Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron: Waarde: $ 9 miljard
De patiënt geïnformeerd: de huidige situatie Ziekenhuis rommelt nog altijd met overdracht De overdracht van patiëntgegevens tussen zorgaanbieders is nog vaak incompleet, incorrect, niet tijdig of soms zelfs volledig afwezig. Patiënten lopen hierdoor structurele risico’s. Dat constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg op basis van onderzoek bij vier ziekenhuizen. 20 februari maart 2015 Patiënt UMC Utrecht ziet testuitslag eerder dan dokter Patiënten krijgen vanaf dinsdag direct toegang tot hun complete patiëntendossier. Foto's, verslagen en uitslagen van het laboratorium kunnen zonder vertraging en tussenkomst van de arts worden bekeken. 84% raadpleegt Dr. Google voordat men een zorgverlener bezoekt Per heden zijn op LSP aangesloten: 88% huisartsen 92% apothekers 71% ziekenhuizen (m.n. apotheek) 17,1 miljoen beschikbaar gestelde dossiers afkomstig van 7,7 miljoen Nederlanders
Doelstellingen De overheid heeft in onder meer de eHealth brief de ambitie geuit om ervoor te zorgen, dat burgers en patiënten: in staat worden gesteld zelf de verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor hun gezondheid de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen ook voor de lange termijn kunnen rekenen op een excellente en toegankelijke Nederlandse gezondheidszorg
Ambities eHealth brief 1. Binnen 5 jaar heeft 80% van de chronisch zieken direct toegang tot bepaalde medische gegevens, waaronder medicatie informatie, vitale functies en testuitslagen, en kan deze desgewenst gebruiken in mobiele apps of internetapplicaties. Van de overige Nederlanders betreft dit 40% 2. Van de chronisch zieken (diabetes, COPD) en kwetsbare ouderen kan 75%, die dit wil en hiertoe in staat is, binnen 5 jaar zelfstandig metingen uitvoeren, veelal in combinatie met gegevensmonitoring op afstand door de zorgverlener 3. Binnen vijf jaar heeft iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt de mogelijkheid om – desgewenst - via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener te communiceren. Naast beeldschermzorg wordt hierbij ook domotica ingezet
programma Innovatie & Zorgvernieuwing eigen medische gegevens laagdrempelig beschikbaar adequate informatie- uitwisseling tussen zorgaanbieders PGD kader & authenticatie geborgd optimaal innovatie- klimaat geactiveerde burgers en patiënten versnelling eHealth implementatie breed aanbod digitale zelfhulp zorg thuis technologisch ondersteund