Curriculaire spinnenweb Toelichting bij ''Curriculaire spinnenweb'' uit de kennisbank
Het curriculaire spinnenweb
leerbronnen en -middelen Wat is het motief voor deze les(senreeks)? Vanuit welke ideeën of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet? leerdoelen beoordeling Wat kunnen de leerlingen na de les(senreeks) wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt? Wat wil je precies met je les(senreeks) bereiken? Wat kan of moet er aan het eind van de les(senreeks) worden getoetst? leerinhouden tijd Wat leren leerlingen? Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes? Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de les(senreeks)? Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien? basisvisie leeractiviteiten Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)? En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, oa's, mentoren)? Plaats Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ? In welke vorm: digitaal (elo?), papier? Leren leerlingen in groepjes? Hoe groot is de totale groep leerlingen? En de groepjes? Hoe is de groep samengesteld? En de groepjes? Wie formeren de totale groep en de groepjes? docentrollen leerlingroepering Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks? Binnen of ook buiten de school? Indien ook op school: in wat voor loka(a)l(en)? leerbronnen en -middelen Wanneer vindt de les(senreeks) plaats? Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)? Wat betekent dit voor de inroostering en de planning? Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd? Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie?
basisvisie Wat is het motief voor deze les(senreeks)? Vanuit welke ideeën of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet? leerdoelen Wat kunnen de leerlingen na de les(senreeks) wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt? Wat wil je precies met je les(senreeks) bereiken? Wat kan of moet er aan het eind van de les(senreeks) worden getoetst ? leerinhouden Wat leren leerlingen? Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes? leeractiviteiten Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de les(senreeks)? Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien? docentrollen Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)? En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, oa's, mentoren)? leerbronnen en leermiddelen Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ? In welke vorm: digitaal (elo?), papier? groeperingsvorm Leren leerlingen in groepjes? Hoe groot is de totale groep leerlingen? En de groepjes? Hoe is de groep samengesteld? En de groepjes? Wie formeren de totale groep en de groepjes? tijd Wanneer vindt de les(senreeks) plaats? Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)? Wat betekent dit voor de inroostering en de planning? plaats Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks? Binnen of ook buiten de school? Indien ook op school: in wat voor loka(a)l(en)? beoordeling Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd? Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie?
Voorbeeld van een inconsistent spinnenweb basisvisie leerlingen zelfontdekkend laten leren leerdoelen leren samenwerken; kernbegrippen K, L en M leren begrijpen en toepassen leerinhoud boek, hoofdstuk II, paragraaf 2 t/m 4 leer- activiteiten instructie krijgen, twee oefeningen maken, deelnemen aan een onderwijsleergesprek docentrollen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken leerbronnen en -middelen boek en werkboek leerling- groepering in tafelgroepjes leeromgeving het klaslokaal leertijd één lesuur beoordeling een schriftelijke overhoring in het volgende lesuur
Voorbeeld van een inconsistent spinnenweb basisvisie leerlingen plezier laten beleven aan het vak leerdoelen leren eigen keuzes te maken en te verantwoorden, leren plannen, vaardig worden in de vakvaardigheden V en W leerinhoud boek, hoofdstuk IV en V leer- activiteiten een hypothese formuleren, een bewijsproef bedenken en uitvoeren, een werkstuk maken van dit experimenteel onderzoek docentrollen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken leerbronnen en -middelen voor de theorie: boek hoofdstuk IV en V; om op ideeën te komen: www.dejongeonderzoeker.nl leerling- groepering in duo’s leeromgeving het klas- en practicumlokaal leertijd twee lesuren beoordeling kennistoets + beoordeling van het werkstuk; criteria: netheid, aanpak (is volgens de instructies gewerkt?) en originaliteit