Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg Juni 2015 De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften naar het VO Doel: Voorlichting t.b.v. onderzoeksprocedure doorstroom zorgleerlingen Marlies Willems Coördinatie Website: www.bco-onderwijsadvies.nl of www.passendonderwijsnoordlimburg.nl Kies LWOO
Agenda Structuur/zorgstructuur VO Onderzoeksprocedure Criteria Dossier Tijdpad
voortgezet (speciaal) onderwijs In schema voortgezet (speciaal) onderwijs VSO PrO praktijkonderwijs VMBO BBL KBL GL TL HAVO VWO SPOP SPOP SPOP LWOO Maasland
Ondersteuning op school Basisondersteuning Docent Mentor Remediale Hulp Counselor Ondersteuningscoördinator Ondersteuningsteam Externe deskundigen Zorgcoördinator overlap BAO. Discussie ZAT kan ook op Zorgiveau 3.
Ondersteuning op school Extra ondersteuning binnen elke school speciaal passend onderwijs (SPOP) LWOO Nog meer ondersteuning: andere school - praktijkonderwijs - Maasland op Blariacumcollege vso-scholen zoals De Beemden en Velddijk internaten, psychiatrie Niveau van zorg, niet van onderwijs LWOO per school verschillend ingevuld, aparte klassen, gemengd Spec passend onderwijs: iedere school zelf invulling, in ontwikkeling afstemming binnen swv, doel is samengroei met huidige LGF leerlingen LWOO+: complexe problematiek, inschatting basisschool VSO LG lichamelijk gehandicapten VSO LZ langdurig zieken
Landelijke criteria voor LWOO of PRO Cognitie Leervorderingen Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen Sociaal-emotionele problematiek Aantonen middels door minister vastgestelde test- en screeningsinstrumenten, onderwijskundig rapport en psychologisch verslag (zie www.rvc-vo.nl)
LWOO binnen VMBO: Cognitie: Intelligentie: 75/80< IQ < 90 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
LWOO binnen VMBO: Cognitie: Intelligentie: 90< IQ < 120 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 Sociaal-emotionele problematiek prestatiemotivatie faalangst sociaal-emotionele instabiliteit
Onderzoek sociaal- emotionele problematiek Onderwijskundig rapport - DOD - OKR samenwerkingsverband Test bij de leerling Test bij de leerkracht: DVL ! DVL bij onderwijskundig rapport meesturen
Praktijkonderwijs (PrO) Moeite met theoretisch leren Niet in staat om VMBO diploma te halen Gericht op arbeidstoeleiding
Praktijkonderwijs (PrO) Cognitie: Intelligentie: 55/60< IQ < 75/80 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 50 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 30 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling
Maatwerk Leerling komt op best passende plek in voortgezet onderwijs Vangnet niet nodig Maar: Maatwerk! Samen
Ondersteuningsloket Het Ondersteuningsloket beoordeelt en beslist! Aanwijzing op LWOO Toelaatbaarheidsverklaring PrO, Maasland, VSO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ PrO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ LWOO Rekenen !! Begrijpend lezen !! PrO dle Dle 10 - 30 25 - 45 LWOO dle
Speciaal Passend Onderwijs Bedoeld voor leerlingen die gewoon in de klas mee kunnen doen, als extra voor- en naschoolse opvang aangeboden wordt Leerlingen volgen de reguliere lessen Waar nodig is er extra begeleiding voor, tijdens en na de lessen Leerlingen worden ondersteund in een speciale ruimte binnen de school Plaatsingscriteria (vanuit ondersteuningsloket of vanuit ondersteuningsteam school)
Maasland Twee-jarige onderbouw als brug tussen basisonderwijs en bovenbouw VMBO of HAVO Complexe problematiek Startniveau VMBO-t of HAVO Maatwerk basisberoepsgerichte leerweg – HAVO Aanmelding moet vroegtijdig door ouders gebeuren (liefst al in groep 7)
Landelijke Criteria LVS is leidend, gegevens afgenomen eind groep 7 (BL midden groep 7) bij aanvraag voor 1 februari Niet CITO ENTREE LVS gegevens afgenomen groep 8 bij aanvraag na 1 februari (3e en 4e ronde) Adaptief toetsen! Sociaal-emotionele problematiek moet onderbouwd zijn in rapportage en onderzoek Afname individueel intelligentieonderzoek bij: Leerlingen met NT2 problematiek (korter dan 4 jaar in Nederlands onderwijs) Bij tegenstrijdige resultaten, met name bij PRO leerlingen Indien aanvullende gegevens worden gevraagd, wordt daar een termijn aan gesteld
Casus Waar meld je je leerling aan?
