Ouderavond Maandag 1 juni 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Leefstijl.
Advertisements

Welkom in groep 4B!.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De waarde van cultuureducatie
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
LOT OP REIS.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Ondernemen(d) in het onderwijs
Informatieavond groep 7b
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Visie: rapport en portfolio
TC&M UNESCO unites us all.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Informatieavond Groep Het Baken
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Onderwerpen van deze avond
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Op de informatie avond van groep 5 en 6
Informatieavond groep
IPC Nederland.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 4
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Welkom!. De start in groep 8… ‘De Venstervisie’ In onze visie komen de volgende vijf kernwaarden naar voren: zelfstandigheid, vertrouwen, ontwikkeling,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Toekomstgericht onderwijs
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Melanchthon De Blesewic
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Wat is DRAMA??.
TopOndernemers op de Springplank
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
23 maart 2017 profilering.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Welkom in groep 4.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Maandag 1 juni 2015

Visie op onderwijs

KONOT Visie We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hùn toekomst waar we in onze scholen een brede basis voor leggen. We richten ons hierbij op hun intellectuele, praktische, sociaal-emotionele en creatieve talenten. We stimuleren onze leerlingen om zich, vanuit verwondering voor de wereld en met oog voor de ander, tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen; vol vertrouwen en ontdekkend de toekomst tegemoet. Toekomstgericht onderwijs vraagt daarom om maatwerk, het benutten van de verschillende talenten van kinderen, meer ontdekkend, onderzoekend leren, een breed curriculum met aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden.

Visie OG De Thij Binnen onderwijsgemeenschap de Thij vinden wij het belangrijk dat iedereen betrokken is bij de ontwikkeling van leerlingen. Er is een basis van veiligheid, respect en vertrouwen. Leerlingen gaan met plezier naar school toe.  Wij staan voor uitdagend en betekenisvol onderwijs, waardoor leerlingen hun talenten maximaal zullen ontdekken en ontwikkelen. Onze ambitie om leerlingen te vormen tot initiatiefrijke, verantwoordelijke en zelfstandige jongeren die voorbereid zijn op de samenleving in de 21e eeuw.”

De Wendakker Vol vertrouwen samen in ontwikkeling

Kerndoelen - Nederlandse taal - Rekenen en wiskunde - Engelse taal - Oriëntatie op jezelf en de wereld aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschapsvorming, verkeer en staatsinrichting wetenschap en techniek - Bewegingsonderwijs - Kunstzinnige oriëntatie muziek, tekenen, handvaardigheid

Kunstzinnige oriëntatie filmpje

Visie Cultuureducatie Leren, creëren en inspireren Structuur waar nodig, ruimte waar mogelijk

lezen aardrijkskunde rekenen engels begrijpend lezen taal spelling natuniek geschiedenis verkeer

lezen aardrijkskunde rekenen engels begrijpend lezen taal spelling natuniek geschiedenis verkeer autonomie sociaal intuïtief passie verwondering creativiteit drijfveren jezelf durven zijn lef hebben presenteren zelfvertrouwen

lezen aardrijkskunde rekenen engels begrijpend lezen taal spelling natuniek geschiedenis verkeer autonomie sociaal intuïtief passie verwondering creativiteit drijfveren jezelf durven zijn lef hebben presenteren zelfvertrouwen iets kunnen maken iets kunnen doen tekenen handvaardigheid dans muziek poëzie drama techniek websites bouwen

Wat willen we met cultuureducatie ? - brede ontwikkeling van kinderen bevorderen - bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling - leerproces ondersteunen (met meer probleemoplossend denken, meer creativiteit) - kinderen inspireren, motiveren en prikkelen - kinderen meer betrekken & eigenaar maken van hun leerproces - kinderen hun talenten laten ontdekken (beroepsperspectief) - meerdere intelligentiegebieden aanspreken - brug maken tussen onderwijs & samenleving (burgerschap) - kinderen bewust maken van het cultureel erfgoed - kinderen leren reflecteren & beschouwen - kinderen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst Geïntegreerd in het onderwijs zorgt het voor een effectief, creatief en vooral een inspirerend leerproces.

Onderwijs & Vaardigheden in de 21e eeuw - kennisconstructie - samenwerken - communiceren - initiatief nemen - ICT geletterdheid - probleemoplossend denken - creativiteit - kritisch denken - zelfregulerend vermogen - sociale en culturele vaardigheden ondernemende, nieuwsgierige en onderzoekende houding

Wat willen wij op de Wendakker ? Vormgeven aan deze 21e eeuwse vaardigheden Aansluiting zoeken bij de meervoudige intelligentie Invulling geven aan het activiteitenplan

