Orthopedagogische aanpak van een auditieve handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DOOF ZIJN BIJ ONS WAAR OF NIET WAAR
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Rekenproblemen en Dyscalculie
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Dyslexie.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Handelingsgericht werken
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Open de wereld themadag FODOK en JC
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Het begint bij het jonge kind
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec
1. Inleiding.
3 havo Klimaatverandering § 2
Samenvatten.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opgroeien in de stad les 3
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Methodiek: Plancyclus
Je sectorwerkstuk presenteren
Prikkelverwerking bij kinderen
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Woordjes leren.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Thema Roos van Leary in de klas
Observeren en begeleiden van kleine groepen
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Onderwijspsychologie
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Krachtige Leeromgeving
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Transcript van de presentatie:

Orthopedagogische aanpak van een auditieve handicap

Doelen Op het einde van de les kunnen jullie: enkele oorzaken van vroegtijdig verworven doofheid opsommen. enkele oorzaken van vroegtijdige verworven doofheid verduidelijken. in eigen woorden uitleggen wat de erfelijkheid van een auditieve handicap inhoudt. enkele voor- en nadelen van het gebruik van gebarentaal in het onderwijs voor doven opsommen. enkele voor- en nadelen van het gebruik van gebarentaal in het onderwijs voor doven verduidelijken. aangeven waarvoor vingerspelling handig kan zijn voor horende mensen. de taak/functie van Pedro Ponce de Leon aangeven. de visie/accent van Pedro Ponce de Leon op het onderwijs voor doven in eigen woorden uitleggen. de taak/functie van Charles Michel de L’Epée aangeven. de visie/accent van Charles Michel de L’Epée op het onderwijs voor doven in eigen woorden uitleggen. in eigen woorden uitleggen wat de ‘Signes Méthodiques’ inhoudt. de taak/functie van Samuel Heinicke aangeven. de visie/accent van Samuel Heinicke op het onderwijs voor doven in eigen woorden uitleggen. de visie/accenten van de drie hoofdfiguren van het dovenonderwijs in de geschiedenis met elkaar vergelijken/verschillen aangeven. de bilinguale/biculturele benadering in eigen woorden uitleggen. de auraal-orale benadering in eigen woorden uitleggen. de totale communicatie benadering in eigen woorden uitleggen. de bilinguale/biculturele benadering, de auraal-orale benadering en de totale communicatie benadering met elkaar vergelijken. actief samenwerken om het materiaal te ordenen volgens de bilinguale/biculturele, auraal-orale en totale communicatie benadering. de opvoeding en het onderwijs van dove kinderen vanuit verschillende invalshoeken benaderen.

Kennismakingsspel Noteer op een kaartje 4 items over jezelf 3: waar 1: niet waar/gefantaseerd

Planning Kennismakingsspel 1. Inleiding 2. Ieder heeft een eigen visie 3. Verschillende perspectieven op opvoeding en onderwijs voor dove kinderen 4. Opdracht Afronding les

1. Inleiding

1.1 Erfelijkheid Stelling “Kinderen met een auditieve handicap hebben sowieso ook ouders met een auditieve handicap.”

1.2 Opvoeding met of zonder gebarentaal Stelling “Dove mensen moeten we opvoeden met behulp van gebarentaal.”

Zoek enkele voor- en nadelen van het gebruik van gebarentaal in het onderwijs voor doven. Leerlingenbundel p. 4

2. Ieder heeft een eigen visie

2.1 Pedro Ponce de Leon

Vingeralfabet Vraag: Waarvoor kan vingerspelling handig zijn voor horende mensen? (Leerlingenbundel p. 5)

2.2 Charles Michel de L’Epée

Filmfragment Film ‘Ridicule’ Vragen: (Leerlingenbundel p. 5) Vragen: Waar speelt het filmfragment zich af? In welke tijd speelt het filmfragment zich af? Wie zie je allemaal in het filmfragment? Waarom lacht men de mensen met een auditieve beperking uit? Hoe keek men in die tijd naar doven?

