Xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Examinering in het hbo en de rol van eindwerkstukken
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Beoordelen is mensenwerk
Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Product van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Leergang LOB: verdiepingsmodule
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke Hoofddocent Instituut Archimedes / lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek xxxxxxxxxxxxx

Wat aan de orde komt Onderzoekend vermogend in een HBO-opleiding? xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Wat aan de orde komt Onderzoekend vermogend in een HBO-opleiding? Integratie in onderwijs Onderzoekslijn bij Instituut Archimedes xxxxxxxxxxxxx

1. Onderzoekend vermogen in een HBO-opleiding Hoe geef je onderzoekend vermogen een plek binnen het maken van een beroepsproduct? 1. Onderzoekend vermogen in een HBO-opleiding

We leiden niet op voor onderzoeker… xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 We leiden niet op voor onderzoeker… 1. Advies 2. Ontwerp 3. Eindproduct 4. Handeling 5. Onderzoek Mogelijke oplossing of een plan Verbeelding van een eindproduct Fysiek of digitale uitwerking van een ontwerp Professioneel gedrag naar cliënt of publiek Antwoorden en conclusies Organisatie­advies Pedagogisch advies Financieel advies Bouwontwerp Bestemmingsplan Ondernemingsplan Schilderij ICT applicatie Apparaat Film Journalistiek tekst Les geven Voorstelling geven Hulp verlenen Verplegen Therapie geven Leiding geven Ondernemen Archeologisch rapport Laboratorium rapport Forensisch rapport (Naar Losse, 2012) xxxxxxxxxxxxx

Onderzoekend vermogen 2009: HBO raad (2009) “Kwaliteit als opdracht”: “In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie”.

Onderzoekend vermogen moet leiden tot: xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Onderzoekend vermogen moet leiden tot: Reflectie: handelen in de beroeps-praktijk, signaleren wat er niet goed ging, dat proberen te verklaren vanuit de kennisbasis en in diezelfde kennisbasis ook de uitgangspunten vinden voor een betere aanpak; Evidence-based practice: gebruiken van de kennisbasis om de juiste handelingen te kiezen; Innovatie: dit betreft het ontwikkelen van nieuwe handelingen om de beroepspraktijk te verbeteren. ONDERZOEKENDE HOUDING ONDERBOUWEN ZELF ONDERZOEKEN xxxxxxxxxxxxx

Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct Methodisch werken Probleem-stelling Diagnose Plan Ingreep Evaluatie Onderzoekscyclus Probleem-verkennend onderzoek V A Onderzoekscyclus Diagnostisch onderzoek V A Onderzoekscyclus Ontwerp- onderzoek V A Onderzoekscyclus Monitoring onderzoek V A Onderzoekscyclus Evaluatie- onderzoek V A Onderzoeken Naar Leen (2012) xxxxxxxxxxxxx

Voorbeeld beroepsproduct docent Opdracht: Geef een les waarin je wiskundige denkactiviteiten stimuleert Doelen vaststellen Leeractiviteiten ontwerpen en organiseren Leeractiviteiten begeleiden Evalueren

Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Onderzoekend vermogen ondersteunt beroepsproduct Methodisch werken Doelen vaststellen Leeractiviteiten ontwerpen en organiseren Leeractiviteiten begeleiden Evalueren V A V A V A V A Onderzoeken Onderzoekscyclus Onderzoekscyclus Onderzoekscyclus Onderzoekscyclus Naar Leen (2012) xxxxxxxxxxxxx

Onderzoeksvragen per fase Wat zijn wiskundige denkactiviteiten? Welke doelen moeten leerlingen bereiken op dit vlak? Wat is de beginsituatie van leerlingen? Wat vinden leerlingen moeilijk op het gebied van wiskundige leren denken? Fase 2 Op welke manier stimuleer je wiskundig leren denken? Hoe kun je differentiëren? Hoe motiveer je leerlingen om lastige problemen op te lossen? Fase 3 Waar lopen leerlingen in vast tijdens de les? Welk effect heeft een bepaalde vorm van feedback op het doorzetten bij het probleemoplossen? Fase 4 Welke vooruitgang hebben leerlingen geboekt?

2. Integratie onderzoek in onderwijs Hoe geef je onderzoekend vermogen een goede plek in je curriculum? 2. Integratie onderzoek in onderwijs

Uitgangspunten Aanleren van onderzoekend vermogen zoveel mogelijk als onderdeel van het leren maken van het beroepsproducten Daarbij eventueel onderscheid maken tussen verschillende kerntaken die een docent heeft (lesgeven, ontwerper van lesmateriaal, adviseur???) Toetsen van onderzoekend vermogen zoveel mogelijk in een authentieke en representatieve beroepsopdracht, dus veelal als onderdeel van maken van een beroepsproduct Hierbinnen onderzoekend vermogen laten toepassen op één of meerdere vragen. Dit (apart) laten verantwoorden.