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Doelen: - Landelijke criteria LWOO/PrO Optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling De juiste plek voor iedere leerling Geen stempel maar hulp Samen Maatwerk Voorbeeld bril
Zorgleerlingen po/vo ONDERSTEUNINGSLOKET Aanmelding ondersteuningsteam VO school Maasland onderzoeksprocedure LWOO/PrO ondersteuningsteam VSO Vragen omtrent advisering bij complexere problematiek ONDERSTEUNINGSLOKET marlieswillems@bco-onderwijsadvies.nl
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Vroeg aanmelden: Beeld van leerling en verwachtingen vroegtijdig met ouders bespreken groep 7 Belang van zorg voor leerling staat voorop voor Kerst: 80 % ! Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Cijfers Schooljaar Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Totaal 2010-2011 49 % 20 % 31 % 363 2011-2012 59 % 19 % 22 % 416 2012-2013 52 % 21 % 27 % 476 2013-2014 63 % 17 % 431 2014-2015 voorlopig 66 % 18 % 15 % 395
Cijfers, adviezen 2014-2015 Adviezen Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Totaal VO regulier 48 16 64 LWOO 150 51 201 PRO 15 2 17 Vangnet PRO 1 Maasland 50 Anders 263 73 60 395
Planning Per onderzoeksronde streefdatum dat verslag wordt verzonden Soms lukt het niet Dossier is niet compleet bij aanmelding Er zijn aanvullende gegevens nodig Overleg met VO (driemanschap) gebeurt volgens planning: dossier compleet noodzakelijk! Graag dus snel reageren op vragen!
Filmpje
Samenvatting procedure LWOO/PrO Bao en ouders melden zo vroeg mogelijk aan middels: - Aanmeldingsformulier DOD (onderwijskundig rapport) Gegevens uit LVS, historisch overzicht min. vanaf groep 6 in DLE’s Evt. handelingsplan, eerder onderzoek Evt. uitdraai scoreformulier intelligentieonderzoek afgelopen twee jaar DVL Downloaden via www.bco-onderwijsadvies.nl
Samenvatting procedure Groepsonderzoeken op VO-school (coördinatie BCO Onderwijsadvies) Bespreking onderzoeks- en leerling-gegevens met PrO en/of VO in adviescommissie LWOO/PrO Voorlopig advies of aanvullende gegevens Bij advies PRO of Maasland mondeling overleg met basisschool en ouders
Samenvatting procedure Ouders melden leerling aan bij VO in maart VO selecteert leerlingen voor vierde ronde en neemt contact op met basisschool 7. Toelatingscommissie VO beslist CITO wordt later, LAB toets
Vervolg VO vraagt gegevens op bij BCO Warme overdracht van basisschool naar VO BCO of VO vraagt aan bij Ondersteuningsloket Ouders krijgen bericht zsm.
Tijdpad Ronde 1: voor herfstvakantie Aanmelding bij BCO, secretariaat ondersteuningsloket: vóór 15 september Door → basisschool Door → Maasland (Leerlingen die reeds aangemeld zijn bij Maasland)
Tijdpad Ronde 2: voor Kerstvakantie Aanmelding bij BCO, secretariaat ondersteuningsloket: vóór 15 oktober Door → basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Tijdpad Ronde 3: voor eind maart Aanmelding bij BCO, secretariaat ondersteuningsloket vóór 15 december Door → basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Zsm na aanmelding in maart Tijdpad Ronde 4: voor zomervakantie Aanmelding bij BCO, secretariaat ondersteuningsloket Zsm na aanmelding in maart Door → VO-school of basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Belangrijk! Meld leerlingen zo vroeg mogelijk aan (80% ronde 1 en 2) Let op: - zorgleerling - leerling met eigen leerlijn/ontwikkelingsperspectief - CITO-scores, achterstand > 25 % (D en E of V (en IV))
HOE EN WAT? Opsturen naar: BCO Onderwijsadvies Secretariaat ondersteuningsloket Postbus 829 5900 AV VENLO Aanmeldingsformulier DOD (Onderwijskundig rapport) Gegevens uit LVS (in DLE’s) Evt. handelingsplan, eerder onderzoek DVL
Vragen ?