Les 4: Vleeseters in China

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Ecologische voetafdruk & droogte
De ecologische voetafdruk
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
Ik hou van Holland spel!.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Kennis - Intelligentie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Voorbereiding op toets H13 Klas: 4G
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Een rekenopdracht maken (een tallen)
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Les 1: Armoedeval D2G, D2F.
Les 2: Corruptie D2G, D2F. Planning Wat weten we nog? Lesdoelen Les corruptie Opdrachten Afsluiting.
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Lezen: doe het goed voor
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Onze ecologische voetafdruk
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Groen op je bord.
Lees het artikel ‘Veertig koeien op drijvende boerderij’ hieronder.
Woorden 3.3 Woorden 1 en woorden 2.
Zoom in.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Les 2 Ecologie Meneer Van de Loo Vakdidactiek: Biologie met ICT
Schuldig of onschuldig?
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
De spijsvertering BLOKBOEK NATUUR – LES 7.
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Honger!.
Ecosystemen, piramides en stromen
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
5.1 a + b.
Grenzen en identiteit: Rusland
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Zoom in.
Ontwikkelings-landen
Hoe leer je geschiedenis?
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Les 4: Vleeseters in China D2G – D2F

Planning Lesdoelen Droogte in de VS Samenwerkingsopdracht Afsluiter

Lesdoelen Je kan aan het einde van de les: Verschillende bronnen over de vleesconsumptie in China kunnen uitleggen en verklaren. Kan het begrip voetafdruk uitleggen in eigen woorden en kan uitleggen wat vleesconsumptie in China voor gevolgen heeft. Kwantitatieve en kwalitatieve honger kunnen uitleggen

Ecologische voetafdruk Hoe meer vleeseters, hoe groter de aanslag op de wereld (ecologische) voetafdruk: De ruimte die nodig is om de levensstijl van iemand te voorzien, zoals eten en drinken. 1 kg vlees kost zo’n 25 kg aan soya/granen. Nu moet je voorstellen dat 25 kg aan voedsel voor die koeien/varkens veel moeite en ruimte kost om dat te verbouwen, en dat allemaal voor een stukje vlees! Dit is een mooi voorbeeld van (ecologische voetafdruk): Dat is de ruimte die nodig is (gemeten in gha (globale hectare)) om de levensstijl van iemand te voorzien (denk hierbij aan eten, drinken, vervoer, entertainment etc.) 1 kg vlees 25 kg voedsel

Test: Ga naar: www.wnf.nl/voetafdruktest (http://www.voetafdruk.eu/uwvoetafdruk/scanjonger envoetafdruk03-2010dekleineaarde.pdf ) Vul het in, als je het niet weet gok je. Gemiddelde Nederlander: 6,3 gha (globale hectare) Aarde: Kan 1,7 gha aan!!! Verbruiken dus 3x wat de aarde aankan!!!

Kwalitatief vs kwantitatief Kwalitatieve honger vs kwantitatieve honger Je hebt 2 soorten honger: Kwalitatieve honger: Je hebt te weinig variërende voedingsstoffen. Zo krijg je te weinig vitaminen of eiwitten binnen. Dit kan bijv. leiden tot de eiwit buikjes (zie foto). Dit komt door te weinig eiwitten. Kwantitatieve honger: Dit wil zeggen dat je gewoon te weinig eten krijgt, en dus te weinig kcal (caloriën). . Je lichaam krijgt te weinig energie binnen en er is sprake van ondervoeding. Je kan dit zien als een ergere vorm van kwalitatieve honger, want hierbij krijg je gewoon geen/te weinig eten binnen.

Gevolgen vleesconsumptie China 2-tallen: Een opdrachten op de smartphone Ander bronnen op de smartphone www.akpaxchristivoedselvraagstuk.weebly.com Aantal bronnen onderzoeken en beantwoorden. Einde van de les: Iedereen moet dus een antwoord kunnen geven op de vraag: ‘’Wat heeft de vleesconsumptie voor gevolgen voor de wereldvoetafdruk ?” Per bron: - Wat zie je/wat valt op en wat heeft dit te maken met vleesconsumptie?! 15 minuten Waarom?  Wordt ook op de toets gevraagd. Belangrijk: De bronnen die je ziet moet je wel uit kunnen leggen op de toets. Dus weet wat ermee bedoeld wordt en hoe ze toegepast kunnen worden in het verhaal van Chinese vleeseters. Zie ook de link: mensen verdienen meer  kopen vlees dan (luxe product).

Bespreken Slechts 1 groepje aan het woord! Antwoord op de vraag: ‘’Welke gevolgen heeft de vleesconsumptie op de wereldvoetafdruk?”