Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Reflectievaardigheden en instrumenten
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
huiswerk IAM competenties
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Leidinggeven en coachen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Wat willen we vandaag doen?
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Netwerkbijeenkomst 3D + HR Stedendriehoek
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Eerstejaarsproblemen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.

Starr methode.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Dag van de Mobiliteit - Resultaten
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Inspelen op innovaties
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon

Agenda oInformeel leren: een korte introductie (JBO) oU leert u eigenlijk? (KSC) oDe werksituatie oLeerresultaten en leerervaringen oWerkomstandigheden en leren oLeerbekwaamheden oOns onderzoek (JBO) oVragen en discussie (KSC) Onderwerp Pagina 2

Informeel leren oFuzzy oNiet schools, geen certificaten oGeïntegreerd in werk en dagelijkse routine oZowel impliciet als bewust oNiet altijd gestructureerd oInductief proces, actie en reflexie oVeelal sociaal oTriggers oMarsick(2006), Marsick en Volpe (1999) Onderwerp Pagina 3

Triggers Interventies in werkprocessen en tools Taakverrijking Taakroulatie Nieuwe baan Nieuwe verantwoordelijkheid Ambitie

De Werksituatie en veranderingen daarin -Wat is uw huidige werk? -Hoelang doet u dit werk al? -Zijn er de afgelopen twee jaar veranderingen in uw werk opgetreden of bent u van baan veranderd? -Beschrijf de veranderingen in termen van -Taken -Inhoud -Organisatie Onderwerp Pagina 5

Leerresultaten Wat hebt u de afgelopen twee jaar geleerd? Noem vier dingen die u geleerd hebt? Het kan gaan om kennis, vaardigheden of attitudes. Geef per leerresultaat aan wat de aanleiding was om dit te leren: –Persoonlijke interesse –Mijn werk maakte dat noodzakelijk –Ik wil hogerop komen –Ik wil interessant blijven voor de arbeidsmarkt –Het moest van mijn baas –….. Onderwerp Pagina 6

Leerstrategieën Mensen gebruiken verschillende strategieën om iets te leren: -Een cursus of een training volgen, -Conferenties bezoeken -Zelf literatuur zoeken (bibliotheek of het web) -Collega’s in de organisatie consulteren -De kunst afkijken bij een meer ervaren collega -Experts of collega’s raadplegen buiten de organisatie -Zelf doen en kijken waar het schip strandt -Deelnemen aan (innovatieve) projecten -Deelnemen aan commissies Onderwerp Pagina 7

Leerstrategieën Geef per leerresultaat aan hoe u dit resultaat bereikt hebt. U kunt per resultaat meerdere strategieën gebruikt hebben. Geef per leerresultaat aan hoe tevreden u bent over het resultaat en over de wijze waarop u het geleerd hebt. Onderwerp Pagina 8

Discussie 1 –Bespreek in een groepje van drie de leerresultaten, de redenen en de wijze waarop geleerd is. –Geef per groep drie dingen aan die u opvallen als u de resultaten bekijkt. Onderwerp Pagina 9

Leren en werkomstandigheden Werkomstandigheden kunnen van grote invloed zijn op het leren van de werknemer. Kunt u voor onderstaande factoren aangeven in hoeverre ze een positieve of negatieve invloed gehad hebben op uw leren? Informatievoorziening Beleid binnen de organisatie Beleid binnen de afdeling Werkdruk Het gedrag van mijn leidinggevende Het gedrag van het team of mijn collega’s De aard van de werkzaamheden De loopbaanmogelijkheden Onderwerp Pagina 10

Discussie 2 Bespreek weer in het groepje de werkomstandigheden en hun invloed op uw leren en geef drie dingen aan die u zijn opgevallen. Onderwerp Pagina 11

Leerbekwaamheden Uit de literatuur komen vier bekwaamheden naar voor die van belang zijn voor (informeel) leren op de werkplek: 1.Reflecteren 2.Doelen stellen en doelgericht leren 3.Monitoren van het leren 4.Pro-actief zijn, kansen zien en nemen Geef uzelf voor deze vier vaardigheden een cijfer van Onderwerp Pagina 12

Plenaire discussie Hoe staat het met uw leerbekwaamheden? Zijn de genoemde bekwaamheden wel zo belangrijk? Hoe kunnen we die bekwaamheden leren? Onderwerp Pagina 13

Ons Onderzoek 24 medewerkers ou academische en ondersteunende functies Mannen en vrouwen Interviews Onderwerp Pagina 14

Wat heeft men geleerd Sterk baan gerelateerd algemeenZeer algemeen kennis vaardigheden houdingen

Hoe heeft men geleerd kennisvaardighedenhoudingentot Individueel lbd Collega’s Literatuur en web

Men is zeer positief over het geleerde, maar Wat men leert is zeer algemeen, niet systematisch, individueel Trigger soms kleine verandering Efficient maar niet vitaal Lange tijd zelfde baan negatief effect Zwakke leer competenties Zelf sturende lerende?

Vragen? Onderwerp Pagina 18