Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Opbrengstgericht werken
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inleiding Regionale Stuurgroep
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 8 Implementatie
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Onderzoek ontmoet praktijk
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Kwaliteitsprofielen.
Academische vaardigheden - C1.5
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Dossier Empowerment.
Workshop evalueren Dcp
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
Richtlijnen voor de casustoets
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Meer innovatieve professionals
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
AWTJ Friesland Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Samen betere zorg ontwikkelen: keten breed & met gebruik van kennis Ervaringskennis,
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Toelichting biologie in GWW
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Criminaliteit in het buitengebied
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Betere verbindingen met onderzoek
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Adviesvraag Hoofdvraag:  Wat zijn oorzaken van onderbenutting van onderwijsonderzoek en hoe kan daarin verbetering worden gebracht? Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Adviesvraag Deelvragen:  Typen onderzoek, verspreidingskanalen en gebruikers?  Verklarende factoren bij scholen, onderzoekers en intermediairs?  Mogelijke oplossingen?  Consequenties voor de onderzoeks- en ondersteuningsinstellingen en de lerarenopleidingen (educatieve infrastructuur)? Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Aanpak  Brede benadering van het begrip ‘onderzoek’: Verschillende soorten kennisontwikkeling.  Literatuurstudie (IVA): Schets van kennisontwikkeling rond onderwijs, gebruik in de praktijk, verbetermogelijkheden.  Casusbeschrijvingen van kennisontwikkeling (Sardes, MGK, zelf): o.a. over VVE, realistisch rekenen, preventie criminaliteit, studeerbaarheid.  Eigen reflectie en advies (Onderwijsraad). Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Typen kennisontwikkeling Fundamentele kennisontwikkeling:  Wetenschappelijke, theoretische kennis  Voor collega-wetenschappers Praktijkgerichte kennisontwikkeling:  Toegepast en toepassingsgericht  Voor begeleiders, schoolleiders en leraren Beleidsgerichte kennisontwikkeling:  Toets beleidsvoornemens of evaluatie beleid  Voor beleidsvoorbereiders en - voerders Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Verdere typering  Naar kennisontwikkelaars  Naar financieringsstromen  Naar manieren van kennisontwikkeling: - RDD-model - model van kennisgemeenschappen Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Casussen Spreiding over sectoren en thema’s:  VVE en KEA  Leesonderwijs en realistisch rekenen  Preventie criminaliteit en sociale competentie  PGO beroepsonderwijs en studeerbaarheid HO Vragen:  Soorten kennisontwikkeling en actoren  Manieren van kennisontwikkeling (RDD/KG)  Conclusie over succesfactoren Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Factoren volgens de casussen (1) Agenda:  Beperkt aantal innovaties tegelijk  Aansluiting bij problemen uit de praktijk  Effectieve en hanteerbare instrumenten Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Factoren volgens de casussen (2) Samenwerking:  Veld meer betrokken bij kennisontwikkeling  Inzicht in elkaars belangen  Relevante stakeholders  Integraliteit van kennisontwikkeling  Eén coördinerende actor Info:  Goede timing van informatieverspreiding Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Aanbevelingen Geen structuurinterventie, maar bestaande tekortkomingen wegwerken Prioriteiten:  Meer aandacht van kennisontwikkelaars voor implementatie  Vorming van kennisgemeenschappen  Kennismanagement door onderwijsinstellingen  Drie faciliterende instrumenten Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er 1. Meer aandacht voor implementatie  Bestaande eisen voor praktijkrelevantie nader operationaliseren, gevolgd door monitoring en evaluatie (vgl. gezondheidszorg).  Vraagsturing stimuleren waarbij onderwijsinstellingen kennisontwikkelaars inschakelen en de praktijkgerichtheid kunnen beïnvloeden. Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er 2. Vorming kennisgemeenschappen Samenwerking tussen kennisontwikkelaars, intermediairs en onderwijsinstellingen stimuleren door:  Stimuleringsbudgetten voor kennisgemeenschappen.  Monitoring kennisgemeenschappen.  Verspreiding van voorbeelden van ‘good practice’. Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er 3. Kennismanagement onderwijsinstellingen Stimuleren door:  Faciliteiten voor leraren als ‘interne kennisontwikkelaars’ en/of als deelnemer aan een kennisgemeenschap (bijv. onderzoeksbeurs).  Faciliteiten voor kenniskringen binnen en tussen scholen (bijv. extra it- faciliteiten). Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er 4. Faciliterende instrumenten  Stimuleren van het maken van overzichtsstudies, stand-van- zakenstudies, meta-analyses, reviews van kennisproducten.  (Her)inrichten van transferpunten en databanken als vraagbaak voor kennisontwikkelaars, intermediairs en gebruikers.  Aanmoedigen intermediars tot samenwerking en zelfevaluatie. Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Conclusie Duidelijke consequenties voor de educatieve infrastructuur  Aanvullende eisen en vraagsturing hebben effect op agendering.  Kennisgemeenschappen en kennismanagement hebben effect op manieren van kennisontwikkeling.  Facilitering hiervan heeft direct te maken met educatieve infrastructuur.  Verdeling middelen hangt af van uitwerking voorgaande, moet in dat verband worden onderzocht. Kennis van onderwijs

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Vragen? Voor meer informatie of het bestellen van publicaties Kijk op: