OPEN LA-DAG 30/4/2015 STAGEMENTOREN open LA 1415 stagementoren 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Stagementorendag ‘ortho’ 20 maart Programma •Welkom! •Het nieuw curriculum… met bijzondere aandacht voor stages en afstudeerproject •Koffiepauze.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Studietaak De studietaak staat centraal
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Studiecoach Bijeenkomst
moderniseren van het curriculum.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Welkom bij Maastricht University.
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
Leren in de beroepspraktijk
Informatie zorgkundige
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Mijn opleidingsbeeld.
Competentieproef Thibaud Steppe
Bachelor Medische Hulpverlening
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Het eenvormig stagebegeleidingsformulier verpleegkunde voor West-Vlaanderen Provinciaal Verpleegkundig Overleg Zorgnet ziekenhuizen Alle scholen uit West-Vlaanderen.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
PEDIATRIE INFO KEUZE STAGE 1. Kinderen van 0 – 15 à 16 jaar Uitgebreide pathologie: zowel heelkunde als inwendige Chronische aandoeningen Acute aandoeningen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
OF Het praktijksemester.
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

OPEN LA-DAG 30/4/2015 STAGEMENTOREN open LA 1415 stagementoren 1

Postgraduaat leerstoornissen open LA 1415 stagementoren 2

Professioneel Handelen Opleiding Logopedie en Audiologie (LA): overview 1. Recente evoluties opleiding LA 2. Opleidingsonderdeel Professioneel Handelen (PH) Stage LA: wijzigingen Stage LA: organisatie en stageportaal 5. Varia INHOUD 3 open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen OPLEIDING LA: OVERVIEW 4 open LA 1415 stagementoren Fase 1: normale ontwikkeling / afwijkende ontwikkeling Fase 2: onderzoek/diagnostiek/therapie Fase 3: verdieping

Professioneel Handelen LEERGEBIEDEN 5 open LA 1415 stagementoren OPLEIDING LA: OVERVIEW

Professioneel Handelen 6 open LA 1415 stagementoren Normale en afwijkende spraak, taal en gehoor 33 studiepunten OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 7 open LA 1415 stagementoren OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 8 open LA 1415 stagementoren Dadelijk specifieke logopedische/audiologische kennis + toepassingen OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 9 open LA 1415 stagementoren Als logopedist/audioloog sta je model  proef ‘eigen spreekgedrag’  individuele begeleiding  opvolging spelling (dictee) Inzicht in het communicatiesysteem Gespreksvaardigheden OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 10 open LA 1415 stagementoren Wetenschappelijk onderbouwd 27 studiepunten OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 11 open LA 1415 stagementoren Taalwetenschappen (4 STP) hoe is taal opgebouwd? - syntaxis, morfologie, semantiek, fonologie, pragmatiek - fonetisch schrift OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 12 open LA 1415 stagementoren OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 13 open LA 1415 stagementoren OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen 14 open LA 1415 stagementoren OPLEIDING LA: FASE 1

Professioneel Handelen Gelijke opbouw: steeds meer uitdiepen en verfijnen… Logopedisch/audiologisch leergebied Ondersteunende wetenschappen Stage : 4 weken observatie/participatie Keuzevakken OPLEIDING LA: FASE 2 15 open LA 1415 stagementoren Leergebied logopedie/audiologie Methodieken in de logopedie en audiologie Spraak: Articulatie, Stem, Vloeiendheid Taal: Mondelinge taal, Leerstoornissen Gehoor Professioneel handelen Stage Ondersteunende wetenschappen Religie, zingeving en levensbeschouwing Humane wetenschappen  Ontwikkelingspsychologie  Algemene en bijzondere pedagogiek Medische wetenschappen  Neuropathologie en pathologie van spraak-, stem- en gehoororganen  Psychopathologie en Genetica Taalwetenschappen Statistiek Onderzoeksrapportering Keuzevakken Psychomotoriek Evenwicht Campus Cosmos Keuzevakken binnen andere opleidingen

Professioneel Handelen Specialisatie: keuzemodules 2 Stages (januari – juni) Bachelorproef Beroepsvoorbereiding OPLEIDING LA: FASE 3 LOGOPEDIE 16 open LA 1415 stagementoren Leergebied logopedie Spraak: Articulatie, Stem, Vloeiendheid Taal: Mondelinge taal, Leerstoornissen, Ondersteunde communicatie Keuzemodules:  Personen met verstandelijke beperking  Personen met neuromotorische beperkingen  Personen met eet- en drinkproblemen  Volwassenen met verworven communicatiestoornissen  Meertalige kinderen  Summer School Stages Bachelorproef Professioneel handelen Beroepsvoorbereiding

Professioneel Handelen Specialisatie − Beginselen in de audiologie − Klinische audiologie − Hoortoestel en hoortoestelaanpassing − Revalidatie Stage Bachelorproef Beroepsvoorbereiding Professioneel handelen OPLEIDING LA: FASE 3 AUDIOLOGIE 17 open LA 1415 stagementoren Leergebied audiologie Beginselen van de audiologie Klinische audiologie Hoortoestel en hoortoestelaanpassing Revalidatie Stages Bachelorproef Professioneel handelen Beroepsvoorbereiding

