Maatschappelijk Werk en de rol van sociaal makelaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Resultaatgericht Samenwerken
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Pastoraal op school.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Jongeren Preventie Team
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Leren van lastige kwesties
Participatie in de praktijk
Doel en taak van de hulpverlening
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Herstelondersteunende zorg en presentie
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Diversiteit en integratie
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
voor een samenleving met veerkracht
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijk Werk en de rol van sociaal makelaar Masterclass Maatschappelijk Werk en de rol van sociaal makelaar Wil Huige en Ben Venneman 23 april 2015

Masterclass Sociaal makelaarschap Programma 18.00 – 21.00 Welkom en introductie Presentatie Theorie en Dialoog Pauze Oefening Plenair bespreken Opbrengst en afsluiten

Ziel van het vak…… The most important problem for future of professionalism is not economic, political of structural, buts it’s soul. Citaat Eliot Freidson (2001, Professionalism, the Third, logic, on the practice of Knowledge) Een door eigenbelang gestuurde professional is liever held met de dweil, dan iemand die ziet dat een ander een betere oplossing heeft voor de (water) overlast! Citaat: Jurgen van der Heijden; (2010, Combineer wat je hebt)

Botsende waarden en logica’s in ons vak! Efficiëntie en rendement Markt Maat-schappelijk werker Overheid Samenleving Legitimering en regie Burgerkracht

Stille revolutie in de wijken Burgers, dragers van problemen (10 – 100%) Burgers, eigenaren van eigen oplossingen (10-70-20%) van naar

Profiel: Vrijwillig Bemiddelingsmedewerker Participatie Functie-eisen: - HBO werk- en denkniveau - Ervaring in het voeren van bemiddelingsgesprekken - Initiatiefrijk - Goede communicatieve vaardigheden - Kennis van de sociale kaart van Almelo/goed netwerk                                                  Competenties: - Ondernemend werken en kansen benutten - Klantgerichte instelling - Oog voor kwaliteit - Resultaatgericht - Inlevingsvermogen Beschikbaarheid: - minimaal 1 dag per week, - maximaal 2 dagen per week Welzijnsinstelling SCOOP in Almelo

Sociale Professional 2.0…., en haar opgave! Capaciteiten Inhoud Ondernemend Creativiteit en leren Adaptief en verbindend Kostenbewustzijn Gebruik ( sociale) technologie Relationele ethiek Sociale rechtvaardigheid Normatieve professionaliteit Dubbele boekhouding ( sociale) veiligheid Sociale samenhang Inclusie Sociale kwaliteit Vakmanschap van burgers Kernopgave van sociale professional Bevorderen van

AMW en Sociaal makelaar Identiteit Maatschappelijk Werk: in vier kwaliteitsfactoren?

Denkkader: Sociaal Kapitaal Robert D. Putnam: Sociaal kapitaal Linking Bridging Bonding Rol Sociaal Makelaar: drie-componentenlijm?

Denkkader Capability Approach: in vogelvlucht Sen en Nussbaum Capability Approach in vogelvlucht Kernconcepten

Capability approach: 3 kernideeën Elk mens wordt geboren als een kwetsbaar wezen vol mogelijkheden en talenten die ieder zelf tot ontwikkeling moet kunnen brengen om zo de mens te worden die hij of zij in aanleg is. Anderen zijn daarbij onmisbaar, want zonder hun zorg, hulp, ondersteuning, vriendschap en liefde kan geen mens tot leven komen. Ieder mens blijft echter wel zelf verantwoordelijk voor dit proces 3. Een goede samenleving is een samenleving die elk van haar leden in de gelegenheid stelt om zijn capaciteiten te ontplooien en die daarvoor ook de materiële, juridische, politiek en culturele voorwaarden schept, minstens tot een drempelniveau

Capability Approach: Capability Nussbaums centrale capabilities Capabilities die fundamenteel zijn voor een volwaardig menselijk bestaan: In staat zijn ( en dus in staat gesteld worden) om tot leven te komen; Om een lijfelijk gezond en veilig leven te leiden; Om zich intellectueel, affectief en creatief te ontwikkelen; Om eigen afwegingen te leren maken over wat goed is en niet goed; Om relaties aan te gaan en bij de vormgeving daarvan zelf betrokken te worden; En om mee te beslissen over de inrichting van de eigen politiek, sociale en ecologische leefomgeving

Een verhaal van vrijheid en keuzes?! Mogelijkheden….. …scheppen … een waardevol kansen op… leven! Naar: Robeyns, 2005 Persoonlijke factoren Capabilities Omgevingsfactoren Functionings: functioneren keuzevrijheid sociale factoren

Denkkader Lichte en zware gemeenschap Lichte gemeenschap: een groep waar je als individu op eigen verzoek, keuze aan verbindt, zonder ernstige gevolgen van los kunt komen ( informeel organiseren in tijdelijke verbanden) Zware gemeenschap: verbanden waar een individu niet zomaar lid van kan worden, uittreding heeft serieuze gevolgen voor individuele leden. (iedereen binnen boord, op straffe van…) Bron: Hurenkamp en Duyvendak, 2008 Tijdschrift Krisis Zygmunt BaumanL vloeibare tijden.

Denk en handelingskader Kwartiermaken( Doortje Kal) Uitsluiting maakt ziek Kwetsbaar en zorgzaam burgerschap: gevarieerde samenleving Kwetsbaarheid mag niet zoek raken! Contact met de ‘vreemde ander’ Burgervriendschappen Maatschappelijke steunsystemen: Niche

De sociaal makelaar: Leren en innoveren met een nieuwe rol Bron: Manon Ruijters, Liefde voor leren (2006)

opdracht Stap 1 individueel: Reflectie en eerste gedachtebepaling op theoretische verkenning: wat zijn voor jou essentiële elementen uit de besproken theorievorming in relatie tot de rol van Sociaal Makelaar? Stap 2 kleine groep: Vergelijk met enkele collega’s de uitkomsten van stap 1 Stap 3 kleine groep: Wat betekent deze theoretische verkenning voor de ontwikkeling van de rol van Sociaal Makelaar? Welke kansen en oplossing zien jullie om vanuit het MWD/Wmo-profiel vorm te geven aan de rol van Sociaal Makelaar? En het innemen van een duidelijke positie in een sociaal team? Stap 5 grote groep: Wat zijn de 5 meest succesvolle kansen en oplossingen? Stap 6 grote groep: Wat gaan jullie met deze uitkomsten doen? Stap 1 19.00 – 19.05 Stap 2 19.05 – 19.20 Stap 3 19.20 – 19.35 Stap 4 19.35 – 20.00 Stap 5 20.10 – 20.40 eerst stemmen, dan plenaire discussie over de resultaten. Stap 6 20.40 – 20.50 20.50 afronden