Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Welkom bij PENTA academie
De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Rol en positie van de toekomstige Raad Koos van Dijken Senior-onderzoeker en projectleider Debat Binnenlands Bestuur, 27 februari 2014.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Wat is effectieve nascholing
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Training examencommissies
Regionale opleidingsschool West Friesland
Wat je zelf vindt, weet je beter
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
LOB HAVO 5 Schooljaar
Strategische Personeelsplanning
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Presentatie Startbekwaam assessment
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
1 nationaal symbool. 2 DE STICHTING Onafhankelijke deskundigen: advies over ingediend kwaliteitshandboek Bestuur: geeft finale oordeel - afgeven certificaten.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Toetsen en beoordelen op de Annette Markusse voorzitter toetscommissie.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Van startbekwaam naar …..
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Welke “wiskundes” zijn er?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Waarde(n)vol werk in uitvoering
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Transcript van de presentatie:

Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de

Kritische vrienden Renée van Eijk, Jelmer Evers, Ferry Haan, Tingue Klapwijk, Ilja Klink, Bernie Kooistra, Leo de Kraker, Dominique Majoor, Jeanette van Ommen, Marco Snoek, Jaap Versfelt, Geert-Jan Wassink, Sjouke Wouda Adviezen: Lerarenopleidingen Masteropleidingen Lerarenregister Selectie aan de poort …

Lerarenopleidingen Veel gebeurd – Kenisbasis en kennistoetsen – Opleiden in de school – Onderzoek – Nieuwe routes Nog steeds kritiek: – Na-ijl effect – Lokale incidenten – Gebrek aan flexibiliteit

Spelen op zeker Kwaliteitsborging gericht op het uitsluiten van risico’s Kennisbasis en kennistoetsen leiden tot strak uitstroom profiel: eenvormigheid en starheid Schijnverbetering: borging van wat in digitale MC toetsen te toetsen is (lagere beheersingsniveau’s) Is dat de kern? Overijverige examencommissies blokkeren flexibele routes voor deeltijders en zij-instromers Beheersing en controle ipv lef en ondernemerschap

Borging van buitenaf of van binnenuit Regels en externe beoordeling overheersen het professionele debat en eigen oordeelsvermogen. Digitale kennistoetsen: controle van buitenaf zonder discussie of dialoog Alternatief: eerstegraads opleidingen: collegiale audits – professionele dialoog – en leren van elkaar en – ruimte voor innovatieve toetsvormen: Kwaliteitsborging met een lerend karakter Lerarenopleiders als rolmodellen

Systeemscheiding Tussen initiële opleiding en beroep – Volle verantwoordelijkheid vanaf de start – Startbekwaam is volledig bekwaam – Overheidssturing vooral op de opleiding – Overladen programma: instrumentele vaardigheden om te overleven – Geen ontwikkelpaden in het beroep (bv JK/OK) – Isolement: spelen op zeker ipv innovatiekracht Doorbreek isolement en versterk het continuum

Qualified teacher status Variatie aan routes. Leraarschap niet borgen via routes, maar route-onafhankelijk via bekwaamheidsniveau als eenduidig referentiekader Aanvullende referentiekaders voor verdere ontwikkeling (waaronder ‘master’) Volledige bevoegdheid na enige jaren werkervaring en beoordeling

HBO-WO als schijntegenstelling Alleen WO-masters in VWO? Verschil in effectiviteit? Discussie over academische pabo? Focus op samenwerking en krachten bundeling (ook EdK, etc.)