Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
….een korte presentatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker Fontys OSO

Aanleiding en context AOS: Academische Opleidingsschool Academische kop op de opleidingsschool 18 basisscholen Doel: schoolontwikkeling door uitvoering van praktijkgericht onderzoek Onderzoekende houding, cultuur Betere keuzes onderwijsaanpak

Onderzoekende houding Bruggink en Harinck (2012): 1. Nieuwsgierigheid 2. Open houding 3. Kritisch zijn 4. Tot inzicht willen komen 5. Bereid zijn tot perspectiefwisseling 6. Distantie nemen van routines 7. Nauwkeurigheid 8. Onderdeel willen uitmaken van een leergemeenschap 9. Gerichtheid op bronnen

Organisatie van de AOS Per school: onderzoeksgroep met: Student (spil) leerkrachten lid MT Begeleiding vanuit pabo Onderzoeksbijeenkomsten: Uitwisseling, begeleiding, reflectie onderzoekscultuur

Onderzoek in de AOS Startpunt: probleem (verbeterpunt) ervaren door leraren, speerpunt in schoolontwikkeling

Onderzoek in het kort Wat weten we uit theorie? Verbeterwens Actie-punten Hoe doen we het in praktijk?

Innovatie zonder onderzoek Verbeterwens Actie-punten

Onderzoek in de AOS 2 deelonderzoeken Vraag: 1 Welke bijdrage levert praktijkgericht onderzoek aan de schoolontwikkeling in de AOS? 2 In welke mate is de onderzoekscultuur van scholen meetbaar met de ‘scan onderzoekscultuur’

Theoretisch kader Onderzoek -> schoolontwikkeling: 2 manieren:   Onderzoek -> schoolontwikkeling: 2 manieren: Resultaten gebruikt voor het implementeren van onderwijs verbeteringen (Bernhardt, 2013) -> Feedbackfunctie Onderzoeksproces leidt tot dialoog en reflectie tussen leraren (Butler, e.a., 2004) -> Dialoogfunctie

Feedbackfunctie Onderwijsvernieuwingen verlopen vaak niet optimaal:   Onderwijsvernieuwingen verlopen vaak niet optimaal: Ad hoc beslissingen, zonder analyse vooraf, geen monitoring en evaluatie van proces en opbrengst (Schildkamp, 2012; Hargreaves, 2007) Vaak veel vernieuwingen tegelijk gestart, zonder focus en prioritering (Fullan, 2001) Leraren hebben geen zicht op rationale, alleen ‘optische’ invoering (Janssen, e.a., 2013)

Feedbackfunctie   Praktijkgericht onderzoek kan leiden tot meer sytematische en planmatige vernieuwingen, door feedback vanuit onderzoek (Brandsma, 2011) Waar gaan we naar toe, wat zijn onze doelen? (feed up) Wat is de stand van zaken met betrekking tot het bereiken van de doelen? (feedback) Hoe nu verder om de doelen te behalen? (feed forward)

Dialoogfunctie   Gedragsveranderingen bij leraren is een complex proces (Avalos, 2011): cognitieve en emotionele betrokkenheid open staan voor elkaars standpunten en overtuigingen open staan voor gedragsalternatieven Reflectieve dialoog belangrijke factor (Horn & Little, 2014)

Dialoogfunctie   Onderzoek naar eigen praktijk kan leiden tot reflectieve dialoog (Casey, 2012; Butler, ea 2004): vraagt om distantie en reflectie meer kennis door input vanuit literatuur gaat om hun eigen leerlingen en eigen problemen Leraren zijn minder routinematig, meer bewuste keuzes, gericht op verbeteren, meer samenwerking

Onderzoek- schoolontwikkeling

Methode 2 deelstudies Deel 1: directeur+coach Vragenlijst Diepte-interviews (6 scholen) Deel 2: directeur+coach Interviews over scan 18 scholen

Resultaten Vragenlijst Alle scholen hebben een onderzoeksgroep Alle scholen zijn overtuigd van het belang van onderzoek voor schoolontwikkeling Alle scholen zijn van plan om de resultaten te gaan gebruiken Verschillende condities spelen een rol

Resultaten interviews Portret 1: AOS (9 jaar, grote school, ontwikkelingsgericht) Onderzoek is onderdeel van cultuur (beleid, schoolgids, IPB) Leraren denken op een andere manier Veel opleidingen, leren van elkaar Profilering, samenwerking met universiteiten Portret 2: AOS (2 jaar, binnenstadschool) Onderzoeksgroep loopt, goede dialoog Rest van de school weinig betrokken Directeur beperkte rol Voettekst

Conclusies 1 Opvattingen Onderzoek wordt door de scholen als waardevol gezien voor schoolontwikkeling (feedbackfunctie en dialoogfunctie) Alle scholen zijn in ontwikkeling Ervaren AOS-scholen zien gedragsverandering bij leerkrachten: Kritischer naar eigen gedrag Interesse in literatuur Leren van elkaar Geen ad hoc vernieuwingen

Conclusies 2 Ontwikkelingsfasen Fase Focus 1 Organisatie intern, dialoog in onderzoeksgroep Keuze van onderzoeksthema 2 Verbreding naar hele team, dialoog in school Beleid/keuzes gebaseerd op onderzoek Personeelsbeleid gericht op onderzoekscultuur Onderzoek is integraal aspect van cultuur en beleid Verbreding naar extern: andere scholen in bestuur, contacten met kennisinstellingen, profilering

Conclusies 3 Rol schoolleider Relatie met schoolontwikkeling bewaken (inbedding) Uitstralen: belang van onderzoek voor beleid Stimuleren van onderzoekende houding Kritische vragen, waaromvragen Lezen literatuur (just in time) Waarderen initiatieven Externe blik Zorgdragen voor implementatie (inplannen, draagvlak) Faciliteren, vervullen van condities voor onderzoek

Deelstudie 2 Onderzoekscultuur Scan onderzoekscultuur: 8 indicatoren, 4 fasen (startend=0 tot ervaren=3) Directeur en coach hebben zichzelf ingeschaald met behulp van onderzoeker aan de hand van concrete voorbeelden Meeste scholen fase 2, enkele (startende) fase 1, 6 scholen rond 2-3.

Scan Onderzoekscultuur Profilering School manifesteert zich als AOS, zit in de visie, in documenten, publicaties, verbreding in bestuur Onderzoeksgroep – taken Onderzoeksgroep voelt zich verantwoordelijk voor uitvoering en implementatie van de resultaten Onderzoeksgroep – bemensing Onderzoeksgroep zorgvuldig samengesteld: expertise, management, inhoud, gebruiker Onderzoeksthema en beleid Onderzoeksthema op basis van speerpunten en urgentie bij leraren

Scan Onderzoekscultuur Betrokkenheid team Team wordt op de hoogte gehouden van het onderzoek en uitgedaagd mee te denken Onderzoekende houding Team vertoont een onderzoekende houding, zoekt naar onderbouwing, kritische reflectie Professionele dialoog Inhoudelijke gesprekken nav het onderzoek, met diepgang Rol van de directeur Directeur vertoont een voorbeeldrol, zorgt voor organisatie, facilitering en stimuleert en ondersteunt onderzoekende houding

Conclusies Scan is bruikbaar, geeft goed beeld van inbedding van onderzoek in de school Niet: kwaliteit van het onderzoek Voorzichtigheid geboden wat betreft sociaal wenselijkheid Geeft handvatten voor verbetering Enkele indicatoren aanpassen (strenger)

Dank je wel! A.Ros@Fontys.nl l.vandenbergh@fontys.nl