Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Autonomie in de derde graad
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Titel: Groeiproces de Ceder.
Hogescholen in Dialoog
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Kansrijke combinatiegroepen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Autonomie in de derde graad
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Informatie-avond groep 4-5
WELKOM.
Welkom in het eerste leerjaar!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat is coöperatief leren?
Vaco’s
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
het katholiek basisonderwijs
Basisschool St. Lambertus September 2018
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid ZORG OP SCHOOL Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid

1. Doelen De (zorg)leerkrachten begrijpen het vier-sporen-beleid en zijn gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan De (zorg)leerkrachten kunnen motiveren wat de achterliggende visie is achter het vier-sporen-beleid (zorg + differentiatie)

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit ONZE visie welbevinden en betrokkenheid = MOTIVATIE rekening houdend met de hulpvraag van elk kind maximale ontplooiing van elke leerling  Met aandacht voor zorg op school!

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie Vanuit de zorgvisie motivatie hoog houden bij lln. Motivatie = luisteren naar de basisbehoeften! Autonomie: (zelf in handen hebben, zelf keuzes maken, zelf willen, … Gesteund door anderen (in een veilige sfeer: “ik kan rekenen op anderen, ik ben niet alleen, ik krijg erkenning, …” Voelen dat je vooruitgaat en competenter wordt (“ik kan iets, ik heb succeservaringen, ik kan zelf het verschil maken, ik ben de moeite”).

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie Wat zijn onze ambities? Waarom doen wij het zoals we het nu doen?

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie voorkomen unieke en rijke condities creëren voor alle leerlingen afstemmen op noden van kinderen om optimale groei te krijgen = stimuleren en grenzen verleggen! oog voor de totale ontwikkeling van een kind. GOED ONDERWIJS vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie Cf. zorgcontinuüm

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie met ondersteuning van … SAMEN met … in DIALOOG + Leraar competent maken + doelmatigheidsbeleving vergroten + gedeelde verantwoordelijkheid, ondersteund! + vanuit de competenties en sterktes van de leraar + leraar = eerste verantwoordelijke + levenslang leren – leerproces

2. Een algemene kijk op zorg… vanuit een visie Zorg = o.a. DIFFERENTIATIE Differentiatie

3. differentiatie Diversiteit in beginsituatie is reëel diversiteit in talenten, in interesses, in voorkennis, in taalvaardigheid, in gedrag…  Differentiatie behoort daarom tot de basisaanpak van goed onderwijs voor alle kinderen (responsief)  het waardeert diversiteit (moreel aspect)  het voorkomt leerachterstanden bij essentiële (schoolse) vaardigheden (primair preventieve functie) Cfr. Zorgcontinuüm fase 0 en 1

3. differentiatie differentiatie = alle werkvormen en maatregelen die het leerproces en de participatie van leerlingen met speciale noden faciliteren. = vanaf de eerste minuut = kijk op kinderen Doel differentiatie = de brede basiszorg in je klas of in de school versterken. Dat betekent: zoveel mogelijk leerlingen in staat stellen om optimaal te ontwikkelen en om de noodzakelijke basisvaardigheden lezen, schrijven, rekenen in voldoende mate te verwerven.

3. differentiatie Differentiatie = nood aan vlekkeloze organisatie (differentiatie efficiënt organiseren)  geen leertijdverlies  procedures en hulpmiddelen waarbij lln. weten wat van hen verwacht wordt.  zelfcorrectie? MAAR: Een goede instructie blijft nodig en bovendien hebben zwakke leerlingen, die op zichzelf al meer leertijd nodig hebben om de basisleerstof te verwerven, vaak aanvullende instructie en remediëringshulp nodig.  NIET TE INGEWIKKELD, maar DOORDACHT

3. differentiatie: Op vele manieren! tutorlezen homogene groepen VIER-SPOREN-BELEID (nu) tempodifferentiatie heterogene groepen CLIM instructietafel hoekenwerk takenbord instructietafel peer-teaching curriculumdifferentiatie projectklas contractwerk Individueel werk niveaulezen groepswerk UDL (de droom  de toekomst)

