Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de
Kritische vrienden Renée van Eijk, Jelmer Evers, Ferry Haan, Tingue Klapwijk, Ilja Klink, Bernie Kooistra, Leo de Kraker, Dominique Majoor, Jeanette van Ommen, Marco Snoek, Jaap Versfelt, Geert-Jan Wassink, Sjouke Wouda Adviezen: Lerarenopleidingen Masteropleidingen Lerarenregister Selectie aan de poort …
Lerarenopleidingen Veel gebeurd – Kenisbasis en kennistoetsen – Opleiden in de school – Onderzoek – Nieuwe routes Nog steeds kritiek: – Na-ijl effect – Lokale incidenten – Gebrek aan flexibiliteit
Spelen op zeker Kwaliteitsborging gericht op het uitsluiten van risico’s Kennisbasis en kennistoetsen leiden tot strak uitstroom profiel: eenvormigheid en starheid Schijnverbetering: borging van wat in digitale MC toetsen te toetsen is (lagere beheersingsniveau’s) Is dat de kern? Overijverige examencommissies blokkeren flexibele routes voor deeltijders en zij-instromers Beheersing en controle ipv lef en ondernemerschap
Borging van buitenaf of van binnenuit Regels en externe beoordeling overheersen het professionele debat en eigen oordeelsvermogen. Digitale kennistoetsen: controle van buitenaf zonder discussie of dialoog Alternatief: eerstegraads opleidingen: collegiale audits – professionele dialoog – en leren van elkaar en – ruimte voor innovatieve toetsvormen: Kwaliteitsborging met een lerend karakter Lerarenopleiders als rolmodellen
Systeemscheiding Tussen initiële opleiding en beroep – Volle verantwoordelijkheid vanaf de start – Startbekwaam is volledig bekwaam – Overheidssturing vooral op de opleiding – Overladen programma: instrumentele vaardigheden om te overleven – Geen ontwikkelpaden in het beroep (bv JK/OK) – Isolement: spelen op zeker ipv innovatiekracht Doorbreek isolement en versterk het continuum
Qualified teacher status Variatie aan routes. Leraarschap niet borgen via routes, maar route-onafhankelijk via bekwaamheidsniveau als eenduidig referentiekader Aanvullende referentiekaders voor verdere ontwikkeling (waaronder ‘master’) Volledige bevoegdheid na enige jaren werkervaring en beoordeling
HBO-WO als schijntegenstelling Alleen WO-masters in VWO? Verschil in effectiviteit? Discussie over academische pabo? Focus op samenwerking en krachten bundeling (ook EdK, etc.)