De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Reflectievaardigheden en instrumenten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
 Afstuderen Zo zou ik willen dat mijn afstudeerjaar eruit ziet.

Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Welkom MAS
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Resultaten BPV-evaluatie
Buurlandenproject techniek. Welkom op onze startdag.
Academie voor algemene beeldende
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing
Teun Hendriksen Propedeuse Student ABV Fontys Hogescholen voor de Kunsten 19 Maart 2012.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Tekenen als examenvak Praktisch Werk & Theorie (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing)
Praktijkervaring en reflectie
Basiskennis LOB.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Ontwerponderzoek: een wederkerige en logische keuze
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Met Minder Meer en Beter
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
23 maart 2017 profilering.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding Schoolexamenproject Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving Vincent Baake en Marius Kingma ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten

Aanleiding 10 jaar ervaring met het schoolexamenproject. Rendement is hoog: positieve reacties, goede resultaten, hoge motivatie studenten. Uniek voorbeeld van hoe studenten de in de opleiding aangeboden theorie in de praktijk kunnen brengen, op een niveau dat in de stage niet aan de orde komt. Daarom willen we deze good practice laten zien.

Doelgroep Kunstvak Beeldend 2e Fase, praktijk en kunsttheorie.

De School van Athene als metafoor voor het schoolexamenproject met Plato als representant voor de theorie en Aristoteles als representant voor de praktijk.

Omschrijving Studenten ontwerpen onderwijs voor zowel de praktische als theoretische schoolexamenopdrachten. Contact tussen student en leerling via social media.

Omschrijving Slotdag op de opleiding waarbij studenten leerlingenwerk evalueren en beoordelen, een proefwerk afnemen en workshops en/of lezingen organiseren in binnen- en buitenschoolse kunsteducatie.

Onderwijseenheden als fundament voor het project Projectdag

Impressie Film DBKV SOP 2014 Gemaakt door Bionde de Ruiter Student DBKV

Integraal competentiegericht opleiden Ervaringsgericht leren Synthese van theorie en praktijk Hoog realistisch gehalte Samenwerkend leren Het competentiegericht opleiden binnen de onderwijspraktijk van de school vormt tegenwoordig een breed gedragen denk- en werkwijze in het opleiden van docenten (Struyven & Ceulemans, 2013). De integratie van theorie in de onderwijspraktijk gebeurt op ervaringsgerichte wijze, aansluitend bij de leerbehoeften en -vraagstukken die studenten tijdens hun project ontdekken (Lunenberg & Korthagen, 2009). De complexiteit van deze projectmatige werkwijze legt sterk de nadruk op het ontwikkelen van competenties rondom het samenwerkend leren en de integratie van de beeldende vakken in het onderwijs (Lutters, 2013). Door letterlijk en figuurlijk de (kunst van de) schoolklas de docentenopleiding in te krijgen (Kelchtermans, 2013), en hiermee het schoolexamenprogramma bij studenten te introduceren, komen alle elementen van ontwikkelen, uitvoeren en evalueren binnen het programma van de beeldende vakken aan bod.

Activerend, stimulerend en confronterend

Kennis/ervaring opdoen: Constructie van opgaven Evalueren en beoordelen Begeleiden van leerlingen Leren organiseren Leren samenwerken Leren verantwoordelijkheid te nemen en te dragen Leren uitvoeren van onderwijs

Visie Schoolexamenproject past in de visie van het ervaringsgericht leren en sluit aan bij opvattingen van Korthagen en Kelchtermans. Er is een wisselwerking tussen theorie en praktijk. Zijn er nog vragen?