Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs/BVE Het leerproces ‘Leren Lesgeven’ Identificeerbaar in taalgebruik?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Effectieve instructie
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Presenteren.
Competentiegericht leren vmbo
Return to Sender.
Hoe bereid je lessen voor?
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Presenteren en communiceren
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
motiverende gespreksvoering
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs/BVE Het leerproces ‘Leren Lesgeven’ Identificeerbaar in taalgebruik?! Veranderingen in taalgebruik in de klas als indicator voor professionele groei van tweedegraads studenten De Kunst van het Opleiden: thema 3, Opleiden in de onderwijspraktijk (of..) Vrijdag 27 maart 2015, – uur (zaal 4)

Promotie-onderzoek Titel “Veranderingen in taalgebruik in de klas als mogelijke indicator voor professionele ontwikkeling, een onderzoek naar de inhoud en het verloop van het leerproces ‘Leren Lesgeven’ Wetenschapsoriëntatie Taalwetenschappelijke inzichten uit taalhandelingtheorie, conversatie- analyse, interactionele sociolinguïstiek, functionele pragmatiek en discourse-analyse. Onderzoeksfocus & -vraagstellingen (doel) 1. Verschillen in taalgebruik tussen 1 ste en 4 de jaars (cross-sectioneel) 2. Veranderingen in taalgebruik gedurende de opleiding (longitudinaal)

Deelonderzoek HOOFDVRAGEN Cross-sectioneel (deelonderzoek 1) Bestaan er verschillen in taalgebruik/gedrag in de stagelessen tussen eerste- en vierdejaars studenten van de tweedegraads opleiding? Longitudinaal (deelonderzoek 2) Hoe ontwikkelen die (eventuele) verschillen zich door de jaren heen gedurende de opleiding? Welke veranderingen worden zichtbaar?

Onderzoek Corpus Transana dataopslag stagelessen Zie real-time vpn internet verbinding Samenstelling en omvang corpus 41 lessen totaal van 1 ste jaars (24*) en lessen van 4 de jaars(17*) 60 lessen totaal van studenten 1 ste, 2 de, 3 de en 4 de jaars Drie opleidingen: Geschiedenis, Nederlands en Wiskunde Twee deelonderzoeken 1.Cross-sectioneel (contrasterend onderzoek (1 ste – 4 de jaars) 2.Longitudinaal (groep volgend onderzoek) Multi-modaliteit Audio Video Transcriptie

Aannames TAALGEBRUIK IS ….. een erg bepalend instrument voor de leraar, en gelaagd m.b.t. taalgedragsverschijnselen (lokaal-globaal), en functioneel in leerdomein, leefdomein & klassemanagement, en gekoppeld aan Klasse Discours Events (KDE’s), en mogelijk een indicator voor professionele groei …. NB. Dit onderzoek gebruikt alleen de verbale interactie tussen leraar en leerlingen als onderzoeksdata en besteedt geen aandacht aan non-verbale aspecten zoals houding, gebaren en gedrag.

A.Events voor voorbereiding, uitvoering en controle van leerstofverwerking en – overdracht in de klas [leerdomein] B.Events voor instand- houding en versterking van het sociale verband in de klas [leefdomein] C.Events voor regulatie, organisatie en voortgang van het discours in de klas [klasse management] Events Sub-events/act  Lesonderwerp introductie (inhoudelijk instappen)  Contextualiseren van leerstof  Bespreken opdrachten  Voorkennisactivatie  Herhalen / ophalen / her- instructie van behandelde leerstof  Vragen stellen over de leerstof  Samenvatten van leerstof  Instrueren (en organisatie) van leerstof  Demonstreren van procedures en vaardigheden  Vraagsessies voeren over leerinhoud  Onderwijsleergesprek voeren  Welkom heten en begroeten  Contact afsluiten en afscheid nemen  Deviant gedrag corrigeren  Gewenst gedrag bekrachtigen  Mede verantwoordelijk stellen voor leerresultaat en proces  Small-Talk (leraar- leerling(en))  Inspelen op onverwachte situaties in de klas  Fase overgangen maken tussen (sub)events en lesfragmenten  Discours reguleren (klein)  Attentie houden (holding the floor)  Attentie terugkrijgen (getting back floor)  Les starten (getting the floor)  Informeren over lesoverstijgende zaken  Lesdoelen doorspreken  Lesopzet doorspreken  Focus terugbrengen in event  Duidelijke tijdsindicaties gebruiken  Activiteiten en beurten onderbreken en afkappen  Discours reguleren (groot)  Les inleiden  Les uitleiden Klasse discours events (KDE’s)