2.3 Samuel Heinicke

2.4 Samenvatting Leerlingenbundel p. 6 Pedro Ponce de Leon Charles Michel de L’Epée Samuel Heinicke

2.5 Oplossing Pedro Ponce de Leon Charles Michel de L’Epée Samuel Heinicke Eerste gekende leraar van dove kinderen van adellijke families Eerste dovenschool Parijs Eerste dovenschool Duitsland Centraal: leren spreken Centraal: gebarentaal + Signes Méthodiques Schrift + vingeralfabet + articuleren -> spraak Verstandelijke ontwikkeling belangrijker dan spraakvaardigheid Tegen manuele communicatie

3. Verschillende perspectieven op opvoeding en onderwijs voor dove kinderen

Groepswerk Materiaal sorteren volgens 3 verschillende perspectieven 5 minuten tijd Vul nadien individueel de woorden in op de juiste plaats in het schema (leerlingenbundel p. 8) Perspectief 1 Perspectief 2 Perspectief 3

Bilinguale en biculturele handelingsvisie Oralisme Totale communicatie Bilinguale en biculturele handelingsvisie Geen gebarentaal Alle communicatiemiddelen zijn goed Opgroeien tot tweetalige volwassenen Accent op leren spreken Afhankelijk van kind tot kind Horende cultuur en dove cultuur Geen contact met dove volwassenen Simultane methode “Cultuur van de stilte” Evolueerde naar auraal-orale aanpak Successieve methode Aandacht voor persoonlijke ontplooiing

4. Opdracht

3 casussen Los bij elke casus de bijhorende vragen op 15 minuten tijd

5. Afronding les

Orthopedagogische aanpak van een visuele handicap Het is goed de verschillende perspectieven te integreren in de opvoeding en onderwijs van dove kinderen. Het draagt bij tot een beter begrijpen van doofheid. Volgende les: Orthopedagogische aanpak van een visuele handicap

Bronnen De Meulder, M. (2008). Vlaamse Gebarentaal en Dovencultuur alsmaar sexyer. Vormingplus, jaargang 5, nummer 2, 4-5. De Smet, I. (2014-2015). Cursus Orthopedagogiek 2e semester. [cursustekst]. VIP-school, Gent. EenVandaag (2014). Verdwijnt dovencultuur uit Nederland? Geraadpleegd op 9 maart 2015 via http://www.eenvandaag.nl/binnenland/49417/verdwijnt_dovencultuur_uit_nederland_ Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (2015). Fevlado. Geraadpleegd op 27 februari 2015 via www.fevlado.be GebarenTaal Gebruikers-vzw ‘Dovenclub Gent’ (2015). 16de eetfestijn ‘Steak en Kip’. Geraadpleegd op 9 maart 2015 via www.fevlado.be Gerrits, E. & Bruins, M. (2010). Sue Archbold: Dovenscholen hebben een belangrijke opdracht. Geraadpleegd op 2 maart 2015 via http://www.simea.nl/vhz/artikelen/2010/2010-4-interview.pdf Lathouwers, A. (2013). Getuigenis van een dove persoon met een CI. Geraadpleegd op 5 maart 2015 via http://www.fevlado.be/upload/content/file/Fevlado/Actualiteit/2013/VLOK-CI%20reactie%20Andre%20Lathouwers%20-%20Getuigenis%20van%20een%20doof%20persoon%20met%20een%20CI.pdf Museum voor Communicatie (2013). CommunicatieCafé in het Museum voor Communicatie. Geraadpleegd op 9 maart 2015 via http://www.denhaagdirect.nl/communicatiecafe-in-het-museum-voor-communicatie/ Symposium (2011). ‘Wat bindt doven?’. Geraadpleegd op 9 maart 2015 via http://www.doof.nl/nieuws/symposium-wat-bindt-doven/26796

Didactische kadering Met een PowerPoint heb je veel meer mogelijkheden dan met een krijtbord. Je kan er foto’s insteken, filmpjes, muziek, je kan eens terug gaan of verder gaan in de slides… Zo kan ik voor deze lesvoorbereiding werken met een link naar het filmfragment ‘Ridicule’ en met (ingevulde) schema’s zodat leerlingen snel en efficiënt hun schema in de leerlingenbundel kunnen controleren en eventueel aanvullen. In tegenstelling tot het krijtbord kan je nog altijd in interactie gaan met je leerlingen want je verliest het oogcontact met de leerlingen niet. Een ander voordeel van de PowerPoint is dat het je structuur en houvast biedt. De leerstof kan op een geordende en gestructureerde manier gepresenteerd worden en zorgen voor een geleidelijk opbouwend lesverloop (Cognitivisme – krachtige leeromgeving). Het aanschouwelijkheidsprincipe is hier heel belangrijk. Via foto’s en illustraties kan je de aandacht trekken van de leerlingen en hen ook motiveren (motivatieprincipe). Ook van geleidelijkheid is hier sprake: slide per slide ga je een stapje verder in het verhaal. Aan de hand van de PowerPoint kunnen de leerlingen de ingevulde schema’s terugvinden van de drie hoofdfiguren van het dovenonderwijs in de geschiedenis en van de verschillende perspectieven op opvoeding en onderwijs van dove kinderen. Op die manier kunnen de leerlingen de theorie beter samenvatten en met elkaar vergelijken/verschillen aangeven.