Visie op rol onderzoek in beroep van leraar? Wat is de rol van onderzoekend vermogen in ons beroep? Wat is de relatie tussen onderzoeken en het maken van het beroepsproduct? Welke praktische relevantie dient bij ons onderzoek te hebben? Hoe methodisch grondig dient dit te zijn? Welke methoden en technieken dienen studenten te beheersen? Hoe hoog ligt de lat? Welke didactische aanpak kies je? Leg dit vast in de eindkwalificaties.

Instituut Archimedes Competentie 8: onderzoekend handelen in de beroepspraktijk Een onderzoekscompetente leraar vo en bve laat zien te beschikken over onderzoekend vermogen. Dit houdt in dat hij:   Beschikt over een onderzoekende houding. Dat wil zeggen dat zo’n leraar nieuwsgierig is, een open houding heeft, kritisch is, zaken wil begrijpen, bereid is tot perspectiefwisseling, distantie kan nemen van routines, gericht is op bronnen en zeker weten, en kennis wil delen met anderen.   Onderzoeksresultaten gebruikt bij het kiezen van handelingsalternatieven en deze toepast in de praktijk. Zelf praktijkgericht onderzoek uitvoert om beroepsproducten (handelen, ontwerp, advies) te ontwikkelen of te verbeteren.

Zet de grote lijnen uit Zorg in het opleidingsplan voor gedragsindicatoren/eindtermen eind jaar 1/jaar 3 en jaar 4 Werk per onderdeel van onderzoekend vermogen uit welke doelen studenten moeten behalen (dus niet alleen onderzoeksvaardigheden), zorg voor een geleidelijke opbouw

Voert een eenvoudig onderzoekje uit waarbij de fasen van de onderzoekscyclus voorgestructuurd en gemodelleerd zijn. Oefent het verzamelen van data met eenvoudige, gegeven onderzoeksinstrumenten in een kleine groep respondenten. Analyseert kwalitatieve en kwantitatieve data op eenvoudige wijze en kan de uitkomsten efficiënt en overzichtelijke weergeven. Trekt conclusies die passen bij de gevonden resultaten. Voert een onderzoek uit ondersteunend aan het ontwerpen van een concreet beroepsproduct waarmee in kaart gebracht kan worden hoe het te ontwerpen product er uit moet zien. Doorloopt met begeleiding de fasen van de onderzoekscyclus zodat er een consistent onderzoek ontstaat waarbij er een logische lijn is van onderzoeksvraag – methoden – resultaten en conclusies. Verantwoord gekozen dataverzamelingsmethoden, kan beoordelen of een meetinstrument geschikt is voor de gestelde vraag en past dit toe in grotere groepen respondenten. Verantwoord gekozen data-analysemethoden en kan deze goed uitvoeren.   LIO bekwaam + Voert een onderzoek uit waarbij een gemaakt product geëvalueerd kan worden op de wijze waarop dit gewerkt heeft. Doorloop zelfstandig de fasen van de onderzoekscyclus, wat resulteert in een logische lijn van onderzoeksvraag-methoden-resultaten en conclusies. Beschouwt de eigen conclusies op kritische wijze. Werkt samen met alle betrokken partijen in de school en deelt de resultaten van onderzoek met alle belanghebbenden.

Didactische uitgangspunten Onderzoek integreren in de opleidingsonderdelen die voorbereiden op de beroepsuitoefening Steeds laten doorlopen van de complete onderzoekscyclus Body of knowledge and skills just-in-time aanbieden (bijv. door middel van blended learning) Opbouwen in complexiteit en mate van zelfstandigheid, m.b.v. modelling, backward chaining and scaffolding (4C/ID model zie Hoogveld, Janssen, Noordman en van Merrienboer, 2011)

Opzet programma eigen opleiding Jaar 1 Beroep 1 Beroep 2 Product Geef een miniles en reflecteer op je eigen handelen. Breng in kaart wie je leerlingen zijn. Onderzoek Observatie-onderzoek Onderzoeksverslag van interview Jaar 2 Beroep 3 Beroepsproduct 1 Maak een lesopzet Opdracht van school op lesniveau Onderwijsconcept van school (o.a. vragenlijst) Verkennen) Jaar 3 Beroepsproduct 2 Opdracht van school generiek Verkennend+ evalueren klein Jaar 4 Beroepsproduct 3 Grotere opdracht op gebied vakdidactiek (bijv. lessenserie) Verkennen + evalueren (werking)

Dank voor uw aandacht Lisette.munneke@hu.nl www.methodologie.hu.nl xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Dank voor uw aandacht Lisette.munneke@hu.nl www.methodologie.hu.nl xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 Bronnen Hoogveld, B., Janssen-Noordman, A., Van Merrienboer, J. (2011). Innovatief onderwijs in de praktijk. Toepassingen van het 4C-ID model. Noordhoff: Groningen. Leen, J. (2012) Persoonlijke communicatie Losse, M. (2012) Verbinding tussen onderwijs en onderzoek. Amersfoort: Presentatie Facta conferentie 11 december 2012 Renepbutter (2013, november) Role of research in higher prof. educ. on BA, MA & PhD levels is demarcated by the scope of the required relevance&rigour claims. #mmucarpe [Twitter post] Retrieved from https://twitter.com/renepbutter/status/398695835288223744 xxxxxxxxxxxxx