Serious gaming in het hoger onderwijs ‘ Fantasie is belangrijker dan kennis’ Albert Einstein ‘Mensen in systemen gedragen zich niet zoals het systeem dat verlangt’ Murphy
Even kort voorstellen Albert Coumans, 56 jaar, BE, IM. Part time docent Haagse Hogeschool, Academie voor Marketing & Commerce (tot 2013) Academie voor Technology, Innovation & Society. Partner Simagine Business Simulations o.a. Accounts hogescholen
De kracht van spelsimulaties Inzicht in het grotere geheel Met elkaar werken en van elkaar leren. Nieuwe samenwerkingsvormen moeten bedenken en ervaren. Team zelf verantwoordelijk voor eindresultaat van de dag. Zelf verbeteringen moeten ontdekken, implementeren en uitvoeren.
Aanleiding en doelstelling Er was eens procesmanagement… En de student van nu Leiden tot andere leermethoden. Nadruk op toepassing en minder op kennisoverdracht. Trigger en impuls; student gaat zich echt niet beter voorbereiden. Tenzij… Ik hem in een situatie breng waarin hij/zij het gemis aan theoretische kennis als een tekortkoming ervaart en nodig heeft om te slagen.
Effectiviteit serious gaming in het HO Toename en verbetering van prestaties Ontwikkeling van competenties Onderzoek TNO in 2012 o.a. op Haagse Hogeschool/ Academie M&C binnen studierichting SBRM
Business simulatie Ease-it in context van een financiële instelling, met meerdere afdelingen en intensief dossierverkeer. Claims correct en tijdig afhandelen. Het gaat niet goed; verliezen lopen op en klanten ontevreden. Zo snel mogelijk verandering in brengen.
Haagse Hogeschool: Ease-It Albert Coumans (Simagine) KenmerkGame InhoudEconomie, procesmanagement DoelgroepCommerciele economie Type gameSpelsimulatie Afname1 dagdeel ControlegroepParallel klas ToetsingMultiple choice
Resultaten Haagse Hogeschool
EASE-IT Leerdoelen Feedback Engagement Strategisch management en organisatie Mediatie analyse: Strategisch management en organisatie Mediatie analyse: Analyse interne omgeving EASE-ITLeerdoelen Analyse interne omgeving EASE-IT Feedback Samenwerking Omstellen en implementeren Mediatie analyse: Opstellen en implementeren EASE-IT Feedback Leerdoelen Algemene zelfbeoordeling Mediatie analyse: Algemene zelfbeoordeling
Overall conclusie Leerkenmerken; in alle situaties significante effecten gevonden. – Belangrijke kenmerken tbv leren bij serious gaming zijn: zelfsturing, heldere leerdoelen, feedback, engagement en samenwerking – Deze kenmerken verklaren waarom prestaties hoger worden.
True enablers Richt je op toepassen kennis en niet op overdracht kennis Gebruik de metafoor van de simulatie als stage opdracht/ studie object Koppel ‘gewicht’ aan de inzet van een simulatie; rapportage/ verslag, notitie, feedback
True enablers (2) Zet niet alles in op één middag Creëer veilige omgeving; experimenteren doet pijn. En dat kan met studenten! Tijdsdruk heeft minder zin; geen referentiekader
En toch… Resultaten afhankelijk van inzet en enthousiasme docent individuele follow- up per student nauwelijks mogelijk sterke behoefte aan certificerende opleidingen, overigens buiten BB kennis en kunde niet altijd paraat aanwezig.
Voorbeeld geïntegreerd programma
Laat je kaartje achter en we sturen inloggegevens voor een demo account. Albert Coumans Interesse in Hands-on programma?
Wat doet de SIG Virtuality? Kennis genereren: samen nieuwe inzichten ontwikkelen op bijeenkomsten en in focusgroepen. Kennis bundelen: bij elkaar brengen van experts, docenten, studenten en andere belangstellenden. Kennis delen: uitwisselen van informatie, nieuws en best practices. Waar vindt u de SIG Virtuality? SURFspace: een online platform met nieuws, blogs en literatuur over virtuality: LinkedIn: de communicatie tussen SIG-leden vindt voornamelijk plaats via de LinkedIn-groep Virtuality Bijeenkomsten: de SIG Virtuality organiseert regelmatig bijeenkomsten waar de leden elkaar ontmoeten en kennis delen. Bijvoorbeeld bij SURFacademy, het professionaliseringsprogramma van SURF. SIG Virtuality