Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Autonomie in de derde graad
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
4.1 Van probleem tot prototype
Technische geletterdheid en onderwijs
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Oefenen PW.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Technisch Ontwerp.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Medmec04 les 3 Engagement.
Proces en Product.
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
Ontwerptheorie Wat is ontwerpen? Ontwerpproblemen Ontwerpleer
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Onderzoekend leren bij Nederlands
Autonomie in de derde graad
Rolstoel robotarm Raymond en Ilona.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Natuur en Techniek in de Basisschool
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
Digitale Techniek voor HAVO
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Producten van TU Delft, SEC
Pedagogische theorieën
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Thema 5 Ontwerpen en onderzoeken in de (nieuwe) bètavakken. Elise Quant Master SEC – Bètadidactiek I.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
G EZAMENLIJKE OUDERAVOND W ELKOM !. Programma 1.Actuele stand van zaken m.b.t. de samenvoeging. 2.Informatie over de gekozen methodes. 3.Informatie over.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Robots en programmeren
ontwerpen naar de natuur
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
De didactiek van vandaag
Product van TU Delft, SEC
Je kunt het lesritme hieronder zo gebruiken, of de symbolen selecteren en er een nieuwe ontwerpcyclus mee maken. Een die goed past bij jouw ontwerp. Als.
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
<naam bedrijf> & <naam school>
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003 18-4-2017 Samenhangend leren bij Natuurkunde en Techniek Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003

Welke relatie heeft techniek met natuurwetenschappen? 18-4-2017 Samenhang? Welke relatie heeft techniek met natuurwetenschappen?

Relatie is complex Natuurwetenschap 18-4-2017 Relatie is complex Natuurwetenschap Wereld .............................. Theorie dingen ....................... beschrijving Techniek

Verschil in werkwijzen 18-4-2017 Verschil in werkwijzen Natuurwetenschappers onderzoek Technici (ingenieurs) ontwerp

Werkwijze bij technisch ontwerpen Ontwerpprobleem analyseren en beschrijven Programma van eisen opstellen Product / ontwerp evalueren Ontwerpcyclus Uitwerkingen bedenken Ontwerp realiseren en testen Ontwerpvoorstel formuleren

Samenhangend leren door ontwerpen? 18-4-2017 Samenhangend leren door ontwerpen? Roth: Science leren via technische activiteiten Geschikte contexten kiezen bruggen, projectielen (catapult, waterraket), overbrengingen, elektrische apparaten, energie (fischer technik, lego, muisenvalauto).. Activiteiten Ontwerpen Testen/ onderzoeken Discussie

18-4-2017 Ontwerpend leren Bevindingen van Roth (60 % ontwerpen, 15 % onderzoek, 25 % discussie) Motivatie Belang van open probleemstellingen Leereffecten door communicatie, aanwijsbaarheid, gebaren Constructivistisch leren door denken met (en praten in de aanwezigheid van) concrete dingen

Condities voor authentiek leren 18-4-2017 Condities voor authentiek leren Problemen moeten ruimte bieden voor eigen invulling Starten bij kennisniveau leerlingen, Leerlingen moeten zich een deel van een team voelen Kennis moet sociaal geconstrueerd worden Leerlingen moeten gebruik kunnen maken van de expertise van derden Het organiseren van motiverende ontwerpactiviteiten bij Natuurkunde, Biologie en Scheikunde.

Materiaalontwikkeling voor leergebied Natuurkunde en Techniek 18-4-2017 Materiaalontwikkeling voor leergebied Natuurkunde en Techniek Experimenteel lesmateriaal * Voorbeelden uit T&S project Integratie van natuurkunde in ontwerpopdrachten Fischer Technik Eco Power Actief leren met constructiebouwdozen

Ontwerponderwijs van klas 1 t/m klas 6 project Technologie&Samenleving AMSTEL Instituut (UvA), ELAN (UT), TULO (TUD), SLO + scholen Ontwerponderwijs in vakken en samenhang Context: maatschappelijke problemen oplossen Bètabreed: Tn, BiNaSk, ANW Schoollang: klas 1 t/m 6

Voorbeeld uit de T&S keuken 18-4-2017 Voorbeeld uit de T&S keuken Techniek Natuurkunde Klas 2/3 Daglicht onder de grond

Speeltuinen voor actief leren FISCHER TECHNIK ECOPOWER Hoe open? Hoe gesloten? Hoeveel vak en hoeveel samen?

Kijken vanuit de vakbril TECHNIEK <> Context Ontwerpopdracht Bouwen Testen Verbeteren NATUURKUNDE Context Onderzoeksvraag Gebruik Onderzoek Beantwoorden onderzoeksvraag

VAKBRIL TECHNIEK Herontwerp de hijskraan (voorbeeld) Ontwerpopdracht Pas het ontwerp van de hijskraan zo aan dat de nieuwe hijskraan een zwaardere last kan hijsen dan de hijskraan uit het boekje.

VAKBRIL NATUURKUNDE: Onderzoek de hijskraan (voorbeeld) Onderzoeksvragen Welke spanning leveren de zonnecellen onder verschillende omstandigheden? N&T…. Hoe kunnen we de spanning op de motor zo groot mogelijk maken?

VERVOLGONDERZOEK NATUURKUNDE Onderzoeksvraag Hoe verschillen stroom en spanning van elkaar bij het omhoog en omlaag hijsen van een zware last?

Meetresultaten vervolgonderzoek hijskraan

Zelf uitproberen T&S: Ogen in je rugzak Veilige fietsverlichting Laptop beveiliging FISCHER Demonteren en weer in elkaar zetten Techniekopdrachten zonder PC Natuurkundeopdrachten met voltmeter en eventueel PC Vervolgopdrachten met PC

Overwegingen bij het kiezen van Fischer Technik practica Minder geschikt Techniek: windmolen Techniek: auto Coachlab meetset Nodig bij alle drie de vervolgopdrachten Handig bij natuurkundeopdracht windmolen en hijskraan

Geïntegreerd en meer open?

Literatuur Designing communities Wolff-Michael Roth 18-4-2017 Literatuur Designing communities Wolff-Michael Roth Science&Technology Education Library Kluwer Academic Publishers (1998) ISBN:0-7923-4704-8 en ook ….. CD Techniek 15+ Het organiseren van motiverende ontwerpactiviteiten bij Natuurkunde, Biologie en Scheikunde. Biotechnologie/Bierbrouwen/Hogeschool van Wageningen Natuurkunde/Inform Scheilkimnde Docenten en leerlingen instrumenten in handen geven om dat ook uit te kunen voeren in beschikbare tijd en met beschikbare middelen. Uitgewerkte opdrachten, Logboek voor leerlingen Draaiboek voor docenten