Data verwerking events

Glimp resultaten 4 events STEEKPROEF VAN 12 LESSEN UIT CORPUS 1. De les starten (“Getting the floor”) 2. De les inleiden 3. Het lesonderwerp introduceren 3. De les uitleiden

1. Les Starten (“Getting the floor”) CONTRAST ANALYSE 1 STE EN 4 DE JAARS Omvang  Event bij 4 de jaars duurt gemiddeld tweemaal zo lang (gemiddeld 86 om 37 woorden) Met 1 beurt “getting the floor” (abrupt)  Helft van de 1 ste en de 4 de jaars hebben 1 beurt nodig deze studenten beginnen allemaal met ‘dagzeggen’ 1 ste jaar vragen vervolgens om de aandacht 4 de jaars kondigen vervolgens aan dat ze gaan starten Met meer beurten “getting the floor” (langzame overgang)  1 ste jaars 1 moet werken voor “the floor” (7 beurten) 2 voegen contactlegging/small talk toe (6 en 17 beurten)  4 de jaars 1 voegt contactlegging/small talk toe (3 beurten) 2 moeten keihard werken voor “the floor” (33 en 17 beurten)

2. Les Inleiden CONTRAST ANALYSE 1 STE EN 4 DE JAARS Overall: dit event duurt bij 4 de jaars driemaal zolang (239 woorden om 76 woorden en zij behandelen 3maal zo veel aspecten: 1. Lesonderwerp aankondigen - dat doen zowel 1 ste als 4 de jaars 2. Relatie vorige les leggen - dat doen 2 twee 1 ste jaars en vier 4 de jaars en de rest niet 3. Stilstaan bij lesdoelen - dat doet geen enkele student uit deze steekproef van Lesopzet toelichten - dat doen twee 1 ste jaars en vijf 4 de jaars 5. Algemene en overige onderwijszaken - dat doen in feite alleen de 4 de jaars

3. Het lesonderwerp introduceren CONTRAST ANALYSE 1 STE EN 4 DE JAARS Overall: dit event duurt bij 1 ste en 4 de jaars even lang of even kort, er is geen rol voor de leerlingen weggelegd in dit (sub)event 1. Lesonderwerp aankondigen - dat doet 100% van alle studenten uit de steekproef 2. Relevantie aanduiden van het onderwerp - dat doet 0 % 1 ste jaars en 30% 4 de jaars 3. Lesonderwerp een context geven (contextualiseren) - dat doen een 1 ste en een 4 de jaars, de rest niet 4. Coproduktie of niet? - geen van de studenten betrekt hier leerlingen bij.

4. De les uitleiden CONTRAST ANALYSE 1 STE EN 4 DE JAARS Overall: dit event krijgt bij 1 ste jaars meer aandacht dan bij 4 de jaars, slechts bij één 1 ste en één 4 de jaars is er een rol voor leerlingen weggelegd. Vier 4 de jaars leiden de les niet uit, overkomt het in feite. Dat geldt voor 2 1 ste jaars. 1. Terugblik op het lesdoel - 0 % van de studenten doet hier iets mee 2. Terugblik op de lesuitvoering - één van de studenten doet dit, een 4 de jaars 3. Huiswerk opgeven en vooruitblik volgende les - zes 1 ste en drie 4 de jaars doen dit, de rest niet 4. Vooraankondiging bel en regulatie opruimen/inpakken - Drie 1 ste jaars en 1 4 de jaars doet dit, de rest niet

Vragen n.a.v. de presentatie? ************

Einde Lerarenopleiding VO/BVE Hogeschool Rotterdam