4. vier-sporen-beleid: concreet startfilmpje vier-sporen-beleid

4. vier-sporen-beleid: concreet  4 groepen (variabel) groep 1 : klassikale instructie + verlengde instructie = beperkte basisoefeningen groep 2: : klassikale instructie + zelfstandig werk of peer-tutoring = basisoefeningen groep 3: : individuele verwerking instructie + zelfstandig werk = enkele basisoefeningen + verdieping groep 4: : individueel traject - leervoorsprong

4. vier-sporen-beleid: concreet ! Niet bij elke les haalbaar: bij sommige lessen heeft iedereen nood aan klassikale instructie ( kritisch kijken naar de methode) ! ! Weinig ingrijpende wijzigingen in de klaswerking !

4. vier-sporen-beleid: concreet Verschillende mogelijkheden: leerlingen schatten zichzelf in = begeleiding nodig! (voor de les: doelen visualiseren) vanuit de toets groepen maken (bij de start van de blok toets afnemen) vanuit herhalingsoefeningen bij de start van de blok groepen aanmaken leerkracht maakt groepen

4. vier-sporen-beleid: concreet  voorbeeldfilmpje les vier-sporen-beleid

4. vier-sporen-beleid: concreet PRO’S en CONTRA’S toets bij start blok lln. schatten zichzelf in lkr. maakt groepen herhalingsoef. …

4. vier-sporen-beleid: concreet een combinatie van… ! = een compromis = autonomie = zelfontplooiing = motivatie = … ! HOGE verwachtingen stellen aan ALLE leerlingen! Blok 8: les 1: kloklezen doelen: - …. de keuze van de juf: Groep 1: Groep 2: Groep 3: de keuze van de lln. Groep 1: Groep 2: Groep 3:

4. vier-sporen-beleid: concreet Bij de start van de les: doelen visualiseren leerkrachten kijken kritisch naar de methode Wat zijn de doelen van mijn les? Wat moeten de leerlingen kennen? (basisleerstof)? Welke oefeningen vallen hieronder? Wat is uitbreiding/verdieping/verrijking? LEERPLAN – EINDTERMEN?!

4. vier-sporen-beleid: concreet aan de slag met je collega… afstemmingsgesprek (voor de start: overleg zorglkr - titularis) Welke les(sen)? Welke groepen? Welk materiaal groep 4 (verdieping)? Wie voorziet dit materiaal? Wat zijn basisoefeningen? Welke oefeningen moet iedereen gemaakt hebben? Zelfcorrectie? Op welke manier verwerft groep 3 de instructie? …

4. vier-sporen-beleid: concreet aan de slag met je collega… 2) uitvoering (zorgleerkracht + titularis …) Wie geeft de instructie? Wie gaat begeleidend rond? Wie verbetert wat? …

4. vier-sporen-beleid: concreet aan de slag met je collega… 3) Terugkoppelen en bijsturen + SAMEN MET - IN DIALOOG MET + GEDEELDE VERANTWOORDELIJKHEID + LEERLINGEN EN LEERKRACHT VOELEN ZICH ONDERSTEUND

4. vier-sporen-beleid: concreet Rolverdeling voortdurend in overleg, vanuit een positief engagement klasmentor zorgleerkracht overleg eerstelijnsverantwoordelijke ondersteund instructie + verlengde instructie (groep 1 – 2) verlengde instructie (groep 3 – 4) groepsverdeling (op basis van toets?) correctie opvolging klasgroep (groep 1 – 2 – 3) verdieping (groep 4) + opvolging … ….

4. vier-sporen-beleid: concreet Kritische reflectie vier-sporen-beleid (+ en - ?): …

4. vier-sporen-beleid: concreet

4. vier-sporen-beleid: concreet durf te starten – uitproberen – met vallen en opstaan. “weerstand is vaak een negatieve manier om uitdrukking te geven aan een positieve bezorgdheid.”