Een schot voor open doel?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Definitiestudie.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Doelstellingen formuleren
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Visie & Strategie.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Mijn opleidingsbeeld.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Een schot voor open doel?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Communicatie is de basis
Plannen, uitvoeren en evalueren
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Praktijkleren en instructie werkplan
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Observeren Les 3.
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Observeren en rapporteren
SMART.
Probleemomschrijving/PES
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welkom instructeurs!.
Begeleiden les 2.
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toetsing Vakdidactiek 2.
Begeleiden les 2.
Leren leren.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
SMART.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
E-health domotica E-learning
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Diversiteit en integratie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden les 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Info klinisch onderwijs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Een schot voor open doel?! 14:45-16:15

Lesopzet Uitleg Lesdoelen Opwarmer Ophalen van de gelezen kennis Theorie, vpkdoel, RUMBA , interventies Eigen opdracht Evaluatie en nabespreken opdracht

lesdoelen Je kan benoemen waarom een verpleegplan noodzakelijk is Je kan verpleegkundige zorgresultaten omschrijven adhv de RUMBA eisen Je kan verpleegkundige interventies kiezen en de op de juiste wijze formuleren

Opwarmer! Vraag iedere deelnemer om pen en papier te pakken. Zeg tegen hen dat je steeds twee woorden geeft (A en B), waarvan er een goed is. Vraag het goede woord op te schrijven. Lees vervolgens de volgende woorden voor:  Zomer of winter  Pieken of dalen  Groen of blauw  Tennisrackets of ballen  Lampjes of TL-buizen Lees de woorden een paar keer voor. Komen er vragen uit de groep, beantwoord die dan door te zeggen: “Schrijf gewoon het juiste antwoord op”. Dit zal ongetwijfeld bij sommige deelnemers tot frustratie leiden (wat mooie input voor de nabespreking is). Heb je alle woorden een paar keer voorgelezen, vraag dan een paar deelnemers hun antwoorden voor te lezen. Geef vervolgens aan hoeveel zij er goed hebben. Laat nu een plaatje van een kerstboom zien en noem de goede antwoorden (winter, pieken, groen, ballen, lampjes). Bespreek de frustratie die deelnemers voelden en leg bijvoorbeeld de link naar: wanneer niet iedereen de achtergrond van een opdracht weet, leidt dit tot frustratie. Of: als iedereen dezelfde visie heeft (de kerstboom) is het makkelijk kiezen.

Wat is een zorgresultaat ? Een concrete beschrijving van de situatie die de verpleegkundige voor de zorgvrager wil bereiken nadat de verpleegkundige zorg is verleend. Benoem redenen/voordelen van formulering ervan? Zonder een doel is het niet exact helder wat je wilt bereiken Je kunt vaststellen of de zorg moet worden beëindigd, voortgezet of gewijzigd moet worden Je kunt als verpleegkundige aantonen wat de geleverde zorg heeft opgeleverd De continuïteit wordt gewaarborgd Vragen nav de literatuur: Hoe zou jij in eigen woorden uitleggen wat een zorgresultaat is? Een concrete beschrijving van de situatie die de verpleegkundige voor de zorgvrager wil bereiken nadat de verpleegkundige zorg is verleend. Wat is het voordeel/reden om een resultaat te formuleren? Zonder een doel is het niet exact helder wat je wilt bereiken Je kunt vaststellen of de zorg moet worden beëindigd, voortgezet of gewijzigd moet worden Je kunt als verpleegkundige aantonen wat de geleverde zorg heeft opgeleverd De continuïteit wordt gewaarborgd (ketenzorg)

Waarvoor maak je een zorgresultaat/verpleegdoel ? het voorkomen van een probleem Uitstel of beperken van een probleem Oplossen van een probleem Verminderen van een probleem Stabiliseren van een probleem Hierin kun je nog de onderverdeling maken in lange termijn (statische doelen, week, maand, jaar, continu) Korte termijn doelen, vaak veranderen ook wel dynamisch

