Functiewaardering in het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Omgevingsdienst Midden- en West- Brabant
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Innovatie en stakeholders in VO
Waarom een vitale organisatie positief werkt
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
Opbrengstgericht werken
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Onderwijssystemen op Sint Maarten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
April ’17.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Rechten en plichten & Testrondes.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Voorlichting nieuwe CAO PO
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Functiewaarderen workshop OOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Cao Stand van zaken cao onderhandelingen Looptijd Pensioenregeling Salaris Functiewaardering Uitbesteding Duurzame Inzetbaarheid.
1 1 Ouders 4 e leerjaar september 2015.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Functiemix GMR Woensdag 20 januari Proces tot nu mrt mrt jun jun GMR Ondersteuning P&O GMR- vergadering Beloningscafé okt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
WAAROM BEN IK EEN GESCHIKTE LC- KANDIDAAD. ACTIEVE VOORTREKKER – ONDERWIJS VERNIEUWING -Het sportklasproject tot een succes gemaakt. -Flex It project.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Voor goed bijzonder onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom Informatiebijeenkomst 13 november 2018 De overstap van VO naar MBO Tonny Meessen LOB-functionaris
Welkom Informatiebijeenkomst 13 november 2018 De overstap van VO naar MBO Tonny Meessen LOB-functionaris
Transcript van de presentatie:

Functiewaardering in het voortgezet onderwijs Joost Baelemans Marcel Brand Niels Glaudemans FuWaSys in het VO 1

Inhoud Waarom dit onderwerp Achtergrond FuWaSys Het FuWaSys Invoering bij verschillende scholen Conclusie Discussie en vragenronde FuWaSys in het VO 2

Waarom dit onderwerp? Waarom nog 1e graads docent worden? Steeds meer docenten stappen over van en naar bedrijfsleven Toekomstperspectief Zal het in de toekomst interessant zijn om werkgevers te gaan vergelijken? FuWaSys in het VO 3

Achtergrond Bij bespreking van CAO in 2000 bleek het huidige systeem verouderd Om problemen in kaart te brengen is de commissie FuWaSys opgericht Conclusies en aanbevelingen zijn maatgevend geweest voor nieuwe CAO FuWaSys in het VO 4

Achtergrond (2) Bewegingsvrijheid voor scholen moet toenemen! Doelen: verbeteren van het loopbaanperspectief van onderwijspersoneel via functiedifferentiatie, extra inzet van onderwijsondersteunend personeel, en beloningsdifferentiatie; versterken van de schoolontwikkeling in het voortgezet onderwijs; scholen en begeleiden van zij-instromers; uitbreiden van LIO-schap; introduceren van een vorm van betaald ouderschapsverlof. FuWaSys in het VO 5

Het FuWaSys Introductie schaal LB, LC, LD Minimaal 12% van huidige schaal LB moet per 01-08-2005 in LC geplaatst worden (in FTE’s) Personeel kan bewuster kiezen voor verloop carrière Scholen kunnen zelf onderverdeling maken welke functies bij welke schaal hoort Moet ingevoerd zijn per 01-08-2005 FuWaSys in het VO 6

Invoering bij het Udens College Opstellen stuurgroep FuWaSys Met schoolorganisatie grof bouwwerk maken Voorlichten betrokkenen en bespreken plannen Vaststellen functiebouwwerk en waarderen functies Uitvoeren gesprekkencyclus FuWaSys in het VO 7

Invoering Mill-Hillcollege Huidige LD docenten blijven LD Nieuwe docenten LB, bij extra factoren naast lesgeven LC Nog meer LD FuWaSys in het VO 8

Invoering Mill-Hillcollege Hele globale schets omdat: Wel opdracht van stichting OMO, maar beginnen pas met ontwikkeling in maart 2005. OMO zegt dat het niet gedaan mag worden (na een mail van de OMO, met het verzoek om uitleg). Terug gekoppeld naar schoolbestuur, maar die snapten de OMO opmerking ook niet. FuWaSys in het VO 9

Invoering bij het Vmbo College Part 1 Ontwerpen van plan van aanpak → Installeren van de commissie LC-functie → Opstellen van functiebeschrijving; inclusief competenties en de toetsbare functie-eisen → Bepalen van de formatieve ruimte → Invullen van de personele bezetting van de benoemingsadviescommissie (BAC) → Werving van de kandidaten: start van de sollicitatieprocedure → Selectie van de kandidaten → Nazorg: gesprekken met benoemde en afgewezen kandidaten → Afwikkelen van de bezwarenprocedure. FuWaSys in het VO 10

Invoering bij het Vmbo College Part 2 - resultaat enquête directie Nagenoeg het gehele proces wordt begeleid door een externe instantie (BAC-commissie). Het advies door de externe instantie (BAC-commissie) is door de directie 1 op 1 overgenomen. Directie is redelijk tevreden; Ja, want de procedure was duidelijk en werkte goed. Neen, want door de numerus fixus (12% van het totale FTE-aanbod) konden een paar geschikte kandidaten niet benoemd worden. Wat nu is gedaan door een BAC-commissie wordt in de toekomst gedaan door de directie. Het circus LB/LC zorgt voor onrust onder docenten Onderscheid LB/LC FuWaSys in het VO 11

Conclusie Bij het solliciteren bij een school zal het lonend zijn om arbeidsvoorwaarden en carrière perspectief te gaan vergelijken Een 1e graadsfunctie zal in de toekomst zeker geen LD functie opleveren Het is erg lastig een juiste keuze te kunnen maken tussen de geschikte kandidaten gelet op de 12% van het totaal FTE-veld (vmbo-college) FuWaSys in het VO 12

Vragen? FuWaSys in het VO 13

Bronnen en grafieken FuWaSys in het VO 14

Bronnen en grafieken FuWaSys in het VO 15

Onderscheid tussen LB & LC-docent De leraar LC is een van de beeldbepalende leraren. Deze leraar kenmerkt zich als actieve voortrekker en motor van de pedagogische en/of didactische vernieuwingen het onderwijs. Hij wordt gezien als erkend gezaghebbend leraar en vervult zijn voortrekkersrol in relatie tot zijn collega’s in de school. De leraar is de verbindingsschakel tussen de school en het vervolgonderwijs (ROC) en het bedrijfsleven. Deze leraar vervult ten opzichte van andere leraren een seniorrol en kan daarop door collega’s en management worden aangesproken. In voorkomend geval fungeert de leraar als plaatsvervanger van de afdelingscoördinator. De leraar kan ook een trekkende en activerende rol vervullen bij het vorm geven en organiseren van bijzondere schooltaken. Terug FuWaSys in het VO 16