WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Collectief portfolio groep 3
Les 7: het voorbereiden van een les
Didactische werkvormen
Portfolio
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II)
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 7 Blok 2.
Vakverdieping 2014 D. Van Beek J.J. Collijn J de Vré.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
Curriculaire spinnenweb
Workshop evalueren Dcp1 WORKSHOP Vernieuwende Media (deel I)
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Mysterie: Moord op de Romanovs
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Curriculaire spinnenweb
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes DCp WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes

Programma vandaag Een krachtige leeromgeving Afhankelijk van visie op onderwijs Groepsopdracht rond media en hoe te gebruiken (werkvormen) Bordschema Leerlingenbundel PowerPoint Prezi Onderwijsstijl (cf. werkvormen) De lesvoorbereiding Verwerking (T)

I) krachtige leeromgeving en visie herhaling

Even terug… Visies op onderwijs Waarover gaat een ‘visie’ op onderwijs? “goed” onderwijs Verwachtingen tov lerenden Verwachtingen tov leerkracht Verandert doorheen de tijd Impulsen/verwachtingen vanuit de samenleving Beroepenveld Evidence based

Visies op onderwijs BEHAVIORISME

Visies op onderwijs COGNITIVISME

(sociaal)-constructivisme Visies op onderwijs (sociaal)-constructivisme

Dus terug… Krachtige leeromgeving HOE?

Ontwerpen van onderwijsmedia II) Groepsopdracht Ontwerpen van onderwijsmedia

Als groep beschik je over 1 bundel met voorbeelden / groep Bordschema’s + opdrachtomschrijving Leerlingenbundels + opdrachtomschrijving 1 instructiefiche / groep PPts

Instructiefiche = samenvatting opdrachtomschrijving

We gaan te werk in 3 stappen

Analyseren van media + Minimumdoelen: bordschema en leerlingenbundel (zie opdrachtomschrijving: vragen voor analyse) Uitbreidingsdoelen: PPt, Prezi, leerstijlen 9u tot 9u45

Structuur brengen en presentatie voorbereiden Maak een presentatie over:

Structuur brengen en presentatie voorbereiden Presenteer met behulp van: 9u45 tot 10u15 (computerklas F207)

Presenteren 10u45 tot 11u30

III) Toepassing op lesvoorbereiding Criteria in DCp

3. De lesvoorbereiding in DCp Zie ook feedback op lesvoorbereiding DCa Aandacht voor MO lesstart en HE/IN lesslot Variatie aan werkvormen + media (media als bijlage uit te werken en in te dienen) Opsplitsen in lesfasen (GE en structuur) Overgangen Voorkennis lln m.b.t. lesonderwerp (beginsituatie) Didactische keuzes i.f.v. lesdoelen

Werkvormen en media in LVB Concrete organisatie werkvormen Correct benoemen werkvormen en media Vraagstelling bij interactievormen Instructies, begeleiding (cf. formatieve evaluatie) en nabespreking (cf. via welke interactievorm?) bij opdrachtvormen Concreet aangeven hoe media gebruikt worden (zowel activiteit lln als activiteit lkr) Vastzetting: hoe en wanneer?

IV) Verwerking T OP OP 1) verwerkingsopdracht media-werkvormen 2) En 3) LVBen +oefenlessen dcp

A) Verwerkingsopdracht media-werkvormen (T) Zie opdrachtsjabloon = toepassing op lesvoorbereiding DCa

b) Oefenlessen en media bij oefenlessen (OP) Ontwerpen van media Die aan zoveel mogelijk didactische principes voldoen Om je doelen te bereiken En afgestemd op de beginsituatie Deadline indienen lvb in functie van oefenles DCp + bijhorende media ifv oefenles DCp: uiterlijk de dag voor de oefenles op Dokeos + dag van de oefenles op papier meenemen Idem voor oefenles SVD

Nog tijd? Start verwerkingsopdracht media-werkvormen Fase 1. Kies één lesfase uit je lesvoorbereiding DCa. Bespreek deze werkvorm in kleine groepjes. Fase 2. Werk diezelfde lesfase uit aan de hand van drie alternatieve, verschillende werkvormen. Werk per werkvorm ook de passende media uit. (Zie aandachtspunten in sjabloon.) Media uitwerken: volgens aandachtspunten gezien in workshop

Volgende les: didactisch atelier 1 Meenemen: Opdrachtsjabloon verwerkingsopdracht media-werkvormen Lesvoorbereiding DCa Media bij lesvoorbereiding DCa (Feedback op lesvoorbereiding DCa) Lesfase(s) uit lesvoorbereiding DCa geven aan de klas (selecteer lesfase(s) max. 10min) Niet erg als het niet goed is! Louter formatieve en procesevaluatie. = basis om alternatieve werkvormen uit te denken = reflecteren en groeien. Feedback noteren op opdrachtsjabloon!

Volgens sjabloon verwerkingsopdracht media-werkvormen En verdere planning… Volgens sjabloon verwerkingsopdracht media-werkvormen

Na krokus Didactisch atelier 2 Fase 3. Experimenteer met de drie alternatieve werkvormen. Probeer deze uit en bespreek de mogelijkheden en beperkingen van elke werkvorm in groep. Diezelfde lesfase geven, maar volgens 1 van de 3 uitgewerkte alternatieve werkvormen naar keuze Opnieuw max. 10min.

Na didactisch atelier 2 Indienen verwerkingsopdracht media-werkvormen (dus week van 17/03/2014) Aangevuld met: Fase 4. beargumenteerde keuze welke werkvorm en media het meest geschikt zijn voor die ene lesfase Voor- en nadelen van de werkvormen en media Pijlers krachtige leeromgeving die van toepassing zijn