in het hoger onderwijs ‘ Fantasie is belangrijker dan kennis’ Albert Einstein ‘Mensen in systemen gedragen zich niet zoals het systeem dat verlangt’ Murphy

Even kort voorstellen Albert Coumans, 56 jaar, BE, IM. Part time docent Haagse Hogeschool, Academie voor Marketing & Commerce (tot 2013) Academie voor Technology, Innovation & Society. Partner Simagine Business Simulations o.a. Accounts hogescholen

De kracht van spelsimulaties Inzicht in het grotere geheel Met elkaar werken en van elkaar leren. Nieuwe samenwerkingsvormen moeten bedenken en ervaren. Team zelf verantwoordelijk voor eindresultaat van de dag. Zelf verbeteringen moeten ontdekken, implementeren en uitvoeren.

Aanleiding en doelstelling Er was eens procesmanagement… En de student van nu Leiden tot andere leermethoden. Nadruk op toepassing en minder op kennisoverdracht. Trigger en impuls; student gaat zich echt niet beter voorbereiden. Tenzij… Ik hem in een situatie breng waarin hij/zij het gemis aan theoretische kennis als een tekortkoming ervaart en nodig heeft om te slagen.

Effectiviteit serious gaming in het HO Toename en verbetering van prestaties Ontwikkeling van competenties Onderzoek TNO in 2012 o.a. op Haagse Hogeschool/ Academie M&C binnen studierichting SBRM

Business simulatie Ease-it in context van een financiële instelling, met meerdere afdelingen en intensief dossierverkeer. Claims correct en tijdig afhandelen. Het gaat niet goed; verliezen lopen op en klanten ontevreden. Zo snel mogelijk verandering in brengen.

Haagse Hogeschool: Ease-It Albert Coumans (Simagine) KenmerkGame InhoudEconomie, procesmanagement DoelgroepCommerciele economie Type gameSpelsimulatie Afname1 dagdeel ControlegroepParallel klas ToetsingMultiple choice

Resultaten Haagse Hogeschool

EASE-IT Leerdoelen Feedback Engagement Strategisch management en organisatie Mediatie analyse: Strategisch management en organisatie Mediatie analyse: Analyse interne omgeving EASE-ITLeerdoelen Analyse interne omgeving EASE-IT Feedback Samenwerking Omstellen en implementeren Mediatie analyse: Opstellen en implementeren EASE-IT Feedback Leerdoelen Algemene zelfbeoordeling Mediatie analyse: Algemene zelfbeoordeling

Overall conclusie Leerkenmerken; in alle situaties significante effecten gevonden. – Belangrijke kenmerken tbv leren bij serious gaming zijn: zelfsturing, heldere leerdoelen, feedback, engagement en samenwerking – Deze kenmerken verklaren waarom prestaties hoger worden.

True enablers Richt je op toepassen kennis en niet op overdracht kennis Gebruik de metafoor van de simulatie als stage opdracht/ studie object Koppel ‘gewicht’ aan de inzet van een simulatie; rapportage/ verslag, notitie, feedback

True enablers (2) Zet niet alles in op één middag Creëer veilige omgeving; experimenteren doet pijn. En dat kan met studenten! Tijdsdruk heeft minder zin; geen referentiekader

En toch… Resultaten afhankelijk van inzet en enthousiasme docent individuele follow- up per student nauwelijks mogelijk sterke behoefte aan certificerende opleidingen, overigens buiten BB kennis en kunde niet altijd paraat aanwezig.

Voorbeeld geïntegreerd programma

Laat je kaartje achter en we sturen inloggegevens voor een demo account. Albert Coumans Interesse in Hands-on programma?

Wat doet de SIG Virtuality? Kennis genereren: samen nieuwe inzichten ontwikkelen op bijeenkomsten en in focusgroepen. Kennis bundelen: bij elkaar brengen van experts, docenten, studenten en andere belangstellenden. Kennis delen: uitwisselen van informatie, nieuws en best practices. Waar vindt u de SIG Virtuality? SURFspace: een online platform met nieuws, blogs en literatuur over virtuality: LinkedIn: de communicatie tussen SIG-leden vindt voornamelijk plaats via de LinkedIn-groep Virtuality Bijeenkomsten: de SIG Virtuality organiseert regelmatig bijeenkomsten waar de leden elkaar ontmoeten en kennis delen. Bijvoorbeeld bij SURFacademy, het professionaliseringsprogramma van SURF. SIG Virtuality