De praktijk

Erfgoed- educatie Media-educatie CULTUUUR EDUCATIE = Kunsteducatie Muziek Drama Audio visueel Literatuur Dans Beeldende vorming Geschiedenis Aardrijkskunde Natuur –milieu ( streek) taal Burgerschap/ maatsch. leer Krant, t.v., radio Internet Social media GSM Fotografie VOORBEELD PROJECT WATER SCHOOL-BREED Hoorspel opvoeren Handpoppenspel Poëzie album maken Doorloopverhaal Waterorgel maken Wonderryk Stakenbeek waterzuivering Vissen in de vijver ! Beekloop maken Waterrad /molen maken. Beekloop in zand Sponsorloop waterproject. Beeldverslag Interview ouder/ oma… Teaser maken voor expo Blog van ouder en klas. Gsm route lopen/ fietsen Foto rapportage n.a.v. excursie. PROCESGERICHT WERKEN Receptief Actief Reflectief Waarnemen / onderzoeken Herkennen Benoemen Waarderen Kritisch leren kijken Esthetisch leren kijken Inzicht in maakproces en doelen CULTUUUR EDUCATIE =

Welke rol heeft u als ouder ? De ouder - met expertise - met een beroep - als meedenker - als begeleider

Sprookjes Verre landen INVULLING ACTIVITEITENPLAN 2015-2016 spelen THEMA BLOKKEN Oud Hollandse (buiten) spelen O( ud) Oldenzaal. De streek centraal Kleding Textiel industrie Sprookjes sagen legenden Verre landen 7 weeknrs start-herfst 36-42 herfst-kerst 44-50 kerst-voorjaar 1-7 Voorjaar-mei 10-17 mei-zomer 19- 25 groepen 3-4 5-6 7-8 1- 8 1-8 Excursies Onderzoeken & ontdekken Bezoek Palthehuis-beklimming toren. Waterput-pomp De hofnar Naaiatelier Textiel route Op zoek naar de Hellehond. Huttenkloas Fietsen naar koepel & kapel Reisbureau Moskee, Syrisch orthodoxe kerk Pizzeria, Chinees, wereld winkel etc. Wetenschap & Techniek Praktijk- onderzoek klei bakken ME stads-patroon Streekgerechten Weefgetouw Steek Patroon tekenen Kleding ontwerp Geveltekens maken Schimmenspel Stokpoppen GSM route Elke groep werkt 1 land uit: China, Italië, Polen,Turkije etc. Media educatie Flyers & posters Muurkranten PowerPoint op doek met textielverf Prezi Hoorspel Script schrijven Doorloopverhaal poppenkastspel Persbericht Interview-blog Adoptie project Reisgids maken Sociale vorming Samenspel Performen Catwalk training Drama Folkloristische dans Eind –presentatie Spel-circuit schoolplein EXPOSITIE MODESHOW Speurtocht groep 1-8 BAZAAR

Draaiboek thema ‘spelen’groepen 3 -4 Blok 1 vrijdagmiddagprogramma Weeknr. Leerkracht Ouder ? Leerkr. 34 nieuwsbrief ouders/ verzorgers 35 kick-off in de zitkuil door leerkrachten GROEP 3-4 10-12 lln. Techniek praktische vaardigheden Oude media Nieuwe media Soc.spel speelzaal 36 Vliegers maken knikkerbaan Interview ( groot ouders ) Opname ( groot/ouders ) 37 Uitwerken op papier Elastiek twisten Touw spring versjes 38 klaaropdracht: tollen maken Collage/ muurkrant PowerPoint spel -onderdelen 39 Posters ontwerpen Flyers ontwerpen/ maken 40 Ingrediënten kopen poffertjes & bellen blazen –recepten uittesten. Vliegeren & knikkerbanen uittesten Plattegrond maken op papier e/o constructiemateriaal Hinkelpotten & scorelijsten ontwerpen 41 Klaarzetten materialen bellenblazen-blikgooien -hoepelen zaklopen Ranja Poffertjes bakken Indeling spelen maken met stoepkrijt & hinkelpotten op schoolplein Indeling scorelijsten maken & verspreiden gr. 3 t/m 8 42 SPEL CIRCUIT VOOR ALLE GROEPEN

Onderwijs is… Meer dan kennisoverdracht alleen

Wij gaan vol vertrouwen… … samen in ontwikkeling !

Zijn er nog vragen ? Ideeën ? Mail ze naar onze cultuur coördinator: Annet Engelbertink: A.Engelbertink@konot.nl

NOG EVEN WACHTEN……OP HET SLOT-AKKOORD ! Dank voor jullie komst ! NOG EVEN WACHTEN……OP HET SLOT-AKKOORD !

Ach,mensen hoort dit lied. Dat ik ga declameren. Dat is de kunst van het leven Maak van het leven een kunst Ach,mensen hoort dit lied. Dat ik ga declameren. Over poëzie,erfgoed en jongleren. Theater, dans, toneel Word dat niet veel te veel ? Welnee, we zingen nu. Leef meer dan I & Q Refrein……ja ! Hoe wij de toekomst zien ? Da ’s kunst voor elk wat wils. Met 21 skills Die eeuw mag je vergeten. Want leren doen we steeds M. I. dat is ons brein En ga voor je talent Of zing met het refrein ………ja !

Dat is de kunst van het leven Maak van het leven een kunst De toekomst is het kind Nog puur en onbezonnen. Verwondering alom Zo zijn wij ooit begonnen. Cultuur en kunst dat voedt Het creatieve brein Denkt 4 dimensionaal En multi mediaal. Dat is de kunst van het leven Maak van het leven een kunst Tekst: Annet Engelbertink Melodie: Dat is uit het leven gegrepen Farce Majeur.