Formuleringseisen Relevant : Zinvol Understandable : Begrijpelijk Measurable : Meetbaar Behavioral : In termen gedrag Attianable : Haalbaar Hulpmiddel: De zorgvrager is in staat om …….concreet gedrag noemen en met wie…… binnen een bepaalde tijd………….. Relevant : ZINVOL Sluit het aan op de verpleegkundige diagnose? De resultaten moeten datgeen wat in de verpleegkundige diagnose staat verzachten, oplossen of verkleinen   Understandable : BEGRIJPELIJK Is het voor iedereen begrijpelijk in heldere taal geschreven? iedereen moet het resultaat op dezelfde manier kunnen interpreteren Measurable : MEETBAAR Is het meetbaar in tijd en toetsbaar geschreven? Concreet actief werkwoord gebruiken. BV: leren lopen; 2 keer op en neer in de gang en BV drinkt voldoende: minimaal 2 liter per dag Behavioral : IN TERMEN VAN GEDRAG. Is het doel concreet in waarneembaar gedrag van de zorgvrager beschreven? WETEN is geen gedrag! Je moet het kunnen ZIEN! Attainable : HAALBAAR: Is het beoogd resultaat reëel? Is het haalbaar? Moet motiverend werken. Eventueel subdoelen formuleren

Vraag 4 Welke van de onderstaande doelen voldoen aan de RUMBA De zorgvrager loopt binnen een week zelfstandig met krukken Frans is tevreden met zijn nieuwe rolstoel Mw Bokma slaapt over een week weer zoals ze thuis gewend is. Bespreek deze met je buurman, buurvrouw vergelijk jullie antwoorden Vraag 4 Welke van de onderstaande doelen voldoen aan de RUMBA-eisen? Formuleer de doelen die niet voldoen opnieuw. A De zorgvrager loopt binnen een week zelfstandig met krukken. B Frans is tevreden met zijn nieuwe rolstoel. C Mevrouw Bokma slaapt over een week weer zoals ze thuis gewend is.   a. Deze voldoet. Eventueel nog minimale eis aangeven bijvoorbeeld minimaal tweehonderd meter of van de kamer naar de slaapkamer. b. Wat is tevreden? Hoe kun je dat zien? Wanneer moet het doel bereikt zijn? Frans geeft binnen twee weken aan wat hem wel en niet bevalt aan zijn nieuwe rolstoel. c. Hoe is zij het thuis gewend?; Na navraag: Mevrouw Bokma slaapt binnen een week gemiddeld acht uur per nacht en wordt niet vaker dan één maal per nacht wakker.

Verpleegkundige interventies Soorten Eisen aan de formulering Kiezen van vpk interventies

Soorten Zorgvrager gebonden Niet zorgvrager gebonden Autonome vpk interventies Gedelegeerde interventies

Formulering van interventie Acceptabel zorgvrager moet weten wat het belang is en zal moeten instemmen Verpleegkundig passend binnen beroepsdomein Relevant zinvol zijn Uitvoerbaar bewaken dat de randvoorwaarden aanwezig zijn (juiste middelen, geschoold personeel) Eenduidig heel concreet beschreven Duidelijk wie voert het uit, wanneer, hoe vaak, waar, hoelang

Dit dus NIET!

Standaard interventies NIC (nursing intervention classification) 433 interventies met definitie en reeks aan activiteiten. Veel ervan zijn ook aan de NANDA gekoppeld http://www.verpleegkunde.net/GORDON/bestanden/nic_noc_nanda%20hellema.pdf

Ga in groepen uiteen en ga aan de slag met je eigen verpleegplan Ga in groepen uiteen en ga aan de slag met je eigen verpleegplan. Maak doelen en interventies. Over 45 minuten terug in de klas. Dan nabespreken van opdracht.

Evaluatie Link ter inspiratie: http://www.verpleegkundigproces.nl/