Professioneel Handelen Keuzemodules LA 18 open LA 1415 stagementoren Voor fase 2 Vanuit LAPsychomotoriek Evenwicht zit niet alleen tussen je oren Vanuit TPRevalidatiepsychologie Vanuit VPDiversiteit MultidisciplinairCampus Cosmos (Creatief Online Samenwerken en Multidisciplinair Online Samenwerken - binnen Gezondheid en Welzijn – casusgericht – online – multidisciplinair - breed) (competenties: patroondoorbrekend denken / online vaardigheden multidisciplinaire samenwerking’) 1 RECENTE EVOLUTIES OPLEIDING LA

Professioneel Handelen Voor fase 3 Vanuit LAPersonen met een eet- en/of drinkproblematiek Volwassenen met verworven neurogene communicatiestoornissen Personen met neuromotorische beperkingen Persons with intellectual disabilities Communication disorders in bilingual children SLT Summer School Vanuit TPInterculturele begeleiding Psychosociale rehabilitatie 19 open LA 1415 stagementoren Keuzemodules LOG 1 RECENTE EVOLUTIES OPLEIDING LA

Professioneel Handelen 20 1 RECENTE EVOLUTIES OPLEIDING LA Traject werkstudenten: 4 jaar / 45 STP Didactische werkvormen evolueren … zoals Flipped Classroom (Flipping the Classroom (organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie. Studenten kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en reguliere lessen tot zich nemen. Zo is er meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek.) opstart bij OPO ‘Vloeiendheid, Methodieken, Fysica open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen 16-17: AUD lessen semester 1 & stages semester 2 ~ LOG 21 open LA 1415 stagementoren 1 RECENTE EVOLUTIES OPLEIDING LA

Professioneel Handelen OPO Professioneel Handelen: Ilse Smits Zie ppt-presentatie 22 open LA 1415 stagementoren 2 PROFESSIONEEL HANDELEN (PH)

Professioneel Handelen 3 STAGE: SUPERVISOREN LA 23 open LA 1415 stagementoren Hilde ALEWATERSAnnelies LABAERE Katrien COLMANAn LOWETTE Marleen DE SLOOVEREMark MEERSMAN Annemie GIELISHilde TUTELEERS Lieke HOPPENBROUWERSSabine VAN EERDENBURGH Caroline HUYSKENSIneke WILSSENS Iris JOOSSENAnke VAN OEVELEN Allart KNOOP

Professioneel Handelen a) casus stage 3LOG/4AUD ~ zie PH (Ilse Smits) b) stagecompetenties ~ PH c) stagecompetentieprofiel 3 STAGE 15-16: WIJZIGINGEN 24 open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen b) Stagecompetenties: generieke en beroepsspecifieke: -rationalisatie -transparantie ~ PH 25 open LA 1415 stagementoren 3 STAGE 15-16: WIJZIGINGEN generieke competenties LAzichzelf117 ander12/136/7 taak11/126/7 beroepsspecifieke competenties LAstage o.v. LOGstage o.v. AUDstage o.v.

Professioneel Handelen b) Generieke competenties PH ~ stage LOG en AUD Accuratesse, nauwkeurigheid Contactbereidheid Dienstverlenende ingesteldheid Empathie Flexibiliteit Kritische ingesteldheid Leergierigheid Resultaatgerichtheid Zelfstandigheid Z=oranje A=groen T=puper 26 Timemanagement Doorzettingsvermogen Adequate non-verbale communicatie Creativiteit Handelen volgens de ethische en deontologische code Initiatief nemen Zelfreflectie Omgaan met feedback 3 STAGE 15-16: WIJZIGINGEN open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen b) Beroepsspecifieke competenties LOG en AUD: conform ODL en competenties (~ PH) ODL1: preventie ODL2: onderzoek ODL3: therapie 27 open LA 1415 stagementoren 3 STAGE 15-16: WIJZIGINGEN

Professioneel Handelen c) Competentieprofiel LOG en AUD: → tussentijdse evaluatie (mentoren) → eindevaluatie (supervisoren) in ontwikkeling volgens ‘PH’ competenties -gebruiksvriendelijk & efficiënt -computertechnische vereisten -competenties Z / A / T / LOG / AUD (met omschrijving) + valluiken met 8 evaluatieniveaus (aan te klikken) 28 open LA 1415 stagementoren 3 STAGE 15-16: WIJZIGINGEN

Professioneel Handelen NIEUW SCHEMA: Mark Meersman Zie ppt-presentataie 3 STAGE: GEDRAGSANALYSE 29 open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen Stage-organisatie en stageportaal: Anke Van Oevelen Zie ppt-presentatie 4 STAGE-ORGANISATIE 30 open LA 1415 stagementoren

Professioneel Handelen Nieuwsbrief stage LA Beoordeling stagementorendag binnen open LA-dag? Tijdstip? Vragen/suggesties m.b.t. stage? 5 VARIA 31 open LA 1415 stagementoren