Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon
Agenda oInformeel leren: een korte introductie (JBO) oU leert u eigenlijk? (KSC) oDe werksituatie oLeerresultaten en leerervaringen oWerkomstandigheden en leren oLeerbekwaamheden oOns onderzoek (JBO) oVragen en discussie (KSC) Onderwerp Pagina 2
Informeel leren oFuzzy oNiet schools, geen certificaten oGeïntegreerd in werk en dagelijkse routine oZowel impliciet als bewust oNiet altijd gestructureerd oInductief proces, actie en reflexie oVeelal sociaal oTriggers oMarsick(2006), Marsick en Volpe (1999) Onderwerp Pagina 3
Triggers Interventies in werkprocessen en tools Taakverrijking Taakroulatie Nieuwe baan Nieuwe verantwoordelijkheid Ambitie
De Werksituatie en veranderingen daarin -Wat is uw huidige werk? -Hoelang doet u dit werk al? -Zijn er de afgelopen twee jaar veranderingen in uw werk opgetreden of bent u van baan veranderd? -Beschrijf de veranderingen in termen van -Taken -Inhoud -Organisatie Onderwerp Pagina 5
Leerresultaten Wat hebt u de afgelopen twee jaar geleerd? Noem vier dingen die u geleerd hebt? Het kan gaan om kennis, vaardigheden of attitudes. Geef per leerresultaat aan wat de aanleiding was om dit te leren: –Persoonlijke interesse –Mijn werk maakte dat noodzakelijk –Ik wil hogerop komen –Ik wil interessant blijven voor de arbeidsmarkt –Het moest van mijn baas –….. Onderwerp Pagina 6
Leerstrategieën Mensen gebruiken verschillende strategieën om iets te leren: -Een cursus of een training volgen, -Conferenties bezoeken -Zelf literatuur zoeken (bibliotheek of het web) -Collega’s in de organisatie consulteren -De kunst afkijken bij een meer ervaren collega -Experts of collega’s raadplegen buiten de organisatie -Zelf doen en kijken waar het schip strandt -Deelnemen aan (innovatieve) projecten -Deelnemen aan commissies Onderwerp Pagina 7
Leerstrategieën Geef per leerresultaat aan hoe u dit resultaat bereikt hebt. U kunt per resultaat meerdere strategieën gebruikt hebben. Geef per leerresultaat aan hoe tevreden u bent over het resultaat en over de wijze waarop u het geleerd hebt. Onderwerp Pagina 8
Discussie 1 –Bespreek in een groepje van drie de leerresultaten, de redenen en de wijze waarop geleerd is. –Geef per groep drie dingen aan die u opvallen als u de resultaten bekijkt. Onderwerp Pagina 9
Leren en werkomstandigheden Werkomstandigheden kunnen van grote invloed zijn op het leren van de werknemer. Kunt u voor onderstaande factoren aangeven in hoeverre ze een positieve of negatieve invloed gehad hebben op uw leren? Informatievoorziening Beleid binnen de organisatie Beleid binnen de afdeling Werkdruk Het gedrag van mijn leidinggevende Het gedrag van het team of mijn collega’s De aard van de werkzaamheden De loopbaanmogelijkheden Onderwerp Pagina 10
Discussie 2 Bespreek weer in het groepje de werkomstandigheden en hun invloed op uw leren en geef drie dingen aan die u zijn opgevallen. Onderwerp Pagina 11
Leerbekwaamheden Uit de literatuur komen vier bekwaamheden naar voor die van belang zijn voor (informeel) leren op de werkplek: 1.Reflecteren 2.Doelen stellen en doelgericht leren 3.Monitoren van het leren 4.Pro-actief zijn, kansen zien en nemen Geef uzelf voor deze vier vaardigheden een cijfer van Onderwerp Pagina 12
Plenaire discussie Hoe staat het met uw leerbekwaamheden? Zijn de genoemde bekwaamheden wel zo belangrijk? Hoe kunnen we die bekwaamheden leren? Onderwerp Pagina 13
Ons Onderzoek 24 medewerkers ou academische en ondersteunende functies Mannen en vrouwen Interviews Onderwerp Pagina 14
Wat heeft men geleerd Sterk baan gerelateerd algemeenZeer algemeen kennis vaardigheden houdingen
Hoe heeft men geleerd kennisvaardighedenhoudingentot Individueel lbd Collega’s Literatuur en web
Men is zeer positief over het geleerde, maar Wat men leert is zeer algemeen, niet systematisch, individueel Trigger soms kleine verandering Efficient maar niet vitaal Lange tijd zelfde baan negatief effect Zwakke leer competenties Zelf sturende lerende?
Vragen? Onderwerp Pagina 18